Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Celovečerní film inženýrů J. Hanzelky a M. Zikmunda zachycuje, jak se oba cestovatelé připravovali na svou první cestu kolem světa a v dokumentárních záběrech líčí jejich zážitky z první poloviny cesty Afrikou. Přesvědčíte se, jaké překážky museli zdolávat na zpustošených cestách Habeše a v jakém nebezpečí byl osud výpravy při odvážném průjezdu Núbijskou pouští. Film vrcholí výstupem na nejvyšší horu Afriky, vyhaslou sopku Kilimandžáro, jejíž temeno je po celý rok pokryto ledem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

Mikino00 

všechny recenze uživatele

Krásný dokument o neobyčejné a úžasné cestě s dokonalou Tatrou, taková auta se už dnes nedělají. Je nejen úžasné se dívat kam se pánové dostali, co viděli, ale i porovnat svět tehdy a dnes, překvapil mě velmi pěkný a poučný komentář. Malou vadou na kráse je, že se museli věnovat i neustálému porovnávání, kritizování, aby lidem doma ukázali jak dobře, že se to vlastně mají, a ne jako ti chudí lidé pod nadvládou zlých Britů. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Krásné za 47 let jsem to mohl shlédnout až nyní... Malinko politicky poplatné (psal se rok 1953) ale dá se a nakonec jako bonus vzácné barevné záběry. Po válce byly vzácné i černobílé filmy... Hudbu nedělal nikdo menší než Z.Liška ,mimochodem tohle byl jeho start k hranému filmu ! Konečně se toho někdo chopil a vydal !!! http://www.web-nyrany.cz/web/dvd-prodej/index.php?obsah=hledej ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Nechce se mi věřit, že něco tak úžasného spatřilo světlo světa již v roce 1952. Opravdu těžce nadčasová záležitost a dokonalá ukázka toho, jak z minima vytěžit maximum. Duo Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka jsou v mých očích opravdu fenomenální borci, kteří dovedli jít, respektive jet, za svým snem a cílem. Jediná výtka snad k těm pasážím, které jsou komentovány stylem "My jsme borci, protože máme to a tamto a oni to stále dělají jako blbé opice". Dost často tohle srovnávání nesrovnatelného trhalo ouška. Ale tohle nechme bez komentáře, všichni jistě správně tušíme, co za tím stojí. Raději pochvalme Tatru 87, která opravdu působí jako nezdolné auto a na lepší reklamu by v dnešní době nikdo nepřišel, troufám si tvrdit. Dále se mi hrozně zamlouval ten nápad s jednoduchoučkou mapou, která zobrazovala, kde se zrovna pohybujeme a obrovským způsobem napomáhala v orientaci. Tento dokument je nesmírně zajímavý hned z několik hledisek. Jednak na vás obrovským způsobem dýchne doba jeho vzniku. A dále je velice výživný po obsahové stránce. Přestože má pouhých 104 minut, člověk se z něj dozví opravdu hodně. Musím nastřelit plnou dávku, protože tady jiné hodnocení není na místě. Budu se těšit na další pokračování. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Asi budu za burana, který to není schopný docenit, ale co už. Někdo musel být první. Rozhodně je úžasné, jakou výpravu Hanzelka se Zikmundem absolvovali a co během ní natočili a naprosto chápu, že ve své době to muselo být přelomové dílo, které mnohé nejspíš fascinovalo. Chápu to a vůbec to nepopírám. Jenže nebudu dávat plný počet jen proto, že ve své době to nebyl jen jeden z mnoha cestopisů. Spíš si myslím, že pokud je nějaký cestopis až tak významný, tak dokáže odolat zubu času. A Afrika I. to podle mě nedokázala. Myslete si o mě co chcete, ale přijde mi to moc obyčejné na to, aby z toho plynula stejná síla jako kdysi. A ještě to kazí komunisty přidaný komentář, který je někdy tak tendenční, že to až bolí poslouchat. Subjektivně mi to trvalo tři hodiny, zajímavých míst jsem si našel pomálu a mimo závěrečný výstup na Kilimandžáro, který je jako jediný v barvách a část, kdy se ztratili v poušti (která jako jediná opravdu nedokáže nudit) jsem z toho ani nic silnějšího neměl. A nedokážu ve svém hodnocení přihlédnout k historickému kontextu na víc, než na tři hvězdy, protože tomu opravdu nechci dávat vyšší hodnocení, na které to osobně nevidím, jen proto, abych nevypadal jako idiot. Prostě to jinak než jako průměrný dokument vnímat nedokážu. Ještě jednou, nepopírám a ani nepodhodnocuju jejich činy, ale narážím na formální zastaralost a zaměnitelnost tohoto dokumentu. Jinak jsem v létě v Košicích viděl jiný cestopis, Cestu kapitána Scotta, která trvá stejně, dokonce je celá němá, taky jsem ji viděl na velkém plátně a na rozdíl od Afriky I. mě naprosto strhla. Silné 3* ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Tento dokument vlastně už není dokumentem, je to historický film. Uvidíte státy, které již dávno neexistují. Auto, které je sběratelský kousek. Nepředstavitelnou pouť bez kreditních karet, mobilu a navigace. Bohužel, komunisti si vybrali svou daň a nejen na životech Zikmunda a Hanzelky. (pro vysokoškoláka je nejlépe býti zahradníkem, usoudili). Komentář Pecha a Spala, je vážně žrádlo. Imperialisté zdevastovali Tunis(to jediné dobré na Tunisu tam zanechali Francouzští imperialisté, můj osobní poznatek). Britští imperialisté nutí egypťany k otrocké práci atd. A dokument končí záběrem na hezké kozy kojící černošky a zvoláním Pecha jak Afrika bude nová a demokratická, tedy komunistická. Kdo jste tam byli, jistě víte, jakej je tam bez imperialistů bordel, kriminalita a sociální jistoty. Soudruzi zase někde udělali chybu. ()

Galerie (2)

Související novinky

Zemřel Miroslav Zikmund

Zemřel Miroslav Zikmund

02.12.2021

Ve požehnaném věku 102 let nás opustil známý český cestovatel, spisovatel a dokumentarista Miroslav Zikmund, jehož životní pouť byla nerozlučně spojena s kolegou Jiřím Hanzelkou (*1920 - †2003). V… (více)

Reklama

Reklama