Režie:
Adrian LyneScénář:
Bruce Joel RubinKamera:
Jeffrey L. KimballHudba:
Maurice JarreHrají:
Tim Robbins, Elizabeth Peña, Danny Aiello, Matt Craven, Pruitt Taylor Vince, Jason Alexander, Patricia Kalember, Eriq La Salle, Ving Rhames, Brian Tarantina (více)Obsahy(1)
Jacob Singer se vrátil z Vietnamské války. Chce dál žít svůj život, ale nemůže. Pronásledují ho podivné představy a duchové. Neví, co je skutečnost a co jeho noční můra. Není si jist, jestli skutečnost vůbec existuje. Má pochybnosti o tom, jestli vůbec ještě je mezi živými. Chtěl by se někomu svěřit, ale netuší, kdo je jeho přítel a kdo jen další přízrak... (Guild Home Video)
(více)Videa (4)
Recenze (299)
Psycho, ktoré sa chvíľami mení na horror a podtým všetkým po celý čas tlie hustá a silná dráma o manipulácii, výdatne podporovaná geniálnym výkonom Tima Robbinsa. /Pozor, vyletí spoiler: Po filme Carnival of Souls /1962/ už druhý film v poradí, ktorý pointou predbehol Shyamalanov 6. zmysel/1999/. ()
Akce: již při prvním čtení dostanete gigantickou várku spoilerů zdarma. Jakubův žebřík není úplně lehké uchopit, protože divákovi v ničem nenadbíhá. Nejde tu o prvoplánové obviňování US vlády z experimentů na vojácích – tím nejpodstatnějším, čeho se Lyne snaží dosáhnout, je alegoricky a za pomoci náboženských prvků (v Bibli je Jakubův žebřík metaforou k posmrtné cestě duše do nebe) se vyjádřit k post-vietnamskému traumatu a vyrovnat se s ním. Stejně jako Jacob může vystoupat po žebříku za synem do nebe a nalézt klid v duši teprve, když se po hororové cestě peklem (ironicky zastoupeném i smyslným vztahem s „pohanskou královnou“ Jezabel) vzdal všech pout vážících ho k zemi, tak se může voják (personifikované Státy) svého traumatu zbavit, až když na něm přestane viset a nimrat se v něm a přijme celou záležitost jako svoji „mrtvou část“. ()
Nejvíc mi vadila paradoxně právě ta haluzovost, kdy divák nemá ani tucha, co se skutečně děje, co je flashback a co je jenom haluškový výmysl. Být to jen o trochu přehlednější, a mít to lepší konec (tenhle mě zklamal) neváhám s pátou hvězdou. Tim Robbins zde dokazuje, jak dobrý je herec. Hororové vsuvky se nesou v duchu devadesátek, jsou nechutné a děsivé. Těžké a depresivní, přesně jak to máme rádi. Poslední výhrada, která v originále odpadá - malý Macaulay Culkin nadabovaný podle mě dospělou ženou, ten jeho hlas je naprosto strašný! ()
V pekle hoří jen to, co se nedokáže rozloučit se životem... Silná káva, byť někomu nemusí sednout, že se přelévá mezi dvěma hrníčky (nelogičnost v tom ovšem není, což se pokuším dokázat níže, ve spoileroidní části komentu). Pokud máte slabost pro Lyneovy stylové prostředky k navozování atmosféry a příběhy, kde do poslední chvíle nevíte, co je pravdou, co iluzí a o čem má snímek vlastně vypovídat, s Jacob's Ladder nemůžete šlápnout vedle. ___!!! SPOILER ALERT !!!___ Je mi jasné, že závěrečná scéna následovaná "dokumentárním" titulkem mohla být matoucí (měl ten titulek vůbec smysl, když se to celé Jacobovi jen zdálo?), ale fakticky k žádnému logickému lapsu nedochází (všechno před Jacobovým zraněním je krutá realita, Žebřík tedy opravdu nesl vinu na sebezničujícím řádění jeho čety). Závěr přestane působit jako něco prvoplánového a násilně přilepeného, když si uvědomíme, že hlavním tématem Jakubova Žebříku není stejnojmená droga, ale nahlížení do mysli a duše člověka zmítajícího se na prahu smrti a na rozhraní mezi nebem a peklem (a po žebříků se od pekelných kotlů uniká). Když ležíte nekdě v daleko od domova s roztrženým břichem, najednou máte spoustu důvodů zůstat naživu a přemýšlet o svém životě. Je spousta věcí, co byste měli ještě udělat a spousta otázek, na které chcete znát odpovědi. Byli jste dostatečně šťastní se svou ženou, nebo by vám bylo lépe s pohlednou kolegyní z práce? Věnovali jste se dostatečně tragicky zemřelému synovi a setkáte se sním snad ještě? Neměli byste ještě navštívit staré kamárady? A zjistit co se to vlastně s vámi stalo, že tu teď musíte ležet s vyhřezlými střevy a vyřídit si to s viníky? Tento motiv je tím, co posunuje film mnohem výš, než by dosáhla pouhá báchorka a halucinacemi o trpicím veteránovi. ()
Adrian Lyne mimo svoj obľúbený kvázi umelecký milostný žáner. Jeden z prvých mysterióznych filmov s veľkou pointov v 90tych rokov. Bohužiaľ som bol na niečo prekvapivé upozornený vopred a tá pointa mi došla behom prvých pár minút. Našťastie to neznižuje pôžitok z veľmi sugestívneho a intenzívneho filmu, kde aj po znalosti onej pointy neviete, čo sú skutočné spomienky, čo sú predstavy a čo je skreslená realita. Škoda, že nie je u nás príliš známy. ()
Galerie (39)
Zajímavosti (26)
- Funková skladba "My Thang" od Jamese Browna, která je slyšet v bujaré párty scéně, se nachází na Brownově dvojalbu z roku 1974 nazvané příhodně "Hell", v překladu "Peklo". (Seabeast)
- Bruce Joel Rubin řekl, že je scénář silně inspirován "Tibetskou knihou mrtvých", tibetsky "Bardo thödol", biblickým příběhem "Jacob's ladder" a oscarovým krátkometrážním filmem La rivière du hibou (1962) od Roberta Enrica, založeným na novele "An Occurrence at Owl Creek Bridge" z roku 1980 od Ambrose Bierce. (Seabeast)
- Některé obrazy byly inspirovány forografiemi Joela-Petera Witkina. Nejlépe zřetelný obraz beznohého muže s kapucou, který třese hlavou, je zvárněn podle Witkinovi fotografie "Man With No Legs" z roku 1976. Dále je film po vizuální stránce ovlivněn především dílem malířů Williama Blaka, H. R. Gigera a Francise Bacona. (Seabeast)
Reklama