Režie:
Steven SoderberghScénář:
Scott Z. BurnsKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Marion Cotillard, Matt Damon, Laurence Fishburne, Jude Law, Kate Winslet, Elliott Gould, Bryan Cranston, Gwyneth Paltrow, Tien-you Chui, Josie Ho (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Podnikatelka Beth Emhoffová se vrací ze služební cesty z Hong Kongu, kde se nakazí neznámým virem. Brzy onemocní i její syn Clark. Bethin stav se stále zhoršuje a o dva dny později se zhroutí s těžkými záchvaty. Její manžel Mitch ji odváží do nemocnice, ale žena přesto umírá. Patologové konstatují, že byl napaden mozek a centrální nervový systém meningo-encefalitickým virem. Zdrcený Mitch se vrací domů, a nachází syna Clarka mrtvého. Mitch je okamžitě izolován, ale ukáže se, že je vůči nákaze imunní. Se svou dospívající dcerou se pokusí odjet z města, ale národní garda jim v tom zabrání. Nastává chaos, nepracují sociální služby a objevuje se rabování obchodů a domů. Smrtící, vzduchem přenosný vir, který nemocné zabíjí během několika dnů, se rychle šíří po celém světě. Lékaři se snaží najít lék a minimalizovat paniku, která se šíří ještě rychleji než samotný virus. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 042)
Mala som možnosť vidieť v krátkom časovom intervale dva filmy roku 2011, spracúvajúcich námet celosvetového vírusu, ktorý nekompromisne zasiahne všetky vrstvy obyvateľstva: Perfect Sense a Contagion. A na základe dojmov, pocitov či emócií sa jednoznačne prikláňam k prvému menovanému. Viac ako plnohodnotným filmom je Contagion skôr dokumentárnym zhrnutím náhlych dôsledkov, rozhodnutí a možností, ako predísť bezprostrednej katastrofe. Soderbergh sa opäť nehrá na veľké umenie a postavy sú len nastrčené figúrky, nie dejové charakterové postavy. Film, ktorý sa zaoberá globálnou epidémiou bez toho, aby vo mne vyvolal čo len jedinú emóciu a namiesto začlenenia sa do príbehu, sa ma snaží uchlácholiť decentne nezaujatým postojom k problému v jeho obrovskej závažnosti, si z môjho pohľadu viac než 3 hviezdy nezaslúži. Chválim hordu hereckých hviezd, ktoré som si užila, skvelú elektronickú hudbu a vysvetľujúci, aj keď neprimerane skratkovitý koniec. ()
Jude Law za zlomyslného vypočítavce a svini (jeho postavu nelze zapomenout); Gwyneth Paltrow předvádí nejpřesvědčivější záchvat v dějinách kinematografie; neuvěřitelně působivý soundtrack. Zbytek už je jen lehce nadprůměrný thriller se snadno rozpoznatelným rukopisem režiséra a několika povedenými mrazivými scénami. A Bryan Cranston: kdekoliv se ten týpek objeví, dělá film lepším. ()
Celkem by mě zajímalo, jak za posledních několik měsíců vzrostla sledovanost tohoto filmu. Osobně jsem tak nějak tušil, jakým směrem se Soderberghova glosa bude vyvíjet a proto jsem se nechtěl nechat strašit, dokud to ta situace venku bude až nebezpečně připomínat. Faktem je, že Contagion je ultra uvěřitelná fikce, kde se tvůrcům povedlo hezky vygradovat situaci a v jistém smyslu definovat postup neznámé nákazy. Stále je to film, z dnešního pohledu víme, že bez roušky jakoby člověk nežil (doslova)..nicméně z diváckého pohledu by to nebylo extra záživné ke sledování (nevím jak diváci Ulice v karanténě). Nicméně, Steven Soderbergh zjevně nepodcenil rešerši (tahle komise možná přece jen dává smysl) a daří mu se diváka šokovat, přesně v situacích kde to třeba úplně nečeká. A závěrečnou scénou jakoby se covid-19 inspiroval...8/10 ()
-"Blogování ale není novinářství, je to graffiti s interpunkcí." Navzdory tématu hodně sterilní - nebo takhle: Tenhle mix "vědeckého" odstupu a osobních vhledů do postav mi přišel jako velké plýtvání potenciálem. Neseděl mi ten videoklipový styl. Nebo nevím, jestli to slovní spojení je správné k popisu toho, co mi na filmu vadilo. Mám na mysli ten způsob, jakým se to sbíralo do souvislostí. Každopádně vždycky když začala hrát hudba, moje zaujetí šlo okamžitě dolů. Ale když jsem se dívala na jednotlivé scény samostatně, mohlo v nich být něco hodně tíživého. Taky jsem si dobrou hodinu myslela, že se dívám na Marka Wahlberga a teprve potom jsem si všimla, že to je Matt Damon. ()
Hm, je vidět, že jméno Soderbergh dokáže ještě stále všelico a když k tomu patří sehnání velkého množství talentovaných stálic, kteří pravděpodobně podepisovali bez váhání a bez námitek o výši honoráře, je to jenom pro moje a divákovo dobro a taky dobro filmu. Díky tomu totiž film dostane něco známého, výrazného a čemu jde fandit. Bez nich by to určitě dopadlo trošku jinak, alespoň pro moje výsledné pocity. Ten film je totiž po stránce technické a řemeslné tak dokonale čistý a destilovaný, až je odtažitý skoro jako dokument. A i ty někdy dokážou vtáhnout víc. Nicméně, v tomhle případě to nakonec funguje výborně - ta sterilita a naturalismus, ostrost a bezohlednost k epidemii padne jako ulitá. Celou dobu tak máte nepříjemný pocit, jak moc reálné to je a jak velká pravděpodobnost toho, že by se něco takového mohlo stát, existuje. Film předkládá nepříjemné fakty, statistické údaje, nějaké city a emoce téměř neexistují (a když na konci ano, hned to zhorší celý pohled na věc, na druhou stranu to ale bylo i jakési vysvobození z té děsivé atmosféry) a Soderbergh si to viditelně užívá. Vizuálně film taky přesně odpovídá formě, vše je bledé, nevýrazné a prostě mrtvolné. Brrr! Takže Stevene, děkuji za tohle mrazivé zmapování jednoho z možných konců lidské rasy a v klidu příště zkus zmapovat další. V záplavě všech těch hollywoodských přeslazených romantáren a eye-candy akčnáků bylo tohle fakt výjimečné a díky tomu i zajimavé. PS: Martinez zase zabodoval a filmu dodal ještě větší depresivnost ()
Galerie (86)
Zajímavosti (19)
- Herci Jude Law (Alan Krumwiede), Gwyneth Paltrow (Beth Emhoff) a Matt Damon (Mitch Emhoff) si předtím společně zahráli i ve filmu Talentovaný pan Ripley (1999). Gwyneth Paltrow a Jude Law si společně zahráli také ve filmu Svět zítřka (2004). (Haretix)
- V pokladnách severoamerických kin diváci nechali 75,7 milionu amerických dolarů, součet celosvětových tržeb pak dosáhl 136,5 mil. (NIRO)
- Náklady na výrobu byly přibližně 60 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Reklama