Režie:
David CronenbergScénář:
Steven KnightKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Viggo Mortensen, Naomi Watts, Vincent Cassel, Armin Mueller-Stahl, Sinéad Cusack, Mina E. Mina, Donald Sumpter, Josef Altin, Aleksandar Mikic (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Každý hřích i zločin zanechávají nějakou stopu. Ambiciózní, chladnokrevný Rus Nikolaj Lužin pracuje v Londýně pro významnou mafiánskou rodinu. Jeho největší předností je rychlost a chladnokrevnost. Ani na okamžik neváhá porušit zákon, použít násilí či někoho dokonce zabít. Situace se změní ve chvíli, kdy porodní asistentka Anna objeví deník ruské dívky, která zemřela při porodu, a rozhodne se pátrat v její minulosti… Kriminální thriller režiséra Davida Cronenberga (tvůrce známých titulů eXistenZ, Moucha, Mrtvá zóna, Dějiny násilí) byl na Torontském mezinárodním filmovém festivalu v roce 2007 oceněn hlavní cenou za režii (David Cronenberg), další získal za výpravu, střih a zvuk. Kromě toho mu patří ještě další významná filmová uznání. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 050)
David Cronenberg je mistr atmosféry, kterou praktikuje i v hororech. Jeho temná stránka dramatu je působivá a jeho výběr postav je geniální. Každá postava má svůj charakter. Hvězdnou ikonou je Viggo Mortensen (výjimečný výkon). Pravidla mafie, dodržování určitých hodnot, láska, krev a smrt. EASTERN PROMISES je temný, krutý, ztělesněný mafiánský drama, na který se dokážu dívat i 4 hodiny (zejména díky hlavní trojici Watts-Mortensen-Cassel). A navíc EASTERN PROMISES při Cronenbergové precizní režii nepotřebuje Scorseseho optiku. Během EASTERN PROMISES se mi dostavilo příjemné vzpomínky na závěrečný díl Coppolové ságy. ()
Vánoce, Vánoce přicházejí a v prosincovém Londýně se chystá vraždění neviňátka, jehož buclaté prstíky novorozence mají nečekanou spojitost se zdánlivě obyčejnými obyvateli zdánlivě obyčejné ruské restaurace. A zdánlivě obyčejná porodní asistentka, spalovaná touhou držet na rukou dítě pro změnu vlastní, se zaplete do pohádky o nevinné princezně v hodně temném lese. Cronenbergovu tvorbu příliš neznám (pokorně klopím hlavu a očekávám trest za vetření se do hájemství filmových znalců), ale tenhle lákavý boršč, obsahující přesně vyvážený podíl masa, křupavé zeleniny i smetany, je víc než lákavou pozvánkou k dalším stolům rejžovy kuchyně. A pokud jde o šéfkuchařovy asistenty - Aragorn je zaplaťvalar mrtev a král se vrátil, protože pro to, co předvádí Viggo Mortensen, je ožvýkané spojení herecký koncert slaboučky nevýstižné, mistr ztotožnění se s postavou si omotal celý ten orchestr kolem potetovaného malíčku, laskavý dědeček Armina Muehler-Stahla se lusknutím prstů stává perníkovým dědkem měnícím nevinné dívenky v maso a krev, Vincent Cassell rozehrává svého Kyrilla tak, že to, z čeho by slabší herec udělal parodii na zločinecké kreatury, je v jeho podání plnohodnotná a fascinující postava, akorát Naomi Watts nejenže zaostává za pány o několik koňských délek, oni ji do toho dostihu totiž vůbec nepřihlásili, ale neubráním se dojmu, že jde o záměr, aby ta labutí běloba kontra mafiánská říše vlků vynikla tím víc. Při pohledu na údiv některých pánů nad borščem skutečným musím pobaveně zkonstatovat, že je vidět, že se ke sporáku v životě nepřiblížili, mně jeho filmová varianta přišla k hodně velké chuti a co se týče toho smetanového milostného přídavku, tak se, myšičko moje milá, neboj, zvláštní osoby, které si takhle představují romantiku, jsme tady přinejmenším dvě. Jeden z filmů roku - ač úředně loňského a při vší letošní konkurenci. ()
Na mě až moc jednoduchá a neobjevná komorní storka o zapletení se obyčejného člověka s nebezpečným světem ruských mafiánů v Londýně. Má to pár příjemně brutálních momentů, dobré obsazení (Armin Mueller-Stahl vystřihl velmi charizmatického bosse a frajer Cassel je fajn i v roli slabocha), ale Cronenberga v tom necítím ani trochu. ()
Dokonale zvládnuté "drama z podsvětí", kterému vévodí vynikající výkony ústředního mužského tria, brilantní kamera, a hudba, kterou si Howard Shore bude moci ve své tvorbě zařadit mezi nejlépe souznějící s filmovými obrazy, a hlavně atmosférou celých Východních Příslibů. Ty jsou velmi kompaktním (až komorním) filmem s v zásadě poměrně prostým dějem, poměrně naturalistickou "estetikou", a s tím související poměrně štědrou dávkou starého dobrého ultranásilí. Které se navíc děje bez honiček či přestřelek, a dokonce zcela bez střelných zbraní. Zato pěsti (a lokty, kolena a tak) a nože (a kleště, břitvy a tak) se tu užívají když ne hojně, tak rozhodně výrazně, a taky patřičně úderně. Vedle rudé barvy krve (a interiéru Semjonovy poctivé ruské restaurace) je tu nejdůležitější barva "tetovací". Viggo Mortensen si dělal domácí úkoly poctivě, a hlavně díky němu si do sytosti užijete symboliky tetování "ruských" mafiánů, respektive vorů. To jsou takoví ti chlapíci jako Andranik Soghojan, co "řeší problémy" (jako hrozící válka gangů), a když už jsou zadrženi a obviněni, tak si v klidu nějaký čas posedí ve vazbě (třeba v Brně, kam si každý týden nechají dovézt nový kvalitní oblek - to jsem si nevymyslel), pak jsou z ní v Praze (kam je "pro jistotu" doprovází neobvykle početná eskorta) "nějak" propuštěni, a v poklidu odcházejí na letadlo do Soči, odkud budou vydáni - mám-li citovat velitele ostrahy výkonu trestu - leda tak na poštovních známkách;) Ale zpět k filmu - pokud by si nějaká žánrovka zasloužila pokračování, tak je to rozhodně tahle. Vzhledem k roku výroby je to už dost nepravděpodobné, ale kdo ví, třeba Vladimir Vladimirovič pozve Davida Cronenberga do Moskvy, a natočí tam spolu hezky šťavnatou epopej o báječných hoších z FSB;) Každopádně kvůli Mortensenovi skoro lituju, že vzniklo Až Na Krev - nebýt Day-Lewisovy kreace v onom "budovatelském snímku", Oscar by Nikolaje Lužina neminul. 80% ()
Celkem zbytečný film, který bych stejně tak dobře mohla nevidět, aby ve mně zanechal podobně silný dojem - Cronenberga asi definitivně přestaly trápit noční můry a užívá si normální, spokojené, klidné, obyčejné stáří. Jeden ze dvou větších kladů filmu - totiž sexy hnusáka Cassela - navíc ve výsledku trochu zneuctil fakt, že místo Vince pobíhá nahý po plátně nesexy überošklivák Mortensen (tím druhým kladem je pár chutně zvládnutých scén s více či méně fatálním ubližováním lidskému pokolení - no aspoň s tímhle režisér nezklamal). A jako bonus mi ještě jistě někdo vysvětlí, co je supř na tom, když se mezi sebou Rusové baví anglicky s kůl přízvukem, namísto normálně rusky, dík. P.S.: "Nezapomeňte film ohodnotit na www.csfd.cz" aneb "tenkrát poprvé". ()
Galerie (63)
Zajímavosti (23)
- V severoamerických kinech film utržil 17,2 milionu amerických dolarů, v celosvětových dohromady 56,1 mil. (NIRO)
- V průběhu filmu není ani jednou použita střelná zbraň. (ČSFD)
- Ani jeden z predstaviteľov ústrednej trojice ruských mafiánov nie je Rus. Viggo Mortensen (Nikolaj) je Američan, Armin Mueller-Stahl (Semyon) Nemec a Vincent Cassel (Kirill) Francúz. (Jello Biafra)
Reklama