Reklama

Reklama

Laokoon

Animovaný / Krátkometrážní / Sci-Fi
Československo, 1970, 11 min

Obsahy(1)

Téma Vetřelce, zpracované vynikajícím malířem a grafikem dlouhá léta před populárním filmem Ridleyho Scotta. V. Mergl svým autorským filmem nepřímo reagoval na "internacionální pomoc" ze srpna 1968. (oficiální text distributora)

Recenze (20)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Hodně animovaných filmů umí rozesmát a spousta dalších umí úspěšně dojmout. Naproti tomu animovaných filmů, které umí postrašit, je jako šafránu. Laokoon k té minoritě určitě patří. Jednak díky zvláštní, tíseň vyvolávající výtvarné stránce, jednak díky uhrančivému hlasu Jana Kačera coby představitele agresivní mimozemské životní formy. Animace nepatřila ani v době vzniku filmu k nějaké špičce, ale to se na funkčnosti snímku neprojevilo. Je silný ve své atmosféře. Jen je škoda, že tak zajímavý námět nemohl být rozvinutý v delší stopáži a že ve své zkratce je vlastně jen jednoduchou moralitou na téma lidské chamtivosti. Umím si představit, že ten potenciál se dal přetavit v něco mnohem většího a atraktivnějšího. Celkový dojem: 75 %. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Fascinující, temné, uhrančivé. Trochu bych polemizoval s konstatováním, že jde o téma Vetřelce, ale Gigerova obliba v chapadlech, kusadlech, makadlech, háčcích, bodcích a jehlách k tomu svádí. Ovšem nosné téma - invaze vyšší rasy na Zem je daleko starší a i sám Vetřelec čerpal z filmů 50. a 60.let. To nemění nic na působivosti snímku s temnou hudbou, skvělou ploškovou animací a bizarními nápady (trochu připomenou jiný pozdější skvost - Divokou planetu). Lidská chamtivost a touha po majetku - zde představovaná drahými kameny - se nakonec může stát zkázou pro celé lidstvo. Rudá barva může v kontextu doby evokovat komunismus a sovětské impérium, ovšem konečná nadčasovost snímku je zřejmá. Film obstojí i dnes - jako věčné varování před touhou vládnout, porobit, zabrat, přivlastnit si. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Experimentální animovaná sci-fi. Temná, děsivá. Uhrančivá. Komentář, hudba, barvy tomu vydatně napomáhají. A skutečně s tématem Vetřelce dávno před Ridley Scottem. Dokonce domyšlené hlouběji - místní vetřelec čte v lidské mysli a plní "přání" - samozřejmě to má pohádkový nádech, ale většina pohádek vychází se syrových a drsných severských příběhů, kde se také mlátili o zlato. Jen konec mne zklamal, přece jen v té době už šlo trochu o klišé (a štve mne ve sci-i filmech i dnes, protože nic nového nepřináší a šokující je asi jako když v hororu zabitý netvor těsně před závěrečnými titulky bafne do kamery.) ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Uff, ty vole, bezesporu je to geniální, ale tenhle typ filmů vyloženě nedělá dobře mojí psychice :D Vedle téhle šílenosti se i Divoká planeta náhle jeví jako slabý čajíček :D Ze studijních důvodů určitě fajn vidět, ale jinak doufám, že to na mě nenechá následky :D ()

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Dokonalý skvost! Výtvarná podoba je prostě úchvatná a z papírkové techniky ždíme maximum možného a vytváří vizuální orgie podpořené brilantním (a freneticky šíleným) hlasovým doprovodem a ... A .... Mohl bych v nedůležitých superlativech zbytečně pokračovat, protože tohle je jeden z nejlepších (a po hříchu nejzapadlejších) kousků československé animace a hlavně československé filmové scifi. PS: další rozměr filmu dodávají okolnosti jeho vzniku a uzemnění tvůrce komančistyckym ksindlem ()

Galerie (1)

Zajímavosti (3)

  • Snímek je pojmenován podle bájné postavy řeckého kněze Apolónova a věštce Láokoóna, který zkazek varoval trójský lid, obávaje se lsti ze strany oblehatelů Tróje. (Tom_Lachtan)
  • Na základe vykonštruovaného obvinenia, že červená hmota symbolizuje komunizmus, bola autorovi na päť rokov zakázaná ďalšia filmová tvorba. (Raccoon.city)
  • Merglova stylizace v tomto filmu je podle jeho kolegy Miroslava Štěpánka jeden z vrcholů tzv. českého papírkového filmu vůbec. (Zdroj: Wikipedie) (Kmotr76)

Reklama

Reklama