Režie:
Roar UthaugKamera:
George RichmondHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Alicia Vikander, Walton Goggins, Dominic West, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Hannah John-Kamen, Alexandre Willaume, Nick Frost, Josef Altin (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Laře Croft (Alicia Vikander) je 21 let a právě zdědila obrovské obchodní impérium. Její otec, bohatý šlechtic a známý dobrodruh, Lord Richard Croft (Dominic West), zmizel beze stopy před sedmi lety, když byla ještě dítě. Od té doby se marně snaží najít nějaký smysl svého života. Když si přečte záhadný vzkaz, který jí otec zanechal, rozhodne se opustit Londýn a vyrazit do neznáma, aby přišla na to, co se jejímu otci doopravdy stalo. Vydá se po jeho stopách hledat legendární hrobku na mýtickém ostrově někde poblíž japonského pobřeží. Tato mise ale nebude jednoduchá – už jen dostat se na záhadný ostrov stojí Laru velké úsilí. Loď, která ji měla dopravit na pevninu ztroskotá v silné bouři a Lara se ocitá sama uprostřed neznáma, vybavená jen ostrým nožem, pevnou vírou a vlastní tvrdohlavostí. Pokud se jí podaří překonat své vlastní limity a přežít toto nebezpečné dobrodružství, stane se z ní skutečný Tomb Raider. (Forum Film CZ)
(více)Videa (9)
Recenze (920)
Než srovnání s nepovedenými (a s desetiletým odstupem už i řádně směšnými) Angelininými hrátkami si nové pojetí zaslouží podtitul Dobyvatelé ztracené Lary. Těch skoků, hádanek, situací na samé hraně i roztodivných udělátek je tolik, že i pozvolný úvod nebo zkratkovitý rozjezd událostí na ostrově fungují v rámci archeologického dobrodružství na silně podtrženou jedničku. Je až překvapivé, jak velká tíha pak leží na samotné slečně z rodu Croftů, protože Alicia Vikander má ve svém hereckém výrazu takovou sílu, že z emocionálních scén ždímá totální maximum a ty smutnější mě díky ní k mému šoku tlačily skoro k slzám. Nebýt trochu mimo působícího Gogginse, který ze slibného a uvěřitelného slizouna Vogela nedělá nic navíc a na několika místech herecky moc nestačí, byl bych snad doskočil až na nejvyšší hodnocení. Vychytaný scénář se totiž konečně odvažuje nevymýšlet zbytečné veletoče a zkrátka jen adaptovat hru, bez zbytečného holedbání se o vymýšlení vlastní cesty, které vždy vede buď k prohře u fanoušků, u kritiky nebo u pokladen, často pak u všech tří možností. Uthaugova vize má tak nakročeno když ne k nové módě, tak alespoň k sevřené žánrové trilogii. ()
Je to zajímavé coby dialog filmaře s počítačovou hrou. Aplikace videoherích principů (quick time events, bezedné propasti, nekonečná akce propojovaná cutscénami) je důkladná a zcela patrná. Uthaug se strašně moc snaží vyhnout dřívějším neduhům počítačových her a Alicia Vikander má nezpochybnitelné charisma (i když paradoxně nemá moc prostoru). Ale přes velkou sebeuvědomělost se nedaří dát dohromady funkční film, který by byl zajímavý sám o sobě, nejen prací s videoherními principy. Je hezké, že film zachází do extrému coby origin a s až fetišistickým okouzlením představuje každý pohyb, (ručkování, šplhání), kterým je Lara proslulá, ale opravdu má potěcha z toho nahradit nějakou vnitřní energii, kterou by ten film vyprodukoval? Vše, co má, je jen vztah ke hře - těžiště toho filmu leží mimo něj. A mně to nestačí. PS: Je vtipné, že filmová Lara je mnohem nezničitelnější než ta videoherní. ()
Pokiaľ bude chcieť byť filmové spracovanie verné jeho hernej predlohe, nikdy nebude tombraider-ovský príbeh niečím, čo by sa zarylo hrubými písmenami do análov akčného žánru. Veľmi pozerateľný film, príbehovo sa snaží o trošku hlbšiu myšlienku, najmä úvod nám ponúka trošku inú Laru ako sme boli zvyknutí v predchádzajúcej sérii. Dnes už klasická stávka na teenagerovské obsadenie mi trošku vadilo, ale nakoniec to nebolo až také infantilné ako sa spočiatku zdalo, že bude. Príbeh ale stroskotal na snahe o Indyho v ženskom pubertálnom rozhraní, kde logiku stráca nielen dej ale miestami aj akcia. Tá sa snaží byť za každú cenu cool, ale miestami je to tak veľmi preexponované, že by ste tomu neverili ani v hernej sérii. Za mňa teda fajn oddychovka na jedno zhliadnutie, ale na obranu musím povedať, že o chlp lepšia ako tá v silikónovej verzii spred sedemnástich rokov. 60%. ()
Vedle Wonder Woman působí Lara jako chudá příbuzná (hráče videoher asi producenti vnímají jako méně silnou diváckou skupinu než čtenáře komiksů). Všehovšudy čtyři prostředí (Londýn, Hongkong, ostrov, hrobka), s výjimkou vodopádu nikterak okázalé akční scény a v podstatě jen jedna (vycházející) hollywoodská hvězda. V kontextu snah o stvoření plnohodnotné akční filmové hrdinky jde nicméně o lehký pokrok. Lara Croft v podání přirozeně hrající Alicie Vikander je naprosto uvěřitelná. Dvojice scenáristů (Geneva Robertson-Dworet napsala taky Captain Marvel) neexperimentovala a nabízí tradiční origin příběh, který nehráče přehledně zasvětí do světa Tomb Raidera a hráčům nabídne uspokojivou porci „backstory“ a množství přímých citací ze hry. Lara je nám dvojicí úvodních akčních scén představena jako žena, která sice nevyniká ohromnou fyzickou silou, zato dokáže vymýšlet „lišácká“ řešení problémů. V obou případech zatím každopádně selhává. Silná, sebevědomá, byť nikoliv neohrožená, ale poměrně věrohodně zranitelná akční hrdinka se z ní stává až poté, co začne aktivně řešit své „daddy issues“. Vzniká dojem, že všemi prezentovanými schopnostmi, z nichž za některé vděčí otci (řešení hlavolamů, lukostřelba), disponovala od začátku, pouze jí scházela vnitřní rovnováha, protože v jejím životě chyběla ona otcovská figura. V tomhle ohledu je navenek progresivní film hrozně tradicionalistický (vlastně podobně jako Poslední z Jediů – dosaďte za Marka Hamilla Dominica Westa a dostanete prostřední část filmu). Rodinná linie, zastoupena zprvu zejména flashbacky, je ovšem zdatně zakomponována do hlavního vyprávění, posunuje děj, vysvětluje hrdinčiny motivace, pomáhá překlenout delší časové úseky, kdy se postavy někam přemísťují. Pokud jde o přínos libovolné scény pro vyprávění, nelze Tomb Raiderovi nic vytknout. Skoro žádná hluchá místa, kdy by nás přestalo zajímat, co bude dál (camea Nicka Frosta mohla být kratší, nebo žádná). Všechno je hezky propojené a navazuje na sebe. Možná až moc hladce a přímočaře. Akční scény jsou dostatečně různorodé a výrazně videoherní (a demonstrují, jak se Lara zdokonaluje v jednotlivých oblastech – souboj tělo na tělo, útěk před pronásledovateli, skok do dálky), tempo nepolevuje. Uthaug stejně jako ve Vlně předvádí perfektní ovládnutí řemesla a znalost principů klasického hollywoodského vyprávění. V rámci akčního žánru to vůbec není špatné, jen doufám, že pokračování, pro které si film v závěru trochu zdlouhavě a příliš okatě připravuje půdu, nebude stejně přehnaně opatrné. 65% ()
Dobré to bolo. Síce nič prevratné, ale stále dobré. Príjemny návrat k štýlu 90. rokov. Rozprávaním aj vizuálne. Slušne to odsýpa, Alicia je sympatická, záporák ma bavil a posledný akt je dokonca veľmi cool. Čo mi tam chýbalo bolo trošku viac nadhľadu. Tvári sa to totiž zbytočne vážne. A tým nemyslím Marvel prístup, urobme si srandu z vážnych scén. Skôr volám po väčšej hravosti. Spomeňme si na Múmiu, prvého Cambellovho Zorra alebo Pirátov z Karibiku. Nový Tomb Raider tým pádom nebaví tak, ako by mohol. Aj vďaka pekelnej hudbe. To už vážne nikto napísať dobrý motív? Každopádne ide rozhodne o najlepší film podľa videohry a rád si dám dvojku. 7/10 P.S. Indyho som nespomenul schválne. To je úplne iný šport. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (26)
- Když postavy jedou na lodi z Hongkongu směrem ke Kalifornii, tak jedou směrem ke krásnému západu slunce. Což je nesmysl, protože jedou směrem na východ. (khubicek)
- Název filmu se objeví až na úplném konci. (UncleMorty)
- Předtím, než byla do role Lary Croft obsazena Alicia Vikander, byly zvažovány také herečky Daisy Ridley, Emilia Clarke, Olivia Wilde, Saoirse Ronan, Kristen Stewart a Cara Delevingne. (Spidey3)
Reklama