Reklama

Reklama

Muž na laně

  • Velká Británie Man on Wire
Trailer 1

Obsahy(1)

7. srpna 1974 byl spáchán „umělecký zločin století“. Pachatelem byl francouzský vizionář, pouliční umělec, kapesní zloděj, provazochodec a především snílek, který by pro uskutečnění svého snu neváhal i zemřít – Philippe Petit. „Byla by to krásná smrt. Vždyť bych zemřel při provozování své vášně,“ říká dnes francouzský dobrodruh, který ilegálně přešel po ocelovém laně mezi newyorskými „dvojčaty“, v té době nejvyššími budovami světa. Samotná příprava akce zabrala Petitovi a jeho skupině spolupracovníků osm měsíců. Ve strhující rekonstrukci poskládal režisér James Marsh vzpomínky všech zúčastněných, z nichž je zřejmé, že i když byla akce promyšlena do nejmenších detailů, stačilo málo a na titulních stránkách světových deníků by fotka Petita procházejícího se téměř půl kilometru nad zemí mezi „dvojčaty“ chyběla. Skvěle dramaturgicky vystavěný snímek s napínavou dramatizací této unikátní akce využívá množství autentických záběrů a fotografií, které si Petit a jeho spolupracovníci pořizovali, a ve vhodných chvílích nechává naplno vyznít působivou hudbu Michaela Nymana. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (166)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Sledovat tenhle dokument několik dní poté, co dosud nevyprchalo mé bezmezné nadšení z filmu Muž na laně, se po většinu doby rovnalo strašné nudě, skoro až utrpení. Vylézt z IMAXu, kde jste prožili svůj dost možná nejlepší 3D zážitek ever, a pustit si pak tohle, rovná se samozřejmě naprosto nesrovnatelnému: zatímco Zemeckis a spol podle mě vyloženě revolučně posunuli hranice filmového zážitku, tenhle dokument není nic jiného než hodinu a půl trvající rekonstrukcí "uměleckého zločinu století", na níž jsou nejcennější - a nejzajímavější - dobové záběry (a to nejen samotného Petita a jeho kumpánů, ale např. stavby Dvojčat). Naopak všechny scény ze současnosti s (zestárlými a olyslými) mluvícími hlavami by uspaly snad i mrtvého - od jisté doby mě tenhle typ dokumentů, kdy někoho posadíte před kameru a necháte ho do ní něco vykládat - k smrti nudí. Pokud jsem si něco u tohoto dokumentu uvědomil, pak je to zajímavý poznatek, že naprosto všichni lidi kolem Philippa Petita, kteří mu pomáhali uskutečnost jeho husarský kousek, byli dokonale bezvýrazní šediváci, na kterých není ABSOLUTNÉ nic zajímavého. To Philippe Petit byl hlavním iniciátorem, aktérem i hvězdou celé akce i tohoto dokumentu, a to on všechny přezařuje oslňujícím svitem své osobnosti - a pouze za možnost vidět naživo (před očima s dosud věrným předobrazem Josepha Gordon-Levitta v jeho roli) tohoto vitálního a fascinujícího chlapíka, kterého dokument zachytil krátce před jeho 60. rokem, nakonec dávám dokumentu 4 hvězdy. Protože naprosto všechny momenty, kdy mluví do kamery, jsou úžasné - z toho chlapíka ještě pořád vyzařuje tolik energie a nadšení, že vám prostě dojde, že někdo takový to tehdy musel dokázat - a váš obdiv k němu pouze vzroste (pokud je to ještě vůbec možné - osobně je pro mě Philippe Petit už dávno můj nový hrdina, kterého už nikdy nepřestanu absolutně obdivovat za to, co dokázal, hrozně mě celý ten nápad baví a současně imponuje). Nejzábavnější moment celého dokumentu přijde v samotném závěru, kdy na sebe Petit prozradí jednu věc, která ve filmu překvapivě nebyla: "Jak jsem pak scházel ze schodů městského soudu... Uviděl jsem v davu jednu fanynku. Moc hezky se smála, přišla ke mně a láskyplně mě objala... A zamilovaně řekla, že chce být první člověk, se kterým budu sdílet svoji radost. Řekla mi, že za mnou půjde kamkoli. Samozřejmě, že to pak skončilo v posteli. Na krátký okamžik jsem pocítil jakousi tělesnou blaženost. Jak nechutné! Ale přece..." Och, garantuji vám, že když tohle Petit pronáší a ve tváři má neuvěřitelně okouzlující směs rošťáctví a vitální veselosti, nejde si ho v tu chvíli nezamilovat - čert vem všechno kolem, jestli se někdo vedle něj cítil zneuznaný nebo zrazený, ten týpek je prostě gigant a velikán v tom, co dělá, a to omlouvá vše. Pro mě osobně neobyčejně nudný (především všechny ty inscenované scény, které rekonstruují přípravu na střeše WTC a samotné zdolání lana mezi oběma věžemi, osobně shledávám strašně zbytečnými a debilními) dokument, který ovšem zachycuje jednoho člověka s neuvěřitelným kouzlem osobnosti, který dokázal něco velkolepého - a už proto to stojí za vidění. () (méně) (více)

Terva 

všechny recenze uživatele

Ocenění: Oscar '08 - dokument BAFTA - britský film; nominace: cena Carla Foremana za nejslibnějšího nováčka (producent S. Chinn) MFF Karlovy Vary - dokument (delší 30 minut) Boston Society of Film Critics Awards - dokument British Independent Film Awards - britský dokument Chicago Film Critics Association Awards - dokument Independent Spirit Awards - dokument Las Vegas Film Critics Society Awards - dokument National Board of Review - dokument Phoenix Film Critics Society Awards - dokument Satellite Awards - dokument San Diego Film Critics Society Awards - dokument Austin Film Critics Association - dokument FF Sundance - Cena diváků za dokument, Cena Velké poroty za dokument Toronto Film Critics Association Awards - dokument .....Kamera : Igor Martinovic. Hudba : J. Ralph a Michael Nyman. Působivé a hrůzyplné ()

Reklama

Botič 

všechny recenze uživatele

Muž na laně a já na větvi. Vynikající dokument o donkichotovském dobývání jednoho snu zabalený ve vizuálně velice podmanivém balení. Ze škatulky vynikajících dokumentů snažící se představit divákovi jeden letmý dotek nesmrtelnosti. Vidět takhle nějak natočenou filmovou loupež, asi by smekl i Danny Ocean. 8/10 ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Dokument vizuálně nápaditý (pastiš scény z Mechanického pomeranče) a obsahově naditý, kterému díky celkovému pojetí ani trošku neškodí volné zacházení s fakty. (Předpokládám, že Petit při své baronprášilovské povaze nejeden moment vypravěčsky „zatraktivnil“; rekonstrukční scény z minulosti jsou k nerozeznání od domácího videa, atp.) Výsledné poznání přesahuje zjištění, vyšla-li té partě sympaticky praštěných Francouzů (a Američanů) jistá troufalá akce – kdo bude chtít, pochopí také, že po racionálnu šmátrající otázka „Proč?“ někdy vážně není na místě. 85% Zajímavé komentáře: Flipper, Ruut, Brandon ()

Ulrich 

všechny recenze uživatele

Ani nepamatuji, jestli jsem nekdy videl dokument, o kterem bych mohl rici, ze je nadherne natoceny. U Man on Wire bych se ale pod toto tvrzeni i podepsal. Zpusob, jakym dej graduje az k popisu hlavniho "umeleckeho zlocinu stoleti", ktery je zde znazornen pouze slovem a pouzitim fotografii a hudby je v ramci dokumentarni formy vec opravdu nevidana. Taky se mi libilo, ze film si nehraje na nic vic, nez je - popis jedne udalosti a vypraveni o jednom cloveku. Pritom velmi lehce mohl zklouznout az nekam k politice (prece vime, mezi jakymi budovami to prechazi), kde bych ho velmi nerad videl. Takto zustane Man on Wire neco, o co by v pripade politizace prisel - nadcasovost. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Když měl Philippe Petit málo peněz na chůzi po laně na Harbor Bridge v Sydney, získal lano výměnou za improvizované žonglování a kouzelnickou show pro zaměstnance. (glitter)
  • Druhý najlepší film všetkých čias na populárnom americkom webe Rotten Tomatoes. (Magazine)
  • Poté, co jsou Philippe Petit a jeho krajané vzati do vazby, jsou vyšetřováni policií. Frázi "Man on Wire" je pak možné zahlédnout napsanou na jednom z policejních záznamů, který dokumentoval daný incident. (glitter)

Související novinky

OSCARY – výsledky

OSCARY – výsledky

23.02.2009

Snad jen jednoho většího překvapení jsme se dočkali při vyhlašování Oscarů za rok 2008 v hlavních kategoriích: nejlepším hercem v hlavní roli se nestal Mickey Rourke za Wrestlera, ale Sean Penn za… (více)

Český herecký úspěch v Karlových Varech

Český herecký úspěch v Karlových Varech

13.07.2008

Přestože si nejnovější režijní počin Michaely Pavlátové Děti noci samotný cenu neodnesl, hlavní herečtí představitelé filmu Martha Issová a Jiří Mádl doslova ovládli podium velkého sálu hotelu… (více)

Reklama

Reklama