Reklama

Reklama

Mafiáni

  • Česko Gangsteři (více)
Trailer 1
USA, 1990, 146 min (Alternativní 140 min)

Režie:

Martin Scorsese

Předloha:

Nicholas Pileggi (kniha)

Hrají:

Robert De Niro, Ray Liotta, Joe Pesci, Lorraine Bracco, Paul Sorvino, Mike Starr, Frank Vincent, Chuck Low, Catherine Scorsese, Charles Scorsese, Debi Mazar (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Vždycky chtěl být gangsterem – znamenalo to pro něj víc než být prezidentem... Mafiáni patří k vrcholným dílům ve filmografii hollywoodského velikána Martina Scorseseho a představují jedinečnou kroniku ze světa newoyorské mafie a podsvětí. Děj pokrývá tři dekády v životě gangstera s reálným předobrazem Henryho Hilla (Ray Liotta). Ten měl odjakživa jediný sen – stát se jedním z gangsterů, kteří v 50. letech vládli celému Brooklynu. Na dráhu newyorského organizovaného zločinu se proto vydává už jako dospívající kluk, když začne vypomáhat se špinavou prací na místním parkovišti, které mají pod palcem italští mafiáni. Postupně si dokáže získat jejich přízeň a důvěru, později ho pod svá křídla vezme Jimmy Conway (Robert De Niro), jeden z největších a nejobávanějších lupičů ve městě. Společně se zrůdně psychopatickým násilníkem Tommym DeVitem (Joe Pesci) zosobňují obávanou trojici kriminálníků, kteří se neštítí žádné špinavé práce od loupežných přepadení, vydírání až po zběsilé zabíjení. Všichni tři ve zběsilém tempu zdárně stoupají ve strukturách mafie a zdá se, že jejich pozice nemůže nic ohrozit. Úspěšný Henry se ožení s krásnou židovskou dívkou Karen, ale dál si užívá divokého života ve víru nekonečných večírků, kokainu a krásných milenek. Největší loupež v dějinách města ale vzbudí pozornost FBI, kvůli nežádoucímu rozruchu kolem případu Jimmy postupně ztrácí nervy, Tommy příliš riskuje a Henry hledá cestu ven. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (1 041)

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Dle mého soudu prostřední díl skládačky, který pokrývá období mezi Zuřícím býkem a Casinem. Zatímco Casino se odehrává v 80. letech. Mafiáni si berou na mušku 60. a 70. léta. Je zajímavé sledovat jak se postupem času uklidňují De Nirovy postavy (Zuřící býk = neurotik, Mafiáni = docela obyčejný zlodějíček, Casino = člověk, který rozhodně netráví čas tím že někomu dělá fašírku z obličeje) a naopak vzrůstá agresivita Joe Pesciho, který se nedožije konce tady, ani v Casinu. Mafiáni jsou dle mého soudu nejlepším Martinovým filmem a asi již navždy zůstanou nepřekonaní. Funny scéna je stejně vynikající jako když si u baru Billy Batts dělá srandu ze všemi oblíbeného Tommyho. Samozřejmě za tenhle svůj omyl musí zaplatit. 100% ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Ježišmarjá, další mafiáni, zločinci, gauneři! Upřímně, už mě některé historky z podsvětí o nich lezou krkem. Pozdější Casino jsem viděl dřív, přemýšlím, jak bych oba filmy hodnotil, kdyby tomu bylo naopak. Casino bylo podle mě víc propracované, ale v mnoha ohledech se Mafiánům podobá - kromě herců v téměř identických rolích (o tvůrcích nemluvě) pracuje s myšlenkou, že pracující lidé, co nezabíjí a nekradou, jsou ubožáci. Stejná věc byla zmíněna i ve Vlkovi z Wall Street. I já jsem v komentu u Casina psal o Vlkovi z Wall Street. Nejdřív se mafiánům vše daří, pak se to začne kurvit. I oni se začnou kurvit, jejich ženám se to nelíbí, nebo se začnou kurvit taky. Ten zabije toho, tamten zase onoho, nejdřív jsou spolu, pak už zase ne. Podle určitých pravidel můžou někteří nic, jiní jen něco a hrstka všechno, ale podle zase jiných pravidel můžou ti, co nemůžou nic, zabít ty, kteří můžou všechno, jenomže musí počítat se vším. Ne, vážně, čeho je moc, toho je příliš. ()

Reklama

MISSha 

všechny recenze uživatele

Možná jsem udělala chybu, že jsem jako první zhlédla o půl desetiletí mladší Casino. Mafiáni mi ho totiž strašně moc připomínali. Ale jinak je to vynikající gangsterka která má atmosféru, spád, Scorseseho nenapodobitelnou režii, Roberta De Nira a hlavně Joe Pesciho který si právem za svého prvotřídního magora odnesl Oscara. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Ty nejlepší příběhy občas vytváří sám život a s ním spojené reálné události dle kterých poté může vzniknout i filmové zpracování. Jeden z takových případů je i skutečný příběh Henryho Hilla, amerického mafiána, který se ale nakonec stal kvůli zabezpečení sebe i své rodiny informátorem a dle jeho skutečného příběhu vznikla i kniha Nicholase Pileggiho jménem Wiseguy. Tato knížka poté zaujmula režiséra Martina Scorseseho, který už nechtěl další mafiánský film natočit, právě kvůli Pileggiho novele ale udělal výjimku a i díky tomu vznikl jeden z nejvýraznějších a především nejlepších zástupců žánru gangsterek, který též do dnešního dne zůstává jedním z nejlepších Scorseseho filmů. U psacího stolu spolu Pileggi a Scorsese (který tehdy psal scénář poprvé od Špinavých ulic z počátku 70. let) vytvořili výborný gangsterský epos, který nemá hluchá místa, Scorseseho typickým hyperaktivním stylem vyprávění diváka čapne od samého začátku (+ nesmí chybět klasicky Scorseseho výborný výběr hudební dramaturgie) a především je prostě a jednoduše strhující. Mafiáni jsou dvě a půl hodiny dlouhá jízda, která je po filmařské stránce doslova perfekcionisticky uhlazena a dle Hillových zážitků vznikla nejlepší dokumentace mafiánského podsvětí se všemi jeho pravidly a pořádky. Jeho hrdinové jsou mafiány až na kost a přesto je velmi snadné si je oblíbit, protože jde o suprově vykreslené a především bravurně ztvárněné charaktery. Robert De Niro si již klasicky jede svůj herecký standard, Ray Liotta je do role Henryho Hilla naprosto ideální volba, Paul Sorvino naprosto skvěle funguje jako mafiánský don ale především je tu neskutečný Joe Pesci, který si právem za Mafiány došel pro Oscara za nejlepšího herce ve vedlejší roli. Jeho Tommy DeVito je nezřízená střela ze které jde vyloženě strach a po konci filmu je skutečně nejpamětihodnější charakter. Pamětihodným charakterem je Henryho žena Karen v podání Lorraine Braccové. Jestli si za něčím stojím tak je to fakt, že Scorsese vždy uměl pracovat se ženskými charaktery a i díky postavě Karen se divák dostává do společnosti mafiánských ženušek a dostává tak dosud (a vlastně i následně) pořádně nepředstavené odvětví mafiánského života. Především se ale Scorsesemu i co se týče vztahu Henryho a Karen podaří vystavět víceméně stylovou tragickou romanci, která se i dočká své stylové dohry. V podstatě epizodní vyprávění předvádí jednu parádní mafiánskou příhodu za druhou, které se i občas skutečně podaří vyvolat dojem, že být mafiánem může být skutečně sranda. Přece jen se ale nakonec musí ukázat, že na první pohled luxusní životní styl skrývá mnoho zákoutí při kterém hrozí přinejlepším vězení a přinejhorším smrt. Mafiáni jsou v tomhle ohledu skvěle vygradování a finále u soudu má tu správnou váhu především díky strhujícímu proslovu Henryho Hilla vstříc kameře, které se potencionálně dá též brát jako zbourání čtvrté zdi. Právě i zde Scorsese utvrzuje své naprosto stylové a živelné vyprávěcí postupy, které z něj dodnes dělají jednoho z nejvýraznějších filmových tvůrců. Mafiáni naprostým právem společně s Kmotrem, Tenkrát v Americe , Zjizvenou tváří, Carlitovou cestou či též Scorseseho Casinem patří mezi základní pilíře gangster žánru, kteří své kouzlo dodnes vůbec neztratili a dodnes jde o jeden z nejstylovějších filmových zážitků všech dob, který právem bývá označován jako jeden z nejdůležitějších či rovnou nejlepších filmů všech dob. A to rozhodně naprostým právem! () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

V zásadě velmi pohodový film o partě tvrdě pracujících chlapů. Jenom z něj (a z nich) běhá mráz po zádech. Scorsese díky svému citu pro detail a práci s herci dokáže pozornost diváka udržet u nikterak přehnaně dějového filmu po celé dvě a půl hodiny. Je fascinující sledovat, s jakou nenuceností se „přelévá“ jedna scéna do další. Zřejmě to není stav, kterého chtěl režisér primárně docílit, ale mám ohromnou radost. Z ďábelského Pesciho, který se s vámi buď zasměje, nebo vás zastřelí, z dlouhých (a nikoliv manýristických) kamerových jízd, z nečekaného zapojení songů a z vnitřních monologů vícero vypravěčů, z nezbytného morálního poselství v závěru, které nám není předhazováno jako psovi kost a ze spousty dalších věcí. Jasně, mohlo to být kratší, příběhovější a méně brutální (násilí je navíc často zmírňováno nějakým rušivým elementem, ať jde o humor, hudbu nebo voice over), ale při té natěšenosti na každou další finesu, se kterou se Scorsese vytasí, mě ani nenapadlo pohlédnout na hodinky. A nerad, velmi nerad jsem po skončení opouštěl hlavní hrdiny. Ty do morku kostí prohnilé parchanty. 90% Zajímavé komentáře: Pohrobek, Ajantis, Madison, Killer_The ()

Galerie (134)

Zajímavosti (159)

  • Ve filmu v roce 1955 hraje Joseph D'Onofrio Tommyho DeVita v pubertálním věku. Postava Tommyho je přitom založena na životě skutečného gangstera, který se narodil v roce 1950. (GreatestFan)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Robert De Niro opět jako mafián

Robert De Niro opět jako mafián

17.08.2022

Studio Warner Bros. Discovery oznámilo svůj první původní film schválený po převzetí ředitelem Davidem Zaslavem, a nebude jím nic menšího než další gangsterský opus s Robertem De Nirem (Taxikář,… (více)

Zemřel herec Paul Sorvino

Zemřel herec Paul Sorvino

26.07.2022

Další smutná zpráva z filmového světa. Včera totiž zemřel také druhý slavný charakterní Paul Sorvino. 83letý veterán, známý pro hraní silných urostlých typů mužů, zemřel přirozenou smrtí ve svém domě… (více)

Zemřel herec Ray Liotta

Zemřel herec Ray Liotta

26.05.2022

Ve věku 67 let zemřel herec Ray Liotta, známý například z filmů Mafiáni, Identita, Kokain nebo Země policajtů. O smrti herce informoval server Deadline, podle kterého herec zemřel poklidně ve spánku.… (více)

Reklama

Reklama