Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jacob Singer se vrátil z Vietnamské války. Chce dál žít svůj život, ale nemůže. Pronásledují ho podivné představy a duchové. Neví, co je skutečnost a co jeho noční můra. Není si jist, jestli skutečnost vůbec existuje. Má pochybnosti o tom, jestli vůbec ještě je mezi živými. Chtěl by se někomu svěřit, ale netuší, kdo je jeho přítel a kdo jen další přízrak... (Guild Home Video)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (299)

Nick Tow 

všechny recenze uživatele

Psycho, ktoré sa chvíľami mení na horror a podtým všetkým po celý čas tlie hustá a silná dráma o manipulácii, výdatne podporovaná geniálnym výkonom Tima Robbinsa. /Pozor, vyletí spoiler: Po filme Carnival of Souls /1962/ už druhý film v poradí, ktorý pointou predbehol Shyamalanov 6. zmysel/1999/. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Akce: již při prvním čtení dostanete gigantickou várku spoilerů zdarma. Jakubův žebřík není úplně lehké uchopit, protože divákovi v ničem nenadbíhá. Nejde tu o prvoplánové obviňování US vlády z experimentů na vojácích – tím nejpodstatnějším, čeho se Lyne snaží dosáhnout, je alegoricky a za pomoci náboženských prvků (v Bibli je Jakubův žebřík metaforou k posmrtné cestě duše do nebe) se vyjádřit k post-vietnamskému traumatu a vyrovnat se s ním. Stejně jako Jacob může vystoupat po žebříku za synem do nebe a nalézt klid v duši teprve, když se po hororové cestě peklem (ironicky zastoupeném i smyslným vztahem s „pohanskou královnou“ Jezabel) vzdal všech pout vážících ho k zemi, tak se může voják (personifikované Státy) svého traumatu zbavit, až když na něm přestane viset a nimrat se v něm a přijme celou záležitost jako svoji „mrtvou část“. ()

Reklama

akisha 

všechny recenze uživatele

Nejvíc mi vadila paradoxně právě ta haluzovost, kdy divák nemá ani tucha, co se skutečně děje, co je flashback a co je jenom haluškový výmysl. Být to jen o trochu přehlednější, a mít to lepší konec (tenhle mě zklamal) neváhám s pátou hvězdou. Tim Robbins zde dokazuje, jak dobrý je herec. Hororové vsuvky se nesou v duchu devadesátek, jsou nechutné a děsivé. Těžké a depresivní, přesně jak to máme rádi. Poslední výhrada, která v originále odpadá - malý Macaulay Culkin nadabovaný podle mě dospělou ženou, ten jeho hlas je naprosto strašný! ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

V pekle hoří jen to, co se nedokáže rozloučit se životem... Silná káva, byť někomu nemusí sednout, že se přelévá mezi dvěma hrníčky (nelogičnost v tom ovšem není, což se pokuším dokázat níže, ve spoileroidní části komentu). Pokud máte slabost pro Lyneovy stylové prostředky k navozování atmosféry a příběhy, kde do poslední chvíle nevíte, co je pravdou, co iluzí a o čem má snímek vlastně vypovídat, s Jacob's Ladder nemůžete šlápnout vedle. ___!!! SPOILER ALERT !!!___ Je mi jasné, že závěrečná scéna následovaná "dokumentárním" titulkem mohla být matoucí (měl ten titulek vůbec smysl, když se to celé Jacobovi jen zdálo?), ale fakticky k žádnému logickému lapsu nedochází (všechno před Jacobovým zraněním je krutá realita, Žebřík tedy opravdu nesl vinu na sebezničujícím řádění jeho čety). Závěr přestane působit jako něco prvoplánového a násilně přilepeného, když si uvědomíme, že hlavním tématem Jakubova Žebříku není stejnojmená droga, ale nahlížení do mysli a duše člověka zmítajícího se na prahu smrti a na rozhraní mezi nebem a peklem (a po žebříků se od pekelných kotlů uniká). Když ležíte nekdě v daleko od domova s roztrženým břichem, najednou máte spoustu důvodů zůstat naživu a přemýšlet o svém životě. Je spousta věcí, co byste měli ještě udělat a spousta otázek, na které chcete znát odpovědi. Byli jste dostatečně šťastní se svou ženou, nebo by vám bylo lépe s pohlednou kolegyní z práce? Věnovali jste se dostatečně tragicky zemřelému synovi a setkáte se sním snad ještě? Neměli byste ještě navštívit staré kamárady? A zjistit co se to vlastně s vámi stalo, že tu teď musíte ležet s vyhřezlými střevy a vyřídit si to s viníky? Tento motiv je tím, co posunuje film mnohem výš, než by dosáhla pouhá báchorka a halucinacemi o trpicím veteránovi. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Adrian Lyne mimo svoj obľúbený kvázi umelecký milostný žáner. Jeden z prvých mysterióznych filmov s veľkou pointov v 90tych rokov. Bohužiaľ som bol na niečo prekvapivé upozornený vopred a tá pointa mi došla behom prvých pár minút. Našťastie to neznižuje pôžitok z veľmi sugestívneho a intenzívneho filmu, kde aj po znalosti onej pointy neviete, čo sú skutočné spomienky, čo sú predstavy a čo je skreslená realita. Škoda, že nie je u nás príliš známy. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (26)

  • Funková skladba "My Thang" od Jamese Browna, která je slyšet v bujaré párty scéně, se nachází na Brownově dvojalbu z roku 1974 nazvané příhodně "Hell", v překladu "Peklo". (Seabeast)
  • Bruce Joel Rubin řekl, že je scénář silně inspirován "Tibetskou knihou mrtvých", tibetsky "Bardo thödol", biblickým příběhem "Jacob's ladder" a oscarovým krátkometrážním filmem La rivière du hibou (1962) od Roberta Enrica, založeným na novele "An Occurrence at Owl Creek Bridge" z roku 1980 od Ambrose Bierce. (Seabeast)
  • Některé obrazy byly inspirovány forografiemi Joela-Petera Witkina. Nejlépe zřetelný obraz beznohého muže s kapucou, který třese hlavou, je zvárněn podle Witkinovi fotografie "Man With No Legs" z roku 1976. Dále je film po vizuální stránce ovlivněn především dílem malířů Williama Blaka, H. R. Gigera a Francise Bacona. (Seabeast)

Reklama

Reklama