Reklama

Reklama

Indiánské léto

  • angličtina Indian Summer (festivalový název)
všechny plakáty
TV spot

Obsahy(1)

Gedeonův první "skorocelovečerní" film sice svou poetikou odkazuje na snímky české nové vlny 60. let, ale zároveň přichází s novým pohledem. Uzavřená a samotářská dospívající Klára tráví konec léta u babičky se svou sestřenicí Marií, která je jejím pravým opakem. Na místní diskotéce se Klára seznámí se dvěma chlapci, usilujícími o Marii. Vztahy mezi oběma dívkami a zároveň jejich vztahy k oběma mladíkům tvoří předivo křehkého příběhu dospívání. Klára, poučená získanými zkušenostmi, odjíždí z prázdnin vstříc dalším výhrám i prohrám, svým dalším životním osudům. V jednoduchém vyprávění o čtyřech mladých lidech na konci léta rozehrává Gedeon v konkrétních postavách příběh mnoha jejich vrstevníků z dnešní doby a dnešního světa. Zachycuje jejich pocit prázdnoty a tápavého hledání svého místa, včetně povrchnosti jejich dialogů, ale včetně podvědomé víry v lásku. První setkání s city a projevy dospělosti podává v lyricky tragikomické formě. Životní pocity hrdinů dokreslují texty písní jedné z typických předtavitelek tzv. "tancovačkového " rocku, rakovnické skupiny Brutus. V české filmové produkci jde o ojedinělý snímek, který staví na odlišných východiscích než většina ostatní české tvorby. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (143)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když jsem to viděl poprvé v době vzniku, viděl jsem dvě svoje současné vrstevnice a když jsem to teď viděl podruhé, viděl jsem dvě retro lolitky. Nová vlna teda nevim, ale mutatis mutandis vlastně jo, až na to, že Gedeonovy slečny jsou jiného typu než Formanovy a spol. i nad rámec těch mutand, ačkoli je nelze pro svou dobu označit za netypické, konec konců si ty devadesátky dobře pamatujeme, že Segrestore. Ale stejně si Gedeon z Formana bere ty typické prvky spíš jako hravný stavebí materiál pro "variaci na", pro úplně jiným způsobem samolibý konstrukt, jeť scénář Indiánského léta umělý geometrický tvar (že je až s podivem, jak organický je ve výsledku), což stará nová vlna nedělá. S trochou nadsázky lze říci, že Gedeon experimentuje s volnou zaměňovatelností diametrálně odlišných figur, konec konců všicjni jsme tím nějak museli projít, že. Pokud jde o tu vzývanou "autenticitu", opět vzhledem k tomu, jak je celý film konstruován, ba i dlátem opracován, je s podivem, že to tam prostě je, devadesátky jak vyšitý a dialogy jak odposlouchaný. Existenciální motiv úvodního vlakem příjezdu a závěrečného vlakem odjezdu, mezi nimiž se rozvine a rozpukne zásadní krize, se pak už potáhne celou Gedeonovou dvoufilmovou kariérou, načež tuto štafetu od něj převezme v Divokých včelách Sláma (ostatně je to jeho nejgedeonovštější film ze všech dvou, co jsem viděl), který ovšem v závěrečném odjezdu revolučně zamění vlak za automobil, teda ono se autem i přijelo, ale všichni víme, čím Divoké včely začínají, že. Možná ještě revolučnější změna je v tom, že příjezdníci v Divokých včelách sami nejsou (navíc jsou dva) hlavním subjektem krize, ale tím víc se těšte na můj komentář. Indiánské léto je rajská komedie plná jablek, což je trochu matoucí (myslím ta jabka) a iniciace se zde uděje tak étericky a bezpojmově, že je skoro stydno se tvářit, že tam vůbec o něco takového jde (a jistější i slušnější by bylo mluvit o katarzi, ale též banálnější), ale co jiného může být baptismos a postřižiny. Jak vidno, rituály jsou nezastupitelné. Nějak mi z toho vypadli ti kluci, ale ti mi až tak moc retro nepřipadali. Po přečtení Šandíka a asLoeReeda si gratuluji k objevení Ameriky, nezbytná je též četba Mattyho, PollyJean a Segrestora. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Velice vydařený film o dospívání, který prostřednictvím několika málo symbolů a na prostoru pouhých šedesáti minut postihuje obrovské množství témat. Možná víc, než samotný Gedeon zamýšlel. První část filmu je založena hlavně na absurdně jednoduchých dialozích (-„že bychom se jako nějak citově sblížili“ -„se sbližuj, nikdo ti nebrání“ nebo -„sedni si“ -„nesednu“ -„sedni si“ -„nesednu si“ -„no tak si nesedej“), které mohl vymyslet jedině sám život nebo dostatečně talentovaný scénárista. Když však budete chvíli poslouchat debatu dvou teenagerů, zjistíte, že podobný způsob konverzace není nikterak výstřední, naopak docela přirozený. Pro druhou, lyričtější část, je charakteristická scéna s jablky, u níž nejde ani tolik o obsah samotný, jako o formu, tedy o úhly jednotlivých záběrů a jejich promyšlenou kompozici. Pokud bych měl z Indiánského léta vybrat jediný, nejdůležitější motiv, pak jakési odstřižení se od minulosti, kterému není vždy dobré napomáhat. Někdy je lepší počkat, až to přijde samo, ale pak rozhodně nezůstat u suchého konstatováni „už to přišlo“. Profesionální výkony dvou mladých hereček, ty nejjednodušší techniky snímání využívající a přitom nezvyklého stupně působivosti dosahující kamera, vtipná pointa a schopnost navodit prazvláštní atmosféru „léta imaginárních polibků“ i během mrazivé zimy, činí Indiánské léto nadmíru pozoruhodnou podívanou jak pro vnímavého diváka, tak pro teenagera, který se chce pouze dobře, ne však prostoduše pobavit. 80% Zajímavé komentáře: francis, rawen, kapibara ()

Reklama

Pekisan 

všechny recenze uživatele

Se zblizuj, nikto ti nebrani. - Se zblizuju. - Se zblizuj. - Se zblizuju, ale ty se nezblizujes. - Ja se zblizuju, bud klidnej:)) Peklo prazdnych pubertlanych dialogov na dedine. Takto to muselo a urcite aj stale vyzera, niekde na vidieku pocas dlhych nudnych letnych prazdnin. Film som si zohnal hlavne kvoli scene s vanou, ale nesklamal ani zbytok. Na okraj len tak perlicka: Klara Issova mala pocas nakrucania nieco medzi 15-16 rokmi. Klobucik dole za odvahu a vykon. ()

Koryntos 

všechny recenze uživatele

V Indiánském létu se mi před očima úplně zhmotnila moje puberta. Kdy už léto není to zábavné léto, jako v dětství.Kdy už se vám do života vkrádají slova jako nuda, vopruz, trapný, kdy ještě nemáte utříbené vlastní názory a hrozně dáte na názor druhých a deptá vás to co si o vás ti druzí mohou myslet. To když vás jako holku na vesnických zábavách balej starší kluci, vy od toho očekáváte romantiku a lásku,až za hrob, oni rychlé přefiknutí za prvním keříkem, kde ve výsledku se stejně nestane vůbec nic jen máte průser u babči kde trávíte léto za pozdní noční příchody. Kde se do té doby děvče šprt chce změnit v dračici, ale nezná místní hantýrku, takže občas odpovídá na něco jiného, než se jí ti borečci ptají a nejradši by jste zabili všechny kdo si o vás myslí, že nejste tak kjůůl jak si o sobě myslíte, potažmo se necháte vyhecovat k nějaké velké vizuální změně, aby jste ve výsledku vypadali jak zmoklá ondatra. No a jak se na to po letech krásně vzpomíná. ()

Sfinkter 

všechny recenze uživatele

I přes kratičkou stopáž se ve snímku objevuje několik hluchých míst, které ubírají na kvalitě. Naštěstí mám však podobně laděné filmy v oblibě a Indiánské léto si 70 % zaslouží. Scéna s Issovou ve vaně s jablky je pro celý film téměř ikonická. PS: Sestřih načatý v tomto snímku dotáhla Klára do maxima v Anděl Exit. A vždy se mi v něm líbí. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (5)

  • Natáčení probíhalo ve Mšeně a Skalsku na Mladoboleslavsku, filmovalo se také na staré železniční trati Skalsko-Dolní cetno. (M.B)
  • Tento krátký český film od S. Gedeona byl natočen na motivy novely amerického spisovatele F. S. Fitzgeralda (1896-1940) "Bereniké stříhá vlasy". (Soníto)
  • Kapela, která hraje na zábavě, na níž se hrdinové filmu vydávají, je rakovnická skupina Brutus. (rakovnik)

Reklama

Reklama