Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (742)
"Máme neznámý počet podezřelých, neznámý počet rukojmích, banku a asi milion diváků." Přepadené banky obvykle nevyhledávám, ale loupežník Dalton Russell mi přinesl tolik zábavy a stylu, že jsem se do banky Manhattan Trust musel několikrát vrátit. A týpek, který hodlá z banky po loupeži v klídku odejít hlavním vchodem, mě vždycky dost bavil. Stejně tak mě bavili detektivové Frazier a Mitchell i cílevědomá slečna Whiteová. Dostal jsem prostě hromadu zábavy, kterou si nehodlám kazit přemýšlením o tom, jestli přepadením banky, omezováním osobní svobody rukojmích či pouštěním projevů Envera Hodži přece jen nemohl být spáchán alespoň nějaký malý trestný čin. Nemohl a konec přemýšlení. ()
Když vám lupič v bance řekne, že z ní vyjde předními dveřmi, věřte mu.. Heist filmů jsou natočeny mraky, ale jen úzká minorita z nich vás takhle vtáhne do hry. Elegantní forma, chytrý scénář, trefný humor a Leeho vytříbený smysl pro detail, etnickou problematiku a především jeho milovaný New York, asi už navěky trpící syndromem 11.září. V dnešní době je takřka neuvěřitelné, že se v rámci žánru autor spolehnul výhradně na herce pohánějící motor příběhu a akční scény zcela vynechal (když už se jedna objeví, je to vlastně jen vize policejní akce). Povznášející, vidět zase jednou v mainstreamu slovo ostřejší než meč.. Samozřejmě se najdou nesrovnalosti v logice (když se v bance zadržují lidé proti své vůli, je to kriminální čin - ať už se ztratí cokoliv a AK-47 jsou, achtung spoiler, sebeplastovější), nicméně Inside Man patří k tomu druhu zábavy, kterému leccos prominete. Kdybych se někdy rozhodl udělat banku, beru si do týmu postavu C.Owena, klauna Belmonda z Bezva finty a Kalouska. První by vymyslel plán, druhý by se staral o zábavu a třetí by mi poradil, jak s "vydělanými" penězi naložit, aby na mě nikdo nikdy nepřišel.. ()
Od Spika jsem kromě nejnovějšího Spojence viděl zatím dva filmy - Krvavé léto v New Yorku a 25. hodina - oba se mi moc líbily. Spojence v mých očích sráží žánrová nevyrovnanost, nebo spíše nefunkčnost, osciluje mezi vážným lupičským thrillerem s tématem (nebo poselstvím - jak chcete) a odlehčeným ležérním dramatem s humornými okamžiky. Herci jsou typově dobře vybraní, nelze jim nic vytýkat, ale k opravdovému předvedení hereckých schopností nemají příležitost, emoce se nekonají, stejně tak vzájemné vztahy - všichni jsou oportunističtí solitéři. Spikeovské motivy (život etnik v NY, situace v USA po ter. útocích) probleskují, stejně tak atraktivní formální stránka, ale naroubování vážna nefunguje. Spike odlehčil. Jde o solidní zábavu, ale i přes originální řešení zápletky ve mně díky výše napsanému nezanechal výraznější dopad a vyšumí do ztracena. 70% ()
Nebýt první půl hodiny, která mě moc nebavila a obával jsem se přehajpovaného kousku, tak to pro mě byla jasná pětihvězdička. Třeba na druhé zhlédnutí. Spike Lee mě celkem dostal svou mnoho-vrstevností a zároveň netypického zakončení, které by bylo v každém jiném filmu, že zkrátka jeho režii tu musím vyzdvihnout. A stejně tak scénář a Denzela, který je v té herecké poloze, kterou máme nejradši a neskutečně válí a i z nižšího platebního stropu dokáže povodit ty lobbisty. ()
No doprčic, celou dobu čekám, jestli ta písnička na začátku něco znamenala, no a samozřejmě že neznamenala, kruci! Kdyby to měl Spike Lee opravdu promyšlené, tak tam pustí nějaký nenápadný klezmer a nikoliv indickou Chaiyya Chaiyya, což je devátá nejpopulárnější píseň na světě (což je fakt, který jsem si nedávno někde přečetla a asi proto jsem si jí všimla a proto mi připadalo, že by mohla být vybraná s nějakým důvodem). Jinak celý film si o sobě myslí, že je mnohem chytřejší, než ve skutečnosti je. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Jodie Foster (Madeleine White) ve francouzské verzi filmu nadabovala sama sebe. (Chevees)
- V kanceláři majitele banky Arthura Case (Christopher Plummer) visí obraz Paula Cézanna "Hráči karet". (don corleone)
- Vo filme sa objavia dve zmienky o snímkach s Al Pacinom - Psie popoludnie (1975) a Serpico (1973). Prvý zmienený tiež pojednáva o pokuse o vylúpenie banky a následnom vyjednávaní. (sad47)
Reklama