Reklama

Reklama

VOD (1)

Ocitáme se na zdánlivě opuštěné palubě vesmírné lodi. Dva členové posádky se právě probouzejí z hlubokého umělého spánku a s hrůzou zjišťují, že trpí podivnou ztrátou paměti. Nemají nejmenší ponětí, kdo jsou a co na palubě vesmírné lodi vůbec dělají. Jediným zvukem je skličující rachot a skřípot ozývající se z centra lodi. Jediný způsob, jak se dostat ven z této cely, je úzký a tmavý světlík. desátník Bower (Ben Foster), mladší z dvojice astronautů, vleze dovnitř, zatímco druhý, poručík Payton (Dennis Quaid), zůstává a snaží se navázat rádiové spojení. Bower proniká hlouběji a hlouběji do centra lodi a odhaluje děsivou realitu. Astronauti si brzy uvědomí, že oproti původnímu zdání nejsou jedinými pozůstalými na kosmické lodi a rozmotávají její šokující a strašlivé tajemství. Přežití lidstva záleží jen na nich. (HBO Europe)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (922)

Traffic 

všechny recenze uživatele

Pokleslé žánry jako béčkové sci-fi/horor jsou často matoucí, protože na první pohled nenabízejí nic jiného než nenáročnou zábavu a diváci jsou u jejich sledování naučeni podvědomě "vypínat mozek". Hororové filmy jsou však ale už ze svojí podstaty sondou do strachů, které aktuálně panují ve společnosti; nočních můr, které vyplavou na povrch poté, co se dobrovolně necháme "uspat" v temném kinosálu. Sci-fi má zase neodmyslitelnou spojitost s filosofií, když především spekuluje, zabývá se tím "co kdyby" a obvykle zároveň vychází z toho, "co je". Symptom Pandorum je obojím, a byla by proto chyba se mu podrobněji nevěnovat. (Komentář může obsahovat SPOILERY.) __________ Nejprve bychom si měli definovat, co je to vlastně "symptom". Symptom bývá často zaměňován přímo za samotnou nemoc, ale mnohem víc je zakódovanou zprávou, kterou je třeba rozluštit a pochopit, abychom zjistili, co sami sobě sdělujeme. Symptomy vznikají ve chvíli, kdy se naše podvědomí rozhodlo, že je třeba radikálně změnit životní styl/uvažování, ale naše vědomí to nevzalo v potaz. Symptomy může spustit zdánlivě bezvýznamná událost, která má ale obvykle spojitost s nějakým minulým, potlačeným traumatem. Jakmile situaci zařadíme do kontextu a pochopíme spojitost přítomnosti s minulostí, získáme nad symptomy převahu a tím, jak se následně vyrovnáváme s traumatem, symptomy slábnou. Co tedy znamená Symptom Pandorum? Film od samého začátku sleduje dvě postavy, které se ukážou být jako klíčové - symbolizují klasický souboj nového pořádku (Bower) se starým (Payton/Gallo), který musí být překonán. Gallo je tím, co by Žižek nazval "imaginárním otcem"; mužskou postavou, která se stává přímo ztělesněním falu, a tady konkrétně nabývá až mytických rozměrů. Jako diváci se dozvídáme, že Gallo kdysi jako mladý neunesl zprávu o zničení Země (důvod není známý, patrně jaderná exploze, ale není to podstatné) a pod vlivem Pandora zabil dva zbylé vedoucí členy posádky. Následně se stal jakýmsi Bohem na Elysiu, když probudil většinu pasažérů z hibernace a začal jim vládnout. Poté se zřejmě z nudy opět sám uložil ke "spánku". Destrukce Země je ve filmu metaforou pro to, čemu se dnes říká "konec dějin" - tedy stav jakéhosi bezčasí, tak typický pro postmoderní kulturu a nejrůznější formy nadnárodního kapitalismu. Je příznačné, že do tohoto stavu se oba již zmínění hrdinové v samotném začátku "probouzí" a trpí přitom selektivní ztrátou paměti - jsou si vědomi toho, jakou úlohu na palubě lodi plní (znají svoji sociální funkci), ale už např. neví, jak se jmenuje jejich bratr, nebo kde skončila jejich přítelkyně. Jsou bez identity. (Pokud přirovnání dotáhneme ještě dál, takoví lidé jsou jakýmsi ztělesněním svých profilů ze sociálních sítí, kde je jejich osobnost redukována na nejrůznější předvybrané statusy a nicneříkající, ze souvislostí vytržené fotografie. Životem na Facebooku se uživatelé stávají dvojrozměrnými "lidmi podle (asociála) Zuckerberga", přičemž je pravděpodobné, že profil našich "přátel" nakonec utváří naši představu o nich víc, než oni samotní. Bower a Payton/Gallo jsou v úvodu takovými "oživlými profily".) Dále se ve filmu dozvídáme, že lidé, které Gallo před staletími probudil, se postupně adaptovali na život v lodi (už ze Země byli naočkováni, aby se rychle dokázali přizpůsobit prostředí na nové planetě) a vzhledem k podmínkám se z nich nemohlo stát nic jiného, než kanibalové (monstra). V této fázi interpretace se nabízí srovnání s euro-americkou civilizací, která, stejně jako mikrokosmos lodi Elysium, si buď hraje na Boha, spí, nebo požírá sama sebe a okolní svět. Tím, jak si postavy čím dál víc uvědomují kým skutečně jsou, se musí vyrovnat s traumaty minulosti a řešit problémy, které představuje ztráta kontinuity (destrukce Země) a představy, jak má vlastně vypadat nová budoucnost lidstva. Pokud zmizí jakékoli vazby na historii, opravňuje nás to určovat si naše vlastní pravidla, naši vlastní morálku? Pokud přestávají existovat lidé, zaniká zároveň i Bůh? Samé složité otázky a tak málo odpovědí... 4½. () (méně) (více)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Úplne pochopím divákov, ktorí dajú nižšie hodnotenie, ale... ja to mám takto rád. Pandorum je oldschoolový sci-fi horor, ktorý keby vznikol pred 15 - 20 rokmi, bol by dnes malou kultovkou. Presne ako Horizont udalosti, na ktorý sa Pandorum značne podobá. Primiešajte Resident Evil a ste doma, konkrétne u Paula Andersona, ktorý film spoluprodukoval. Ben Foster a Dennis Quaid sa zobudia na palube gigantickej kozmickej lode a nepamätajú si, aký je cieľ letu. Navyše sa zdá sa, že loď je prázdna, hoci viezla 60 000 ľudí. Lenže v skutočnosti sa jej temné chodby hemžia životom. Na jednej strane bizarní mutant-zombie-cenobiti, na druhej ľudskí lovci s vlastnoručne vyrobenými zbraňami. Mad Max bez púšte, skôr naopak... ale nechcem spoilerovať. Bavilo ma to, malo to atmosféru, dobrý soundtrack, tradične výborného Bena Fostera v hlavnej úlohe a rozkošný záver, na ktorý budú niektorí hundrať, ale mňa potešil. Skrátka a dobre, vzhľadom na chabé komerčné výsledky je Pandorum ďalšia tohtoročná žánrová perla (hoci trochu z bižutérie), hodená americkým sviniam. Mor a choleru na zámorských hororových fanúšikov bez štipky vkusu. 7/10 ()

Reklama

Psema 

všechny recenze uživatele

Prvotní idea byla bezpochyby vynikající, její vhnětení do scénáře je ale nedomrlé a provedení drhne s výjimkou úvodu a závěrečné desetiminutovky způsobem, za který se vyhazuje z filmové školy. Nevadí mi jalové dialogy, ani laciné masky, za nimiž vidím namaskované lidi (anebo liliputy), nepřekousnu ale mizernou režii, která 20 minut buduje napětí, aby ho posléze utopila ve změti nudné, zmatené a povětšinou stupidně zrychlené akce jak ze třetího Kurýra (kdy tvůrci pochopí, že tohle NENÍ cool?), jejíž střihová skladba jde navíc často proti zdravému rozumu. Sakra, vždyť v tom filmu prokazatelně chybí záběry, a to i v klidnějších pasážích! Aspoň že Foster s Quaidem hrají svůj (nad)standard. Což vyniká o to víc, čím častěji je v obraze modýlek Gigandet, jehož svalstvo je nepřímo úměrné hereckému talentu. 5/10 ()

castor 

všechny recenze uživatele

Kdo chtěl vydatnou béčkovou podívanou, bude zřejmě zklamaný. Kombinace Horizontů Pádů do Resident Evil Událostí Tmy má možná místy slušnou atmosféru, ale také žánrová klišé, a tak trochu nepřehledné souboje ve společnosti nepříjemných zvuků a chaotického střihu. Hlavně, že se něco děje. Škoda, že nikomu moc nevadí, že se tak děje na kvalitativní úrovni dvou až tří hvězd. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Snaží se to být cool sci-fi a přitom je to jen maskovaná teen vyvražďovačka bez teenagerů. Postavy nejdřív hodinu nesmyslně běhají po vesmírné lodi a nakonec se před nás hodí pár "šokujících" zvratů, které byly ale jasné mnohem dřív, než by si tvůrci přáli. Pandorum je buď nedotažené sci-fi, nebo přetažený horor. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (15)

  • Elysium bylo v řecké mythologii nazýváno místo posledního odpočinku hrdinů. V podstatě toto slovo znamená "místo dokonalého štestí". (Beer Ceps)
  • V októbri 2016 sa podľa webu PrettyFamous umiestnil film na 94. priečke v rebríčku "Najhoršie horory všetkých čias". (Zdroj: ČSFD)
  • Pandorum bylo původně plánováno jako nízkorozpočtový film za 200 000$. Scénárista Travis Milloy nikdy neuvažoval o velké produkci, protože film byl podle něj příliš tmavý. (Kreeki)

Související novinky

Space opera vrací úder

Space opera vrací úder

22.03.2010

A to hned ve dvou zajímavých filmech. Mezigalaktický Interstellar je jedním z mnoha projektů, jejichž režii zvažuje Steven Spielberg. Někteří tvrdí, že se nakonec rozhodne právě pro vesmírné… (více)

Zamilovaný kosmonaut Keanu Reeves

Zamilovaný kosmonaut Keanu Reeves

28.01.2010

Není snadné se v těchto dnech vyhnout narážkám na Avatara či přímému srovnávání s ním, ale dnes se ho pokusím nezmiňovat ;-). Budu dělat, že „lovestory ve vesmíru“ nazvanou Passengers považuji za… (více)

Vesmírnou Pandořinu skříňku...

Vesmírnou Pandořinu skříňku...

14.05.2008

...otevřou dva muži, kteří se probudí v útrobách kosmické lodi a nemají nejmenší ponětí, odkud se tam vzali, ani co jsou vlastně zač. V temném, klaustrofobickém sci-fi thrilleru Pandorum je ztvární… (více)

Reklama

Reklama