Reklama

Reklama

Indiánské léto

  • angličtina Indian Summer (festivalový název)
všechny plakáty
TV spot

Obsahy(1)

Gedeonův první "skorocelovečerní" film sice svou poetikou odkazuje na snímky české nové vlny 60. let, ale zároveň přichází s novým pohledem. Uzavřená a samotářská dospívající Klára tráví konec léta u babičky se svou sestřenicí Marií, která je jejím pravým opakem. Na místní diskotéce se Klára seznámí se dvěma chlapci, usilujícími o Marii. Vztahy mezi oběma dívkami a zároveň jejich vztahy k oběma mladíkům tvoří předivo křehkého příběhu dospívání. Klára, poučená získanými zkušenostmi, odjíždí z prázdnin vstříc dalším výhrám i prohrám, svým dalším životním osudům. V jednoduchém vyprávění o čtyřech mladých lidech na konci léta rozehrává Gedeon v konkrétních postavách příběh mnoha jejich vrstevníků z dnešní doby a dnešního světa. Zachycuje jejich pocit prázdnoty a tápavého hledání svého místa, včetně povrchnosti jejich dialogů, ale včetně podvědomé víry v lásku. První setkání s city a projevy dospělosti podává v lyricky tragikomické formě. Životní pocity hrdinů dokreslují texty písní jedné z typických předtavitelek tzv. "tancovačkového " rocku, rakovnické skupiny Brutus. V české filmové produkci jde o ojedinělý snímek, který staví na odlišných východiscích než většina ostatní české tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (143)

Anderton 

všechny recenze uživatele

No takto nejako to vyzeralo, keď sme chceli v teen veku zbaliť nejakú babu. Takže postavám ani nemôžem vyčítať, že sú tak neschopné. Inak tak trochu Lásky jedné plavovlásky 90. rokov, kde sa občas cítime za postavy trápne a to bolo aj Gedeonovým zámerom. Issová nech sa už preboha nikdy nedáva ostrihať nakrátko, to už radšej dohola. Tie otrepané jablká ako symboly všeličoho vážne nie sú najšťastnejším riešením, ale aspoň v tej vani vyzerajú štýlovo. Záver sa nesie v duchu pokusu o art, čo sa u mňa bije s tou super indie atmosférou predchádzajúcich minút. Prečo Gedeon po Idiotovi sekol s režírovaním, je záhada, po ktorej radšej nechcem pátrať, bohvie čo všetko je prehnité v zákulisí českej kinematografie. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když jsem to viděl poprvé v době vzniku, viděl jsem dvě svoje současné vrstevnice a když jsem to teď viděl podruhé, viděl jsem dvě retro lolitky. Nová vlna teda nevim, ale mutatis mutandis vlastně jo, až na to, že Gedeonovy slečny jsou jiného typu než Formanovy a spol. i nad rámec těch mutand, ačkoli je nelze pro svou dobu označit za netypické, konec konců si ty devadesátky dobře pamatujeme, že Segrestore. Ale stejně si Gedeon z Formana bere ty typické prvky spíš jako hravný stavebí materiál pro "variaci na", pro úplně jiným způsobem samolibý konstrukt, jeť scénář Indiánského léta umělý geometrický tvar (že je až s podivem, jak organický je ve výsledku), což stará nová vlna nedělá. S trochou nadsázky lze říci, že Gedeon experimentuje s volnou zaměňovatelností diametrálně odlišných figur, konec konců všicjni jsme tím nějak museli projít, že. Pokud jde o tu vzývanou "autenticitu", opět vzhledem k tomu, jak je celý film konstruován, ba i dlátem opracován, je s podivem, že to tam prostě je, devadesátky jak vyšitý a dialogy jak odposlouchaný. Existenciální motiv úvodního vlakem příjezdu a závěrečného vlakem odjezdu, mezi nimiž se rozvine a rozpukne zásadní krize, se pak už potáhne celou Gedeonovou dvoufilmovou kariérou, načež tuto štafetu od něj převezme v Divokých včelách Sláma (ostatně je to jeho nejgedeonovštější film ze všech dvou, co jsem viděl), který ovšem v závěrečném odjezdu revolučně zamění vlak za automobil, teda ono se autem i přijelo, ale všichni víme, čím Divoké včely začínají, že. Možná ještě revolučnější změna je v tom, že příjezdníci v Divokých včelách sami nejsou (navíc jsou dva) hlavním subjektem krize, ale tím víc se těšte na můj komentář. Indiánské léto je rajská komedie plná jablek, což je trochu matoucí (myslím ta jabka) a iniciace se zde uděje tak étericky a bezpojmově, že je skoro stydno se tvářit, že tam vůbec o něco takového jde (a jistější i slušnější by bylo mluvit o katarzi, ale též banálnější), ale co jiného může být baptismos a postřižiny. Jak vidno, rituály jsou nezastupitelné. Nějak mi z toho vypadli ti kluci, ale ti mi až tak moc retro nepřipadali. Po přečtení Šandíka a asLoeReeda si gratuluji k objevení Ameriky, nezbytná je též četba Mattyho, PollyJean a Segrestora. ()

Reklama

Renfield 

všechny recenze uživatele

Snad už tomu chyběla jen ta černobílá? Nikoliv, i bez ní je to dokonalá pocta Československé nové vlně. Navíc by mnoho scén bez barvy nevyniklo tolik, jako je tomu s ní. Kamera Miloše Kabyla je hold opravdu úchvatná! Dialogy že jsou o ničem? Ale kde že! Stačí jen více poslouchat, či přemýšlet nad tím, co zprvu vypadá jednoduše, není tomu tak. Stejně jako Černý Petr je i Indiánské léto portrétem doby a dospívání v ní. Samozřejmě každý po sém, Saša Gedeon rozhodně nekopíruje, spíše doplňuje. U Černého Petra jsem ovšem nemohl mít pocit nostalgie, který přišel snad hned v úvodu Indiánského léta... mnoho částí je důvěrně známých, jak by také ne. Velice dobře napsáno, velice dobře zrežírováno s nezapomenutelnou jablečnou scénou v samotném závěru! 75% ()

Karin.Kiss 

všechny recenze uživatele

Někdy si myslíš, že tě nemá nikdo rád. Minimalistický príbeh o tichom súperení dvoch dievčat, skvelo zahratý a poeticky natočený. Sympatický charakter Kláry Issovej, ktorá nevie, čo chce či nechce. Jej problém je neskôr založený na tom, čo všetci v priebehu filmu tušíme - že krátke vlasy nie sú tou správnou cestou. A tie dialógy, ako z inej planéty! 5* ()

Alden_Larson 

všechny recenze uživatele

Moc hezký film který rozhodně vyžaduje několik shlédnutí, aby ho člověk kompletně pochopil, Saša Gedeon je mistr v točení scén, kde se zdánlivě nic neděje. Je skvěle natočený, spousta nádherných záběrů, některé s výborným osvětlením. Postavy byly všechny neuvěřitelně lidské a jejich dialogy velmi realistické. Herecké výkony byly dobré, i hudba celkem ušla, ale nebyla ničím výrazná. 8/10 ()

Galerie (6)

Zajímavosti (5)

  • Tento krátký český film od S. Gedeona byl natočen na motivy novely amerického spisovatele F. S. Fitzgeralda (1896-1940) "Bereniké stříhá vlasy". (Soníto)
  • Natáčení probíhalo ve Mšeně a Skalsku na Mladoboleslavsku, filmovalo se také na staré železniční trati Skalsko-Dolní cetno. (M.B)
  • Kapela, která hraje na zábavě, na níž se hrdinové filmu vydávají, je rakovnická skupina Brutus. (rakovnik)

Reklama

Reklama