Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Televízna inscenácia podľa hry I.Bukovčana. Bohatý muž Kenotafios vynašiel počítač, ktorý dokáže vyrátať ľudskú hodnotu. Pozýva k sebe do oázy ľudí ako výskumný materiál. Takto sa dostane do kontaktu so synom svojho bývalého priateľa, ktorý aj z jeho vôle zahynul na mori. Výčitiek svedomia sa už teraz nikdy nezbaví... (oficiální text distributora)

Recenze (6)

Autogram 

všechny recenze uživatele

Prvý hovoriaci počítač Pytón ako zrkadlo ľudskej duše odhaľujúci jej zákutia a charaktery. Už aj bez toho grécko-tureckého prostredia by to bolo dosť netradičné na slovenské pomery, naviac sa objavila Magálová v bielom kozmickom oblečení. Uzavretá spoločnosť, hľadanie svojich slabých miest a hriechov minulosti vytvára husto filozofickú divadelnú inscenáciu, ale už len to, že som tie skoro dve hodiny vydržal, hovorí o kvalite hereckých výkonov. –––– Možno je to absurdná myšlienka, fatamorgána, vypočítať človeka. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Ťažko povedať, načo robiť z takto komornej divadelnej hry televíznu inscenáciu, keď aj pri jej sledovaní máte pocit, že ste skôr v divadle a nie v obývačke. Avšak vzhľadom na fakt, že ide snáď o jediné slovenské sci-fi dielo z dôb socializmu, ktoré nespadá do kolonky "pre deti a mládež", rád udelím vyššie hodnotenie. Kvalitné herecké výkony, slušný scenár a napokon aj zapojenie divákovej fantázie (ako to vyzerá vonku???) robia z Fatamorgány na naše pomery dosť netradičné a originálne science fiction. I keď som už niečo podobné videl v Twilight Zone, ale tam bolo všetko. 70% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Žánr sci-fi se poslední dobou začíná stávat mým poměrně oblíbeným, avšak vůbec jsem neměl tušení, že v domácích končinách do něj přispěl i takový Ivan Bukovčan. Televizní film v režii Jozefa Pálky (od něhož mě už v minulosti oslovilo, rovněž dle Bukovčanovy předlohy, Kým kohút nezaspieva z r. 1972) se nese opět v silně minimalistickém duchu, provedením v jedné studiové místnosti připomíná divadelní představení, pojetím s úplným minimem kulis v téhle místnosti, s důrazy na slovo a častými detaily kamery na mluvící obličeje herců občas evokuje rozhlasovou hru. Přesto není to záznam divadla ani hra doplněná o obraz, je to osobitý Pálkův styl, který dává do popředí především mluvené slovo a projev herců, přesto díky precizní režii nepostrádá jistou atmosféru. Díky tomuto ojedinělému pojetí sci-fi žánru bez triků a bez výraznějších kulis ani nelze mluvit o zestárnutí a za sebe musím říct, že mě Fatamorgána přes svou délku překvapivě nejenže vůbec nenudila, ale přinesla i silnější zážitek, než např. Dnes zapadá slunce nad Atlantídou s místy podobným pojetím (přesto hodně ztroskotávajícím právě na zestárlých tricích). I v pouhých dialozích v podání Haverla, Kvietika, Pántika a dalších hereckých mistrů ze Slovenska lze najít řadu atraktivních a zapamatovatelných momentů točících se kolem vynálezů přístroje prověřujícího pravost vyřčených myšlenek a počítače schopného analyzovat lidské city. Stejně tak nechybí silný příběh o vyúčtování s minulostí a ústřední myšlenka, vycházející z Bukovčanových typických silně působivých filozofických úvah nad lidským svědomím. Nebýt posledních 20 minut, kdy už hra na mě začala působit trochu natahovaně, a závěrečného monologu, který mi připadal zdlouhavý a poněkud nadbytečný (neboť spíše jen rekapituluje již dříve obsáhnuté a působil na mě, že tu zní jenom proto, aby myšlenku filmu pochopil na závěr i ten nejblbější konzumní divák, co to náhodou uvidí v televizi), razil bych plný počet. [85%] ()

retroslovak 

všechny recenze uživatele

Vynikajúci námet Ivana Bukovčana, ktorého meno mi zaručilo, že pôjde určite o zaujímavé dielo. Nemýlil som sa. Dej a príbeh ma úplne strhol, takisto herci to zahrali bravúrne. Oceňujem aj kulisy a dobovú atmosféru. Proste ruka v ruke všetko ako má byť. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Filosofické morální drama vysoké úrovně, přesvědčivé díky výborné režii a přesvědčivým hereckým výkonům. Ambice autora předlohy byly přílišné, nad jeho síly, a proto nemohly být zcela naplněny. Takže "jen" čtyři hvězdy. ()

Hombre8 

všechny recenze uživatele

Problém tohoto snímku je, že se jedná o divadelní hru. U ní spousta věcí projde, bo diváci obluzení přímým kontaktem, vnímají hlavně osobnosti herců a jejich projev. Ne tak už samotný příběh či nedejbože jeho logiku či smysl jednotlivých dialogů a obrazů. Sledovat to v divadle, byl bych jistě unešen zejména deklamacemi, skvělými výkony zejména Pántika, Kvietika, Rajniaka (v pořadí) a krásou Magálové. V racionálnějším podání filmu ovšem mezi řadou dobrých scén a myšlenek, nebylo možno si nevšimnout i řady nesmyslných keců, které nedávaly mnohdy vůbec smysl, řady věcí, které rozbíjely dějovou linii a odbíhaly někam až do pomatenosti. Škoda. Tři hvězdy se zavřenýma očima. ()

Reklama

Reklama