Reklama

Reklama

Death Note - Zápisník smrti

(seriál)
  • Česko Zápisník smrti (více)
Trailer
Animovaný / Drama / Krimi / Mysteriózní / Psychologický / Thriller
Japonsko, (2006–2007), 14 h 11 min (Minutáž: 23 min)

Předloha:

Takeši Obata (komiks), Cugumi Óba (komiks)

Kamera:

Kazuhiro Jamada

Hrají:

Mamoru Mijano, Aja Hirano, Kazuja Nakai, Šidó Nakamura, Akeno Watanabe, Maaja Sakamoto, Nozomu Sasaki, Hiroši Ótake, Ken'iči Macujama, Keidži Fudžiwara (více)
(další profese)

Epizody(37)

Japonský středoškolák dostane do rukou mystický zápisník, který zabije každého, jehož jméno do něj napíše. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (457)

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se konečně po přečtení mangy a zhlédnutí všech hraných filmů dostala i k tomu vidět seriál. A skutečně uznávám, že onomu pocitu "dokonalosti", který jsem měla po přečtení komiksu, se nevyrovnal ani film, ani seriál. Na seriálu se mi líbilo, že byl (oproti filmu) naprosto věrný ději, tak jak je v manze, takže jsem si mohla celý děj "vychutnat" znovu. Malým problémem však bylo to, že ne všechny scény byly zobrazeny tak, jak bych si je podle komiksu představovala, a také mi chyběla ona komiksová "prokreslenost" (animace už nikdy nebude tak dokonalá jako kresba v komisku). To všechno by se dalo ještě přejít, a i tak bych seriál hodnotila jako skvělé pětihvězdičkové dílo, které převedlo mou oblíbenou mangu do anime, a to dokonce s úžasnou hudbou. Co však totálně srazilo mé hodnocení na čtyři hvězdy, bylo naprosto špatné zobrazení charakteru mé oblíbené postavy - L. Manga vystihovala L-a jako trochu potrhlého génia, který přestože zemře, je stále hrdina. Takhle se podařilo L-a vystihnout jakž takž i ve filmu. Anime mě však v tomhle ohledu hluboce zklamalo, protože jsem konečně pochopila, proč si spousta lidí o této postavě myslí, že je pitomec. Jeho zobrazení je oproti manze úplně vedle, a tak jeho charakter nevyznívá ani tak geniálně, jako spíš přitrouble. Z L-a se tak místo mírně potrhlého génia stal mírně potrhlý blbeček a i jeho smrt, místo aby říkala "umřel statečně a dělal co mohl", říká "umřel, protože nebyl dost chytrý, aby případ rozřešil". Tohle mě zkrátka hodně zklamalo, protože tak špatně znázorněný charakter si L nezasloužil. ~(4,2)~ ()

Bordoshut 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Recenze na japonské anime Death Note – Zápisník smrti: Velice svérázný počin. Na rovinu říkám, že mám ve filmu moc rád překombinované šachové partie, takže s tím jsem problém neměl. Daleko víc mi vadil nepřiměřený počet hráčů, kteří hráli najednou na jedné šachovnici. Nebyly tu dvě barvy figurek, nýbrž nejmíň 10. A šachy jsou hra pro dva. Respektuju komplexnost světa, fakt, že každý, kdo by měl šanci se do hry zapojit, by se pravděpodobně v reálu přidal, ale mě osobně zajímali jen a pouze dva hlavní účastníci, zbytek se mezi nimi nedokázal prosadit, vydobýt si své místo na slunci. Jenom zbytečně strhával pozornost od Lighta a L., oddaloval nevyhnutelné, dělal z příběhu natahovanou kaši.  Důvody, proč zůstávám u 5*: 1. nápad; 2. vizuál; 3. brilantní šachová partie; 4. znělky (až na druhý opening); 5. postavy. V neposlední řadě kvituju lore, který do nás tvůrci vytrvale hustili 2x co díl, byť se ke konci začal opakovat a některé poučky byly slušně řečeno praštěné. Že tvůrci většinu zásadní informací sdělovali až zpětně, mi problém nedělalo, bavilo mě dumat, jak to asi kdo vymyslel. Spoilerový rozbor: Vícekrát se tu v komentářích opakuje, že to zhruba od půlky stojí za houby. Docela vtipně se dá ten bod zlomu datovat na epizodu, která přišla s novou znělkou (E20). Z části souhlasím. Je pravda, že prvních, plácnu, 16 dílů je naprosto neuvěřitelných a totálně mi vytřely zrak. Poté se Light nechá zavřít do vězení, aby se zbavil podezření. Následují 3 epizody, které už sice nejsou tak skvělé, na druhou stranu se však vše vyvíjí přesně tak, jak si to Light naplánoval a, co je nejdůležitější, dává to smysl. Jenomže pak se do popředí dostává obchodní spolek Yotsuba a nastává pro mě absolutně nejnudnější část seriálu, kdy se hrdinové honí za padouchy, kteří mi jako divákovi už snad nemohli být více irelevantní. Naprosto zbytečná pasáž. Opět platí, že to svým způsobem dává smysl (koneckonců je to i součást plánu), ale to provedení je na pováženou. Podle mě by tvůrci (a že jich je, to se na tom také možná podepsalo) mnohem lépe udělali, kdyby tuhle záležitost nějak obratně sfoukli za jeden díl a pak mohl žezlo pozornosti opět převezmout náš Light Yagami. To se konečně stává, když se mu vrátí paměť. Po několik dílů se zdá, že se Death Note konečně vykoupil, jenže ouha. V epizodě 25 se něco stane. Kdo to viděl, tak ví. Druhý takzvaný bod zlomu a mně nezbývá než souhlasit. Sice už to není tak nudné jako pasáž s Yotsubou, ale rovněž to není tak dobré jako první šestnáctka. Takové nic moc 4*. Na šachovnici vstupuje řada nových týmů. Zrovna jsem si začal libovat, jak se zúžila. Dokonce mě napadlo, že bychom se teď mohli dozvědět něco víc o tom, co Kirovo působení dělá se světem, jak se mění k jeho obrazu... třeba to i sledovat! Omyl. Do hry vstupuje druhý L. – dokonce hned dva. Následuje rozvleklá naháněčka plná odboček, která ovšem postrádá kouzlo a originalitu té první. Všechno je lehce ohrané, dokonce i samotná genialita soupeřů již nepůsobí tak překvapivě, je spíš otravná. Díky bohu za poslední dva díly. Byly neskutečné. Celý seriál mohl takový být. Škoda. Stačilo by osekat Yotsubu a úplně vyškrtnout N. a Mella. Mohlo to mít 25 dílů místo 37 a vražedné tempo místo ukňouraného: "Jen počkej, zajíci! Ještě tak dvacet pokusů a mám tě." Na závěr malá fanfikce pro ty, kteří již Death Note viděli: Představte si, kdyby se po závěrečných titulkách Light probudil a nacházel se v nějaké postapokalypticky vypadající zemi. Jak bylo řečeno: ti, kdo použili deník, nepůjdou ani do pekla, ani do nebe. Nebylo by skvělé, kdyby šli do království Shinigami?! Jakože by se Light probudil v nějaké znetvořené podobě a nacházel se tam. Ležel by, zvedl hlavu, rozhlédl se a pak dlouze zařval. Divák by společně s ním pochopil. Křik pomalu slábne, kamera se současně oddaluje a do záběru vstupuje i nedaleký strom. Na sedí nějaká ve stínu ponořená postava. Udělá se na ni close-up. Ukáže se, že je to Ryuk. A pak by propukl ve svůj typický smích. Věděl, že se tohle stane, ale pochopitelně to Lightovi neřekl – proč taky? To by byl teprve konec, co říkáte? () (méně) (více)

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Nápad udělat napínavý detektivní seriál, ve kterém geniální student toužící po společnosti bez zločinu dostane do ruky vraždící nástroj nebývalé moci, není špatný. Povolat proti němu nejschopnějšího detektiva světa je jen logické. V dobrém nápadu ale číhají mnohá úskalí, na která jeho tvůrci skutečně narazili. První je už v samotném faktu, že zápisník smrti vlastní génius. Těžko si představíme, jak by se mohl takový machr se zápisníkem nechat chytit, či jen upadnout v podezření. Scénář si ovšem jeho upadnutí v podezření žádá, a tak nezbývá, než aby génius učinil několik školáckých chyb, přičemž způsob jejich provedení má překomplikovaně naplánován. V seriálu rovněž se také objevují, uznávám že mnohdy nutné, velmi nepravděpodobné náhody, které dle potřeby hodí jedné z hlavních postav pod nohy klacek či jí naopak zametou cestičku. Scénář se rovněž opakovaně dopouští jednoho z provinění proti desateru pátera Knoxe, které říká, čeho by se dobrá detektivka neměla dopustit. Oním hříchem je zatajení klíčových informací, jež má detektiv, divákovi. Tyto informace jsou odhaleny až ve chvíli, kdy jsou použity, dlouho po jejich odhalení. Pozitivním výsledkem je větší napětí, negativním pocit, že je s divákem hrána nečistá hra. Seriál rovněž selhává v psychologii postav. Motivace a minulost detektivova - to v detektivkách málokdy hraje roli, už od dob Sherlocka Holmese, Poirota či Nero Wolfa - obvykle se očekává, že detektiv nasadí všechny síly k vypátrání zločince a bude lehce excentrický. Z tohoto hlediska je L bezchybný a je nepochybně ve svém žánru a ranku zajímavou postavou. Motiv zločincův, ten na druhou stranu tvoří, či měl by, jeden z ústředních prvků dobré detektivky. A zde už jsem byl spokojen méně. Vlastníci zápisníku ve mně vyvolávali pocit, že mít u sebe zápisník, je jako být posednut ďáblem, i.e. nebýt pánem vlastního jednání. Nejvíce mě v tomto ohledu iritovaly Kirovy řeči o jeho božství. Tím bohužel byl zabit jeden z možných zajímavých aspektů seriálu: morální dilema, zda-li je Kira dobrý či špatný. Bůhvíproč byl Kira příliš jednoznačně a rychle onálepkován jako špatný. Škoda. Všechny vady, které jsem během sledování cítil a znechuceně kvůli nim pomlaskával, však nepřeváží fakt, že Death Note je plný napětí, infarktových zvratů a situací, překvapivých odhalení a činů... A je takový snad s výjimkou posledních deseti dílů, které, byť stále koukatelné, už prostě nejsou to "ono". Prosté ****. ()

Helo 

všechny recenze uživatele

Ponejpr pravím, že anime není zrovna mým šálkem kávy. Avšak tento seriál je opravdu mistrovské dílo, v němž se snoubí morální otázky, pěkná animace, parádní hudba a hlavně nečekané a občas i šokující dějové zvraty. Jedinou vítkou proto zůstává občasné až příliš nelogicky se rozhodující a předpoklady činící postavy. I přesto jednoznačně 5*. ()

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

K Death Note jsem zpočátku přistupoval s jakýmsi despektem a očekáváním. Jelikož v žebříčcích na prvním místě vystřídal mého oblíbeného Kenshina, říkal jsem si v duchu "tak se ukaž, co v tobě je". A skutečně, už od prvních dílů se děj rozjede a nezastaví. Light najde Deník smrti, zjišťuje, co všechno se s ním dá dělat, a zároveň se musí mít na pozoru před policií a obzvláště "L". Nenapadlo by mě, že může být napínavý seriál, kde se velká část odehrává ve vnitřních monolozích hrdinů, ale tenhle myšlenkový souboj Light x L je strhující a skvěle promyšlený. Kolikrát jsem se přistihl, že zkouším uvažovat s nimi. ..Tolik k první polovině, která si snad i zaslouží ne úplně čistých 5 *. Ovšem, seriál má ještě druhou polovinu. Nevím, jestli to byl přesně díl 17, kde se to zvrtlo, jak zmiňují ostatní, ale prostě od určitého momentu se to zlomí. Z Miso Aname, zprvu roztomilé a i docela uvažující holky udělají trapně infantilní kr*vu a z Matsudy trapně infantilního v*la. Ne že by tam předtím nebyl humor (Ryuk rulez), ale zapadal do docela vážného a seriózního tématu. Ovšem pak vyloženě rušil. A taky změnili znělku, ho**da, příjemně poslouchatelnou rockovou písničku vyměnili za rádoby drsnou metalárnu. Ach. Nicméně, nicméně, stále se to ještě dalo sledovat a bylo to docela zajímavé a napínavé. Až někam k dílu +/- 26. Aniž bych chtěl moc spoilovat, nová postava mi byla veskrze nesympatická a konec bych si taky představoval jinak. Snad jen ta hudba byla skvělá pořád. ___ Procentuelně asi 90 % za první polovinu, 75% za 3./4 a slabých 60 za poslední čtvrtinu. ()

Galerie (1 196)

Zajímavosti (46)

  • Ve scéně, kdy jsou zobrazovány informace o Naomi Misoře, si můžeme všimnout, že její popis je složen z naprosto nahodile poskládáných písmen, která nedávají žádný smysl. (Komprimus)
  • Původní manga uvádí, že přestože se bohové smrti (shinigami) vyskytují v mužském i ženském pohlaví, je vyloučen jakýkoliv sexuální styk, ať už mezi bohem smrti a člověkem nebo mezi bohy smrti. (Hannibal92)
  • "M" a "N" jsou jakýmsi rozdělením charakteru "L". "M" má rád sladkosti a "N" si naopak neustále rád hraje, "L" předtím měl rád sladkosti, se kterými se pořád hrál. (P. J. D.)

Reklama

Reklama