Reklama

Reklama

eXistenZ

  • Kanada eXistenZ (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Hra nebo skutečnost? Kde končí jedno a začíná druhé? Kanadský thriller z budoucnosti možná nepříliš vzdálené. Allegra Gellerová, jedna z nejlepších počítačových programátorek blízké budoucnosti, se osobně účastní testování své úplně nové hry, zvané eXistenZ, s testovací skupinou. Tyto hry nové generace však potřebují tzv. bioport, neboli port zavedený do lidského těla. Hra se pak napojuje přímo na nervový systém hráče a zavádí ho do světů nejdivočejší fantazie. Při nahrávání nové hry do portů testovací skupiny je však Allegra Gellerová fyzicky napadena, nahrávání je přerušeno a systém poškozen. S pomocí pověřeného průvodce Teda Pikula se jí podaří uniknout, pronásledovatelé z konkurenční firmy jsou jim však v patách a navíc je unikátní virtuální systém nové hry téměř zničen. Jediná cesta, jak jej zachránit, je hrát hru s přítelem. Ted Pikul však nemá zaveden bioport...
Nový opus kontroverzního kanadského režiséra Davida Cronenberga s nečekanou pointou je tentokrát polemikou o hranicích virtuální a skutečné reality se všemi pocitovými a morálními důsledky pobytu člověka v nich. Téma filmu je vyjádřeno už v samotném schematu filmu, v němž je tato hranice téměř popřena volnými přechody mezi realitami, což postavy samé i diváka udržuje v neustálé nejistotě o tom, kde jsou a s kým vlastně mluví. Výprava Cronenbergova filmu nijak nezaostává za esteticky bizarním světem ostatních jeho filmů, ovšem ani za fantazií některých již dnes známých počítačových prostorů. Film získal Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně 1999 za Mimořádný umělecký přínos a v témže roce Cenu stříbrného vřískotu na Festivalu fantastických filmů v Amsterodamu. O rok později získal kanadskou výroční filmovou cenu Genie za střih. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (434)

Pumiiix 

všechny recenze uživatele

D.Cronenberga mám rád jako režiséra, celkově jeho filmový styl. Existenz zřetelně vybočuje z kolejí jeho filmů a celkově je snímek originální, zajímaví. Zapnutý mozek a bystrost je v tomto případě určitě plus. První, nejméně půlhodina je výrazně nudnější, předměty a různě situace mě spíše iritovaly…stejně mi přišly směšné „game_pody“ ;-D a pár dalších věcí. J.Law umí hrát, obzvlášť jeho herní charakter, který zahrává velice přesvědčivě. Lepších 6/10* ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Cronenberg sa scenáristicky maximálne vybláznil. Ako správny magor ale už po rokoch nevie, čo divnejšieho a bláznivejšieho vymyslieť v rámci designu jeho rekvizít. V predchádzajúcich filmoch tieto prvky tvorili s dejom harmonický celok. Tu mi pripadá, že je to už mierne prehnané a ja osobne by som k danej téme zvolil iný designérsky prístup. Videl som už dávno, keď som ešte nebol s jeho tvorbou oboznámený, takže pozriem znova a možno zmením názor. VIDENÉ ZNOVA 4/20: Tak na druhýkrát a ako už čistý hardcore fan Cronenberga zvyšujem hodnotenie, na plný počet to nie je, pretože predsa len sme už na túto tému videli toho spústu a existenz tak trocha zostarol. ()

Reklama

kitano 

všechny recenze uživatele

Namet je fajn, avsak scenar, konkretne zaciatok celeho pribehu proste nefunguje. Celych prvych dvadsat minut sa postavy snazia vysvetlit, o com to vlastne ten Cronenbergov vymysel je, a to velmi nezazivnym sposobom. Naviac, dvaja hlavny protagonisti mi pripadali, ze sa s Cronenbergovym pribehom proste neszili, priam akoby ani sami netusili, o com vlastne rozpravaju. Cest preto Wiilemovi Dafoe, ktory do filmu vniesol ten spravny naboj. Skoda ze ostatny herci nedokazali zapasovat do nametu ako on. Tak ci tak, od polovice filmu to nastastie cele zacalo fungovat a aj ked ma film nicim neprekvapil (zaverecna pointa uz vobec nie), velmi slusne som sa bavil. Skoda toho rozjazdu a nie celkom presvedcivych ustrednych postav. Kazdopadne je to Cronenberg a nielen pre jeho fanusikov (tych jeho stavnatych uchylnosti je tu pozehnane) to moze byt zaujimavy zazitok. (6.5/10) ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Cronenbergův svět je promyšlený do nejmenších detailů, zcela svébytný a plný fantazie. Neplýtvá energií na kopírování jiných. Ve filmu se prolíná tušená realita s tušenou fikcí, nic není takového, jako se zprvu zdálo. Závěrem posílá Cronenberg hořký úsměšek, když nám představuje chrám, chrám testování nové hry. Nehledá supermoderní, až futuristickou stavbu, bere nás do tradičního kostela. Jen musím říci, že Cronenbergova vize budoucnosti je děsivá. Je to vlastně vize budoucnosti? Nebo je tenhle sofistikovanější Cronenbergův Matrix jen odrazem reality, v níž každý hrajeme svoji postavu? ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Celkom sci-fi úlet. Vo filme je množstvo prvkov a inovatívnych nápadov, ktoré vzbudia pozornosť alebo pobavia. Napr. taká živá, zmutovaná hracia konzola, zbraň z kosti so zubmi miesto nábojov, bioporty v chrbtici a pod... Keď sa nad tým tak zamyslím, celkovo príbeh nie je nejak zvlášť zaujímavý, vlastne je dosť jednoduchý, v tomto prípade mi to však vôbec nevadilo. Všetko nahrádza mne obľúbený sci-fi motív - splývanie jednotlivých realít a následná neschopnosť rozlíšiť čo je skutočné a čo nie. Síce ma to nebavilo tak ako napr. v Počiatku (2010), ale aj tak potešilo. Možno by som trocha zapracoval na výprave, doplnil dejovú linku o nejaký zaujímavý nápad a prelínanie realít ešte viac prepracoval. Inak celkom spokojnosť. 70/100 ()

Galerie (57)

Zajímavosti (10)

  • Přestože Cronenbergova díla nikdy nebyla zárukou finančního úspěchu, nenajdeme v jeho filmografii větší propadák než eXistenZ, který nepokryl zisky z tržeb své patnáctimilionové náklady ani z pětiny. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Dvaja z producentov filmu sú Maďari, preto nemusí byť náhodou veľkosť písmen v jeho názve. Medzi veľkými X a Z vzniká slovo "isten", čo po maďarsky znamená "boh". (tomashrabek)

Související novinky

Hollywood podle Cronenberga

Hollywood podle Cronenberga

07.02.2006

Intriky a výstřednosti všeho druhu v americkém filmovém průmyslu budou stěžejním tématem připravovaného tragikomického dramatu kanadského režiséra Davida Cronenberga (Dějiny násilí), MAPS TO THE… (více)

Reklama

Reklama