Režie:
Guy MaddinScénář:
Guy MaddinKamera:
Benjamin KasulkeHudba:
Jason StaczekHrají:
Jason Patric, Isabella Rossellini, Udo Kier, Brooke Palsson, David Wontner, Kevin Macdonald, Tattiawna Jones, Darcy Fehr, Louis Negin, Tyhr Trubiak (více)Obsahy(1)
Starý dům s sebou nese vzpomínky, stejně jako to dělají lidé. Každý pokoj i předmět v domě má co vyprávět – o gangsterech, zapomenutých dětech, vztazích, které poznamenávají. Čas od času je ale potřeba vzpomínky uspořádat, ty zlé uklidit do bezpečí, ty opojné znovu prožít. I za cenu toho, že nebude lehké se v nich vyznat. Ale očistná cesta přece nemůže být pohodlná. I ve svém novém filmu nabízí Guy Maddin cestu podvědomím se všemi překážkami a překvapeními, která jsou zabalená do uhrančivých černobílých obrazů, jež uctívají i přetvářejí starou kinematografii. Snímek uchvacuje nejen velkou měrou nejednoznačnosti, ale i strhující obrazností, ve své „špinavé opulenci“ občas připomínající třeba dílo fotografa Joela Petera Witkina. Když se pracuje s univerzálními emocemi, nezáleží na tom, že je občas nesnadné se vyznat v jejich příčinách. Protože zjevná psychologie musí někdy ustoupit estetice. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (17)
KVIFF 2012. Zbaběle jsem nezdrhnul, i když jsem k tomu párkrát náběh měl. Ale na rovinu - vůbec jsem nepochopil, co tím chtěl tvůrce říct. Pokud v tom někdo vidí něco víc než jen slátaninu divných (pardon, uměleckých) záběrů na ještě divněji hrající (pardon, osobitě a sugestivně) herce, rád si poslechnu vysvětlení. Ale na druhou stranu, bez takových filmů bych ani neměl pocit, že jsem ve Varech :-) Filmovému festivalu 3x hurá, bylo to zase super. ()
Dobrý artový trolling, ale na všechny ty blesky a blikačky jsem už ke konci neměl sílu. Osobně mě u toho bavily dvě záležitosti, přičemž jednou je výstup Udo Kiera. Dědek na řetězu mi pak připomněl fakt, na který mě upozornil můj kamarád Viktor, a to že na každém festivalu v Karlových Varech vidím ve filmech více penisů, než toho druhého. Na industry projekci se konec snímku dočkal šesti diváků v sále, zbytek zbaběle zdrhnul při prvním řádění spoutaného seniora. ()
Jednak tomu krutě nesvědčí digitální kamera, Maddinův obraz ztratil kus své hrany, jednak je to poněkud uondané a postrádající energii. Jsem rád, že se mi konečně nějaký Maddinův film trochu nelíbil, už to začalo být podezřelé. Kdybych neviděl jediný Maddinův film, asi bych byl spokojený samotnou jinakostí - ale má na kontě zásadně lepší věci. Tohle je moc... normální... ()
Psychoanalytik by jistě dokázal mluvit o tomto filmu hodiny a hodiny a rozebírat různé metafory (ty základní jsou jasné - dům coby lidská hlava, labyrint uvnitř domu coby paměť, bažina coby svědomí, duchové coby útržky zašlých vzpomínek atd.), ale já myslím, že lepší je nebrat tento film příliš vážně a užívat si podvratný humor a režisérovu filmařskou ekvilibristiku. Formální stránka je prostě nádherná - skvělá práce se světlem a stíny, brutální střih, netradiční záběry kamery, střídání různých starých i moderní postupů a stylů. Ve výsledku psychoanalytický avantgardní film noir říznutý absurdní komedií. Spousta lidí to zajisté odstřelí coby "blbost pro pseudointelektuály", ale není to nutné, berte ten film s nadsázkou:) ()
Tak teraz som v rozpakoch..asi budem intelektuálka, alebo to úspešne predstieram. Každopádne sa Mi TENTO gangxta / noir / avant garde / s mystériou spojený a do sýta nabúchaný podivnými " obrázkami "dvojfarebne vymaľovaný snímok pozdáva. Jednoznačne, za rozkvitnutú 4ku. Jason spoľahlivý, Isabella a Udo - HQ. Škoda, že takto sa nerieši Poe / Lovecraft. ( nič pre filmových FAJNEšmakerov) Alebo áno ?... ()
Reklama