Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vojnový veterán James Allen odmieta návrat do starej továrne. Je nevinne zatiahnutý do prepadnutia a odvedený do nezvyčajne brutálneho "reťazového väzenia" (Chain Gang). Keď utečie, usadí sa v Chicagu a tam sa stáva úspešným v stavebnom priemysle. Dáva sa dokopy s dievčaťom menom Marie, ktorá ho neskôr vydiera, že prezradí jeho minulosť, ak sa s ňou neožení. No James spoznáva Helen, zamiluje sa do nej a veci sa stávajú ešte horšími... (matriosa)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (45)

zette 

všechny recenze uživatele

Uzasny film, jednoznacne ten nejlepsi z vezenskeho prostredi, jaky jsem kdy videl! Galejnik si drzi divakovu pozornost od zacatku do konce, neustale se neco deje a film ma neobycejny spad. Napadite jsou i graficke vsuvky kalendare, mapy behem cestovani nebo nove podpisy pracovnich smluv. Paul Muni me po Scarface herecky opet zaujal a jeho mimika, licici beznadej v zaveru filmu je nezapomenutelna. Skoda, ze film videlo tak malo lidi a nema sanci prorazit do zebricku TOP 300, kde urcite patri. Jsem nadseny! ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Našlapaný děj oscilující mezi sociálním a vězeňským dramatem nezapře předobraz v Bídnících, jen Valjeanova krádež chleba je více přiblížena americkým reáliím a zločin se točí kolem hamburgeru. Následuje nepřiměřený trest, útěk i honosná kariéra hlavního hrdiny. Na oplátku byl Allen použit jako předobraz Frajera Luka. ()

Reklama

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

První půlhodina je svojí třicítkovskou naivitou na ránu, pak se to naštěstí lepší, i když pachuť patosu nemizí. Divím se, že mi to vadí tady, když s takovým Panem Smithem nemám problém - zde je to ale neopodstatněné a nefunkční. Navíc Muni je nesnesitelný. Film důležitý, ale ne moc dobrý. Místy nápaditá režie to bohužel nezachraňuje v plné míře. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Další poučná lekce pro ty, kdo považují „klasický Hollywood“ za synonymum pomalých, ukecaných filmů s nadbytkem dějových linií. Dá-li se věřit jeho knize, vydané krátce před filmovou premiérou, prošel si Robert Elliot Burns tímž, čím si ve filmu prochází James Allen. Praděda útěkářských dramat povilo nejsmělejší z velkých hollywoodských studií v krizových 30. letech v rámci vlny sociálně-kritických dramat (Chléb náš vezdejší, Byl jsem lynčován, Bouřlivá dvacátá léta…). LeRoyova úderná – a v zájmu této údernosti některé skutečnosti nutně zplošťující – kritika našla odezvu u diváků a vedla k propuštění několika řetězy spoutaných trestanců, včetně stále sedícího Burnse. Ve filmu nezazní nadbytečná věta, podstatné sděluje výraz Muniho tváře, která od začátku do konce prodělá natolik radikální proměnu, že v závěru už nezbývá, než vyřknout ona dvě proslavená slova. V té chvíli jsem bezezbytku chápal, co všechno je v nich obsaženo. 80% ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Galejník má jednu z najsilnejších postáv Hollywoodu 30tych rokov a je na svoju dobu prekvapivo veľmi tvrdý čo sa týka obžaloby všemožných štátnych inštitúcií od právneho systému až po väznice, ako aj sociálneho sytému v štáte, zmietajúceho sa v kríze a plodiaceho kriminálnikov ako svoje nechcené obete. To, že môžu byť aj vojnoví hrdinovia, nehrá v ich odsúdení žiadnu úlohu. V tom tento film predbehol, resp. položil základy klasickým filmom, venujúcim sa ťažkým osudom vojnových veteránov. Ubiehanie času v tvrdých podmienkach väzníc pripomína udieranie kladiva pri odpadávaní listov kalendára a my v nej si spomenieme na klasické, dnešnému divákovi oveľa známejšie kúsky, v ktorých sa od LeRoya režiséri mnohému priučili. James Allen je postava tajomná, ktorá svoj charakter odkrýva až postupom času a najviac by som ju charakterizoval slovom ctižiadosť. Celý jeho život je útek, je na cestách a ako keby mal tento osud vpísaný vo svojej náture, keď chce stavať cesty a mosty. Mnohé scény sú napínavé až na hranu, napríklad v močiari, u holiča, alebo pred vlakom a rovnako si pri nich spomeniete na kúsky ako napríklad Fugitive a uznáte, akým silným inšpiračným zdrojom tento film dodnes je. Allen prišiel do väznice ako tulák, odchádza z nej ako ctižiadostivý muž, ktorý vie, čo chce v živote dosiahnuť. Aj takto dokážu úrady manipulovať s faktami a obhajobou prehnitých štátnych inštitúcií. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (7)

  • V roce 1991 byl film vybrán pro uchování v Národním registru filmů pro svůj kulturní, historický a estetický význam. (Terva)
  • Chain gang je skupina vězňů připoutaných k sobě, aby vykonávali podřadnou nebo fyzicky náročnou práci jako formu trestu. V roce 1955 byla v USA z velké části zrušena. Severní Karolína pokračovala v používání řetězových gangů až do 70. let.  Řetězové gangy byly znovu zavedeny několika státy během „přísného boje proti zločinu“ v 90. letech 20. století. V roce 1995 byla Alabama prvním státem, který je oživil. Experiment skončil asi po roce ve všech státech kromě Arizony, kde se vězni v okrese Maricopa stále mohou dobrovolně účastnit řetězového gangu, aby získali kredit k získání středoškolského diplomu nebo se vyhnuli disciplinárnímu trestu za porušení pravidel. (sator)
  • Ačkoliv není jmenován americký stát Georgia, kde se film odehrává, bylo tam jeho promítání zakázáno a na tvůrce se odtamtud sypaly žaloby. J. Harold Hardy, ředitel věznice v Georgii, podal v roce 1933 žalobu na studio Warner Brothers, které ho prý ve filmu zobrazuje jako krutého a zlého, přestože jeho jméno ve filmu nepadlo. Režisérovi snímku Mervynu LeRoyvi dokonce vyhrožovali fyzickou likvidací, pokud do Georgie zavítá. Ve svém důsledku ale film pomohl zlepšit tamní vězeňské poměry. (Hans.)

Reklama

Reklama