Režie:
Christian AlvartScénář:
Travis MilloyKamera:
Wedigo von SchultzendorffHudba:
Michl BritschHrají:
Ben Foster, Dennis Quaid, Cam Gigandet, Antje Traue, Cung Le, Norman Reedus, Wotan Wilke Möhring, Friederike Kempter, Niels Bruno Schmidt, Delphine Chuillot (více)VOD (1)
Obsahy(3)
Ocitáme se na zdánlivě opuštěné palubě vesmírné lodi. Dva členové posádky se právě probouzejí z hlubokého umělého spánku a s hrůzou zjišťují, že trpí podivnou ztrátou paměti. Nemají nejmenší ponětí, kdo jsou a co na palubě vesmírné lodi vůbec dělají. Jediným zvukem je skličující rachot a skřípot ozývající se z centra lodi. Jediný způsob, jak se dostat ven z této cely, je úzký a tmavý světlík. desátník Bower (Ben Foster), mladší z dvojice astronautů, vleze dovnitř, zatímco druhý, poručík Payton (Dennis Quaid), zůstává a snaží se navázat rádiové spojení. Bower proniká hlouběji a hlouběji do centra lodi a odhaluje děsivou realitu. Astronauti si brzy uvědomí, že oproti původnímu zdání nejsou jedinými pozůstalými na kosmické lodi a rozmotávají její šokující a strašlivé tajemství. Přežití lidstva záleží jen na nich. (HBO Europe)
(více)Videa (5)
Recenze (922)
Druhý Horizont události. Atmosférou, tajemstvím a střídmým ustalováním počáteční dezorientace (v prostoru, obrazu a příběhové ose) podepřený rozjezd se v cca polovině stopáže přeleje do scenáristicky natvrdlého béčka s odpovídající logikou, předvídatelností šokujících odhalení a figurkami namísto postav (potud ok, jen je nezbytné si zvyknout na náhlou změnu v žánru i kvalitě), ale i s mátožnou návazností scén a tragikomickým snímáním příšer (trhané či zrychlené pohyby kamery v kombinaci s bleskurychlým střihem). ()
"Jsem moc starej a znavenej, abych si lovil zvěř čestně." A já jsem moc starej na to, aby mě tohle dokázalo zaujmout. Bubáků se totiž nebojím, lekačky mě rozesmívají a děsivý zvuky mě prudí. Nic jinýho tam není. Vlastně je. Má to konec, což mě příjemně překvapilo a taky to má bojovnou divoženku Nadiu, což je kategorie, pro kterou mám slabost. Prostě jsem se u toho byl ochoten bavit, ale zažil jsem jen nudu, utrpení a pár "šokujících" zvratů, který by mě snad i překvapily, kdyby nebyly signalizovaný několik světelnejch let dopředu. ()
„Boh neprežil. Tak ako ľudstvo.“ Údajne šokujúci koniec ma zasa až tak neprekvapil, niečo podobné som čakal, boli tam dorbné, šikovné, zábavné indície. Páčili sa mi Pád do tmy, borgovský Star Trek: Prvý kontakt, Votrelec, Resident Evil a Horizont udalosti (ktorého režisér Pandorum produkoval), takže musím dať 4*. V neposlednom rade to zo začiatku pripomína kultový český komiks „Galaxie“, ako tu niektorí spomínajú. Mám rád hardcore sci-fi horory a od detstva ma fascinujú gigantické vesmírne lode, v ktorých hŕstka preživších bojuje o holý život. Takže za mňa palec hore. Mínusy? Ben Foster a Dennis Quaid sú fajn, ale tak oni, ako ani nikto ďalší nepodáva žiadne strhujúce výkony (Norman Reedus tu má ledva minútu). Výprava je skvelá, na strane druhej loď Elysium vidíme len na začiatku a na konci a medzi tým občas bije do očí nízkorozpočtovosť. Všetko sa kazí, nič nefunguje, ponuré chodby, staré tunely, smradľavé šachty. Je to pôsobivé, ale na druhej strane vidno, že týmto spôsobom tvorcovia vcelku šikovne ušetrili. Príšery sú fajn hardcore, ale občas aj na nich vidno poslabší rozpočet, možno radšej častejšie mali zostať skryté v tme. ()
Konečně! Po Horizontu události přišel zase pořádný sci-fi horor, jehož atmosféru můžete řezat motorovou pilou. Snímek plný stísněných prostorů, všudepřítomných kabelů a neprodyšné tmy nahání strach, úzkost a místy dokonce klaustrofobii. Pandorum má od začátku do konce neutuchající napětí a silné tempo, dále pak povedené masky tajemných příšer žijících uvnitř lodi a na závěr sladkou třešničku v podobě překvapivého rozuzlení. Pravda, akční sekvence jsou docela špatně sestříhané, takže se v nich divák lehce ztratí, ale to je v mém výčtu drtivých kladů malý detail. A nakonec je tu ještě skvělý Ben Foster, jenž zastínil i slavnějšího kolegu Quaida. Zajímavé je, že Foster dokáže vtisknout každé své postavě jakési nezaměnitelné šílenství, trojrozměrnou hloubku, a film od filmu herecky vyspívá. Jen tak dál, Bene. ()
Takhle si zhruba představuji kvalitní horor z vesmíru. Členové posádky se postupně probouzejí z umělého spánku, trpí částečnou amnézií a aby toho nebylo málo, systémy lodě kolabují a kolem panuje nevysvětlitelný chaos. Hlavní hrdina se snaží co nejrychleji zorientovat a problém vyřešit, ale během své mise na něj čeká mnoho děsivého dobrodružství. Řekl bych, že i mimo něj byly všechny ostatní postavy bezchybně zvoleny a přestože vyznává každý úplně jiné hodnoty, se svými úděly se moc hezky vypořádají. I když se jedná relativně o starší kousek, masky příšer působily věrohodně a jednotlivé scény vcelku účinně vystraší. Kusy skládačky do sebe postupně zapadají až k neočekávanému vyvrcholení. Dodávám, že teprve tam jsem se rozhodl udělit čtyři hvězdy. 70% ()
Galerie (31)
Zajímavosti (15)
- Pandorum bylo původně plánováno jako nízkorozpočtový film za 200 000$. Scénárista Travis Milloy nikdy neuvažoval o velké produkci, protože film byl podle něj příliš tmavý. (Kreeki)
- Film se měl podle předběžného scénáře odehrávat na vězeňské lodi. (Beer Ceps)
Reklama