Režie:
Francis Ford CoppolaKamera:
Gordon WillisHudba:
Nino RotaHrají:
Al Pacino, Robert Duvall, Diane Keaton, Robert De Niro, John Cazale, Talia Shire, Lee Strasberg, Michael V. Gazzo, G. D. Spradlin, Richard Bright (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Jsme větší než U. S. Steel. Al Pacino a Robert De Niro v hlavních rolích pokračování slavné mafiánské ságy, oceněné šesti Oscary... Mimořádný úspěch Kmotra (1972) ve světových kinech logicky vedl k okamžitým úvahám o natočení pokračování, k němuž koneckonců vybízel i relativně otevřený konec originálu. Coppola, který tímto snímkem získal v Hollywoodu nesmírný respekt, ovšem nejdřív svého vlivu využil k realizaci osobního projektu Rozhovor (vyznamenaného mj. Zlatou palmou na MFF v Cannes, ale komerčně neúspěšného). Scénář Kmotra II, jenž je znovu společným dílem autora původní předlohy a režiséra, rozvíjí dvě dějové linie. Další osudy nového kmotra Michaela Corleona (Al Pacino), ovládajícího své impérium z rozsáhlého sídla v nevadském Lake Tahoe. A začátky mladého Vita Corleona (Robert De Niro) v New Yorku 20. let, jež jsou obsaženy i v Puzově původní knize. Michael musí čelit nejen svým konkurentům z podsvětí, zejména Hymanu Rothovi (pozoruhodná kreace slavného hereckého pedagoga Lee Strasberga), který využívá informací zhrzeného Michaelova bratra Freda (John Cazale), ale také zvýšenému zájmu orgánů spravedlnosti, jež v průběhu druhé poloviny 50. let, kdy se Kmotr II odehrává, zintenzivnily svou kampaň proti organizovanému zločinu. Michael své obchodní zájmy uhájí, přes nedobrovolné opuštění hazardních aktivit na revoluční Kubě, ovšem cena je vysoká. Předčasně zestárlý, zahořklý kmotr je ještě nelítostnějším šéfem než jeho otec, ale rodinné vazby, tvořící páteř prvního filmu, zmizely. Michael zůstává osamocený. Bez bratra, kterého nechal zabít, i bez manželky, která od něho odešla... Kmotr II je stejně výjimečným dílem jako originál, na který navazuje. Mnozí dokonce tvrdí, že lepším. Coppola se tu jako režisér představuje ve špičkové formě, navíc posílené neotřesitelným postavením režisérské hvězdy. Už nemusel bojovat o výši rozpočtu jako v případě prvního filmu (který se z finančních důvodů měl původně odehrávat v současnosti), ani o herce, jež hodlal angažovat. Ve všem měl naprosto volnou ruku. Prozřetelným se ukázalo obsazení málo známého Roberta De Nira jako mladého Vita Corleona, jehož elektrizující herectví tu získává na přesvědčivosti také citlivým využitím sicilského dialektu, který v raných scénách nahrazuje angličtinu. Jeho osud v nové zemi, kam musel uprchnout ze sicilské vesničky, jež mu dala jméno, ostře kontrastuje s údělem jeho syna. Vito buduje svoji pozici prakticky z ničeho, dokáže využít každé příležitosti, neštítí se násilných prostředků, pokud je považuje za nutné a efektivní, ale základem je pro něho rodina. Pokračování Kmotra se stalo prvním "sequelem", který získal Cenu Akademie za nejlepší film. Nezůstalo ovšem u jediného Oscara. Kmotr II v tomto ohledu překonal originál celkem se šesti soškami; další cenu mu Akademie udělila za nejlepší režii (ta Coppolovi v prvním případě unikla ve prospěch Boba Fosseho za Kabaret), scénář, výpravu, hudbu (slavný italský skladatel Nino Rota, opominutý u prvního dílu kvůli zařazení již použitých motivů z jiného filmu, tady spolupracoval s režisérovým otcem Carminem Coppolou) a konečně za fenomenální De Nirův výkon ve vedlejší roli. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 020)
Pro kohokoli jiného by Kmotr 2 byl vrcholem filmografie, ale když se snažíte navázat na prakticky dokonalý film, máte to jako režisér a scénárista o dost těžší. Coppola tu dovyprávěl příběh v těch nuancích které jeho jednička jen naznačovala, ale abych pravdu řekl, i ty náznaky mi v ní vlastně stačily - během jediného záběru na Michaela a jeho ženu v závěru Kmotra dokázal obsáhnout skoro všechny emoce které tu komplexněji rozebírá v jeho příběhu v budoucnosti, zatímco těch pár scén s Brandem dalo Vitovi právě takovou hloubku kterou tady rozebírá s vyprávěním o jeho minulosti. Je naprosté cinefilní blaho to sledovat, ale už nedostaneme nic víc, nic opravdu nového. Takže první díl bez druhého bez problémů obstojí a bude stejně dokonalý i za dalších padesát let, ale druhý díl bez prvního nikoli. I když je i tak jedním z nejlepších mafiánských filmů historie. 9/10 ()
Neskutečné. Ty tři a půl hodiny utečou jako nic, když člověk může sledovat takový skvost! Kde jenom začít... Tak hlavně Al Pacino je tu tak dokonalý, že slovo dokonalost vedle něj bledne. Co ten dokáže zahrát jedním pohledem, jedním pohybem, jedním krátkým výrazem, to se opravdu nevidí. Kreace ostatních ale nijak nezapadají. Například fenomenální Tom Hagen Roberta Duvalla, utrápená Diane Keaton, perfektní frajer Robert de Niro, který se dokonce naučil mluvit stejně jako MB, využitější a výraznější Talia Shire a mě osobně nejvíc zaujal John Cazale a jeho problematický Fredo, se kterým i přes nedostatky musíte soucítit. Výborně propracovaná a zvládnutá psychologie postav, díky čemuž postavám věříte a vžijete se do nich. Síle příběhu napomáhá hlavně skvělý tah kombinovat dění přítomnosti v čele s Pacinem a minulosti v čele s Nirem. Režie a režisérské nápady doslova a do písmene dokonalé a hudba nepřekvapivě nádherná. Minimálně stejně dobré, jako první Kmotr a nejlepší role Al Pacina a zřejmě mnoha ostatních zúčastněných. A ta konečná scéna mi skoro vehnala slzy do očí. Čistých 5* ()
Filmové řemeslo se jen velmi vzácně projeví v té nejkvalitnější podobě, a Kmotr II si v žebříčku těch nejlepších filmů své místo jistojistě zaslouží. Hodně se mi líbil bravurní nápad s jemným prolínáním dvou důležitých dějových linií, ve kterých jsem mohl sledovat dvě hlavní postavy filmu, které ztvárnili jedni z nejosobitějších herců Hollywoodu. Al Pacino spolu s Robertem De Nirem mi doslova uhranuli a byla jedna radost sledovat jejich strastiplné šplhání po pomyslém žebříčku až k těm nejvyšším výšinám. Jako mnozí další také považuji tento díl za o něco lepší než jeho předchůdce, film mě více bavil a užíval jsem si každou minutu. ()
„Vždy som mal o teba starosť, Fredo.“ Jeden z minima filmov v histórii kinematografie, ktorý je prequelom a sequelom zároveň. Úchvatný, 200-minútový gangsterský epos. Kým Michael (Al Pacino) starne a sleduje zradu (manželka Diane Keaton) i vernosť (plešivejúci consigliori Tom Hagen Roberta Duvalla) a preberá otcove gestá, mimiku a hlas, v minulosti sledujeme vzostup jeho otca (Robert De Niro v podstate hrajúci Marlona Branda – táto „rovina z minulosti“ je podrobne popísaná v Puzovej knihe, ale čo sa filmov týka, dostala sa až do dvojky). KRSTNÝ OTEC II, ktorý prišiel len dva roky po jednotke, býva často považovaný za jedno z najlepších pokračovaní (aj keď Randy Meeks si o tom myslel svoje) a aj jeho strhujúco režíroval F.F. Coppola, ktorý dostal od štúdia (na rozdiel od v dosť komplikovaných podmienkach vznikajúcej jednotky) voľné ruky. Vytvoril vďaka tomu surové, mrazivé a na 11 Oscarov nominované klasické (veľ?)dielo o ponukách, aké sa neodmietajú. Škoda, že Brando sa odmietol vrátiť do záverečnej scény; zasa raz na rozbroje medzi hercom a štúdiom doplatili nevinní diváci. Ale tak už to v živote chodí. 5*, ale áno, absolútne fantastické retrospektívy s De Nirom sú top. ()
Al Pacino je výborný, charizmatický herec. O tom ma už viac krát presvedčil. No to aký výkon predviedol v druhej časti filmovej trilógie "Krstný otec" je niečo nevídané, famózne, dokonalé. Pod vedením perfekcionalistického režiséra Francisa Forda Coppolu dokázal stvoriť kultovú postavu svetovej kinematografie. Hlava jednej z najväčších organizovaných, zločineckých skupín v USA, Don Michael Corleone, je v jeho podaní neuveriteľne presvedčivý. Vzbudzuje rešpekt, ide z neho strach. Rovnako skvelý je aj Robert DeNiro v úlohe jeho otca Vita, zakladateľa talianskoamerickej mafiánskej dynastie Corleoneovcov. ***** ()
Galerie (175)
Zajímavosti (77)
- Loď, která převáží mladého Vita Andoliniho (Oreste Baldini) do New Yorku, se jmenovala Moshulu. Z lodi byla postavena restaurace, která je nyní ve Filadelfii. (don corleone)
- Postavu Merlea Johnsona hrál Troy Donahue, jehož pravé jméno je opravdu Merle Johnson. (don corleone)
- Americká vlajka na ulici při karnevalu ve scéně z roku 1917 má mít 48 hvězd, nikoli 50. (Hopkins)
Reklama