Režie:
Alex GarlandScénář:
Alex GarlandKamera:
Rob HardyHrají:
Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Sonoja Mizuno, Corey Johnson, Claire Selby, Symara Templeman, Gana Bayarsaikhan, Tiffany Pisani (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Caleb (Domhnall Gleeson) měl neuvěřitelnou kliku. Ve firemní soutěži vyhrál hlavní cenu, týdenní pobyt na horské chatě svého zaměstnavatele, geniálního vědce Nathana (Oscar Isaac). V okamžiku kdy uprostřed pustiny vyskočí z vrtulníku, který ho na místo dopravil, dojde mu, že na tenhle týden jen tak nezapomene. Jenže ani nejbujnější fantazie by ho nedokázala připravit na to, co ho čeká v supermoderní stavbě připomínající protiatomový bunkr. Prvotní ostych zažene Nathanův přátelský přístup. Pak se však seznámí s Avou (Alicia Vikander). U přátelské dívky s krásnou tváří jen dráty vedoucí jejím průsvitným tělem prozrazují, že je ve skutečnosti unikátním technologickým experimentem. Jeho součástí se právě stal i Caleb. Jeho úkolem je prostá interakce s Avou, kterou Nathan pečlivě pozoruje a zaznamenává a testuje tak možnosti umělé inteligence. Dokáže být Ava natolik „lidská", že Caleb zapomene, že komunikuje s robotem? Dokáže v něm probudit nějaké city? Calebovi se však role pokusného morčete začne čím dál víc zajídat, zvlášť když s Avinou pomocí zjistí, že Nathan mu o svém výzkumu neřekl zdaleka všechno. (CinemArt)
(více)Videa (8)
Recenze (1 254)
Veľmi lákavý obal i žáner sci-fi. Ex Machina je dosť komorný film, ktorý si vystačil s minimom postáv a jedným moderným domom s množstvom miestností ukrytým v prírode. Rozhovory medzi človekom a robotom mali šťavu, dokázali navodiť správnu atmosféru tajomna a herečke A. Vickander tá holá hlava pristala. Na počudovanie v závere mi s dlhými vlasmi až tak zaujímavá nepripadala. Ono záver celkovo nedopadol celkom dobre, ale kvôli tomu nebudem film odpisovať. Kladie správne otázky a možno raz v ďalekej budúcnosti bude niečo podobné realitou. Určite nie do takej miery, ale s robotmi sa určite budeme stretávať čoraz častejšie. 80%. ()
Minimalistický, vizuálně odladěný film, přervaný LEDkami, vymazleným eco domem v nedotčené přírodě, ambientní atmosférou a éterickou hudbou. Dokud se tam filozofuje nad AI vs člověk a na povrch se derou drobné, leč jasně načrtnuté a poměrně konzistentní emoce, je vše v naprostém pořádku. Škoda zkratkovitého finále, které nepřineslo nic navíc, ale Garland to má v ruce. ()
Po celou dobu vlastně sterilní sci-fi s několika víceméně povedenými, leč poměrně předvídatelnými zvraty, ovšem tak precizně natočené, až mi to vyrazilo dech. Režisér prokázal cit k látce a z něčeho, co mohlo vyznít velmi nuzně dokázal udělat celkem povedenou podívanou, která neuškodí a naopak dokáže zaujmout ...90% ()
Chytré a sofistikované. Jen ku vlastní škodě ne zase až tak chytré a sofistikované, jak se to tváří. Především závěrečná patnáctiminutovka působí dojmem "nevíme jak dál, tak si ulehčíme práci a naroubujeme tam scenáristicky nejsnažší cestu jak z toho ven; co na tom, že to k předchozímu dění vůbec nepasuje". Antologie Black Mirror mnohdy operuje na tomtéž tematickém poli a pokládá si i shodné otázky, ale nalézá na ně mnohem zajímavější, znepokojivěji aktuálnější a ne tak očividné odpovědi. Což v žádném ohledu neznamená, že by i tak nešlo o sympaticky komorní, inteligentní a především kvalitní sci-fi, jakých moc není. Zvlášť pak v naší kinodistribuci. PS: A když nic jiného, tak se minimálně díky natáčení v norském Juvet Landscape Hotelu jedná o působivou ukázku organické architektury v praxi. ()
Další z důkazů, že kvalitní sci-fi nepotřebuje velký rozpočet, ani akční scény. Stejně tak není třeba vytvářet komplexní světy, či neznámé civilizace, stačí zajímavá myšlenka dobře ukotvená v naší civilizaci a pak už vše záleží na jejím rozvinutí... Umělá inteligence, počítačové sebeuvědomění, interakce s člověkem, to jsou ožehavá témata naší brzké budoucnosti a Ex Machina je zpracovává naprosto perfektně. Spíše než umělá inteligence jsou v centru dění dvě hlavní a nesmírně chytré postavy, které o ni diskutují. Dialogy jsou vynikající, hladce kombinují akademickou genialitu s emocionálně laděnou lidskostí. Psychologie a logika jdou ruku v ruce a přednáší diváku chytrý a nápaditý film. K silné atmosféře asi nejvíce přispívá znepokojivá postava Oscara Isaaca, který zde předvádí až nečekaně bravurní výkon! 9/10 ()
Galerie (60)
Zajímavosti (27)
- Režijní debut Alexe Garlanda. Příprava scénáře s nastudováním umělé inteligence mu podle vlastních slov trvala deset let. (KidWithGun)
- Náklady na výrobu byly zhruba 15 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Caleb (Domhnall Gleeson) říká, že jen Bůh může vytvořit nový život. Všechny tři hlavní postavy mají biblická jména. Ava (Alicia Vikander) je pojmenována po Evě - první ženě, Nathan (Oscar Isaac) se jmenoval prorok u soudu s Davidem, a Caleb (Domhnall Gleeson) bylo jméno muže, kterého Mojžíš vyslal do Nové země jako špióna. (Dr Lizal)
Reklama