Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Celovečerní film inženýrů J. Hanzelky a M. Zikmunda zachycuje, jak se oba cestovatelé připravovali na svou první cestu kolem světa a v dokumentárních záběrech líčí jejich zážitky z první poloviny cesty Afrikou. Přesvědčíte se, jaké překážky museli zdolávat na zpustošených cestách Habeše a v jakém nebezpečí byl osud výpravy při odvážném průjezdu Núbijskou pouští. Film vrcholí výstupem na nejvyšší horu Afriky, vyhaslou sopku Kilimandžáro, jejíž temeno je po celý rok pokryto ledem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka byli mými dětskými hrdiny. Vnímal jsem je vždy jako tuzemské pokračovatele Richarda Halliburtona, společný cestovatelský rys nebyl dílem náhody. Komentáře uživatelů typu Ozzy2 jsou výplodem omezeného myšlení, kdy se kašle na souvislosti a ke slovu se dostává obyčejná nenávistná zapšklost. Oba společníci vyjeli na svou první výpravu ještě před komunistickým převratem a cestou samozřejmě řešili i možnost emigrace. Neutěšený politicko-společenský stav, a s tím spojená životní úroveň, afrických zemí současnosti není jen dílem nesvéprávného domorodého obyvatelstva, nenechavé prsty bývalých koloniálních mocností i po vydobytých nezávislostech mají na svědomí mnohem větší část zkázy. Dobový komentář je poplatný době vzniku filmového dokumentu, v odstupu času dokáže vyloudit úsměv. Na druhou stranu se můžeme nechat ovívat atmosférou uvědomělého budovatelství v neštvavé podobě. Z Maroka a Alžírska se nedochovalo mnoho materiálu, v Tunisku zaujme Kartágo, Libye znamenala problém. Egypt uchvátí ztraceným kouzlem opuštěných pyramid i syrovostí domorodých pracujících. Súdán byl pouštní výzvou, Habeš ukázala císařský majestát. Eritrea, Somálsko a Keňa jsou mezičasem před tanzanijskou střechou Afriky v barevném provedení. Nutné je zmínit ještě jedno jméno. Zdeněk Liška složil hudební doprovod a v notách vystihl pulsující africký život. Zikmund s Hanzelkou byli mými hrdiny v dětství a jsou jimi pro mě i dnes. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Tento dokument vlastně už není dokumentem, je to historický film. Uvidíte státy, které již dávno neexistují. Auto, které je sběratelský kousek. Nepředstavitelnou pouť bez kreditních karet, mobilu a navigace. Bohužel, komunisti si vybrali svou daň a nejen na životech Zikmunda a Hanzelky. (pro vysokoškoláka je nejlépe býti zahradníkem, usoudili). Komentář Pecha a Spala, je vážně žrádlo. Imperialisté zdevastovali Tunis(to jediné dobré na Tunisu tam zanechali Francouzští imperialisté, můj osobní poznatek). Britští imperialisté nutí egypťany k otrocké práci atd. A dokument končí záběrem na hezké kozy kojící černošky a zvoláním Pecha jak Afrika bude nová a demokratická, tedy komunistická. Kdo jste tam byli, jistě víte, jakej je tam bez imperialistů bordel, kriminalita a sociální jistoty. Soudruzi zase někde udělali chybu. ()

Reklama

Autogram 

všechny recenze uživatele

Skutočný cestopis, aký je ideálom každého ich priaznivca, a cesta, aká by bola snom každého cestovateľa. Na začiatku sa zdá, že Zikmund a Hanzelka budú automechanici, jedným z cieľov cesty bola propagácia automobilovej výroby v Tatre po celom svete. A niečo na tej kvalite bude, keď (aspoň podľa filmu) prvou opravou bola výmena defektu po tisícoch kilometrov pri Tobruku a dovtedy došli na pražskom vzduchu bez dohustenia. Možnosť prepnutia na alternatívny komentár som nemal a originálny budovateľský komentár je kapitola sama o sebe a bolo tu k nemu napísané už všetko, takže ho ponechám bez komentára. Natočené zábery sú skvostom čs kinematografie, hoci amatérske, a čudujem sa, aké zriedkavé je vysielanie tohto filmu v televízii. –––– Korán sice mohamedánům zakazuje vepřovou pečeni i sklenku vína, ale vyrábět musejí arabové obojí. Pro Francii. Dokonce i korek na zátky musi Alžír dodat. –––– Z Addis Abeby jsme se vydali směrem na východ, do britského Somálska. O sjízdnosti cest jsme si nedělali žádné iluze. Už dva roky tudy neprojel žádný automobil. Tohle například byla před deseti lety slušná silnice. Každoroční deště ji spláchli až na skalnatý podklad, ale habešské silniční správě, je-li vůbec jaká, to nijak navadí. ()

ripo

všechny recenze uživatele

Inženýři Hanzelka a Zikmund a jejich Tatra osmička jsou u nás velmi populární. Jejich cestu Afrikou, Jižní a Střední Amerikou sledovaly z reportáží v rozhlasu miliony posluchačů a první díl jejich cestopisu byl rozebrán dávno před vyjitím. Nyní poznáváme oba cestovatele jako filmové kameramany a ani si neuvědomujeme, že měli na své cestě filmovou kameru po prvé v ruce; jejich film dokonce někdy předčí, zejména dík novosti pohledu, většinu cestopisných filmů. Film jistě získá diváky právě tak jako reportáže získaly čtenáře svou svěžestí a poutavostí; oba autoři se však snažili proniknout hlouběji, ukázat sociální poměry států a koloniálních zemí, jimiž projížděli, a podat přesvědčivý obraz o životě jejich obyvatel. Filmový přehled 27/1953 ()

Dragoni 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu jistě přelomový dokument, který ani po 60 letech od svého vzniku neztrácí nic ze své krásy i kouzla a je rozhodně nejlepší reklamou na Tatru T 87, kterou by kdejaký výrobce mohl v nynější době jenom tiše závidět. Jediná věc, která mi vadila je dobový komentář, který je prostě typický pro svou dobu a raný kolchoz z něho táhl na sto honů, ovšem to plně vynahradí povalečné záběry Afriky i barevně zachycený prvo-výstup s českou vlajkou na nejvyšší horu Afriky - Kilimandžáro, kde i zároveň končí první etapa afrického dobrodružství. 80% ()

Galerie (2)

Související novinky

Zemřel Miroslav Zikmund

Zemřel Miroslav Zikmund

02.12.2021

Ve požehnaném věku 102 let nás opustil známý český cestovatel, spisovatel a dokumentarista Miroslav Zikmund, jehož životní pouť byla nerozlučně spojena s kolegou Jiřím Hanzelkou (*1920 - †2003). V… (více)

Reklama

Reklama