Režie:
Juliusz MachulskiScénář:
Juliusz MachulskiKamera:
Jerzy ŁukaszewiczHudba:
Henryk KuźniakHrají:
Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Witold Pyrkosz, Ewa Szykulska, Krzysztof Kiersznowski, Zdzisław Kuźniar, Józef Para, Henryk Bista, Leon Niemczyk (více)Obsahy(1)
Varšava roku 1934. Z vězení se vrací zpátky do života „renomovaný“ kasař Kvinto, který má nevyřízené účty s bývalým komplicem, nyní majitelem banky, jehož přičiněním se dostal za mříže. Skutečným důvodem Kvintovy pomsty se však stane záhadná smrt jeho přítele muzikanta, který patřil ke komplicovým věřitelům. Společně se třemi dalšími muži se rozhodne vykrást trezory samolibého bankéře, aby jej potrestal za porušení zlodějského „kodexu cti“. Celovečerní debut Julia Machulského připomene americkou kriminální komedii Podraz (George Roy Hill, 1973), s níž jej spojuje retrostylizace a zvláštní styl humoru. V hlavní roli se představí režisérův otec Jan, který postavě kasaře dodal ušlechtilou eleganci. (Febiofest)
(více)Recenze (44)
Polsku kinemtografiu celkovo nemusim, ale reziser Machulski je vynimka- talentovany reziser, ktory natocil vybornu komediu- o vykradani trezorov. Chvilu trva kym sa film rozjede, potom ale uz je to filmarina ako bic. Nuda nehrozi, dialogy vyborne ..... trochu malo akcie, ale tu skor hladam v poliziotteschi filmoch a nie v Polsku, ze jo . 89 % ()
První věc, co musím na Vabanku vypíchnout, je zcela geniálně hravá (jazzová) doprovodná hudba Henryka Kuźniaka. Moc jsem si ji užil. Příjemně svěží je i celková zápletka s originální pomstou jednoho kasaře svému bývalému parťákovi. Jen ten rozjezd by mohl být trošku rychlejší. Ale jakmile se už spustila samotná akce s vyloupením banky a byly stále jasnější komtury toho „podrazu“, náramně jsem se bavil. I díky vtipně napsaným dialogům. A výbornému Janu Machulském v titulní roli Kvinty. Atmosféra této gangsterky mi jinak v lecčems připomínala film Podraz. Prostě celkově super. ()
Tenhle snímeček jsem zhlédl v rámci výzkumu, během kterého jsem chtěl zjistit, zdali je polská kinematografie stejný šmejd jako polské máslo nebo nikoli. Můj švagřík (napůl Polák) říká, že Poláci umějí pro sebe výrabět výborné věci. A má pravdu. FIlm má skutečně vcelku solidní úroveň, a to i přes poněkud rozpačitý začátek. Jak už zde bylo mnohokrát řečeno, snímek připomíná do značné míry Podraz, dokonce bych řekl, že je i o něco lepší než americká předloha. Na druhou stranu oceňuji, že ve Vabanku neokopírovali samotný podvod (resp. krádež) tak, jak to udělali v britském seriálu Podfukáři. Některé drobné chyby (např. rozkošný panelák v záběru) lze tvůrcům odpustit. 80% ()
Machulského režijní debut, který předcházel v Čechách tak populární Sexmisi, je neuvěřitelně vydařeným heist filmem, který v tom všem napětí, drsňáctví a poctivé krimi atmosféře, nepostrádá groteskní chvíle i herecké výkony, které jakoby v některých scénách vypadly z 30. let, kdy se děj odehrává, aniž by to působilo rušivě. Taťka Machulski zase téměř nehne brvou, jen mu sem tam skvěle cuknou koutky. Oceňuji výskyt stereoskopického Kaiserpanorama jakožto rekvizity, která je dodnes k vidění v Muzeu kinematografie v Lodži. ()
Nenápadné, ale moc milé retro. Akce s přepadením banky je samozřejmě perfektní, stejně tak ostatní část plánu a dovětek. Jenom bych filmařům vytknul, že se jim nepovedlo tu osobní Kvintovu vendetu vystavět do silnějšího motivu, má to být ústřední myšlenka, ale hodně to splývá s menšími linkami a epizodkami v příběhu. Třeba v Tenkrát na západě je motiv odvety vším, a omáčka dělá atmosféru. Některé scény Vabanku připomenou vychytávky z Fešáka Huberta, pocitově jsme i ve filmu Smrt krásných srnců. Viděl jsem černocha se psem! Parádní původní dabing z Barrandova a pěkná Elzbieta Zajacówna. ()
Galerie (16)
Photo © Zespół Filmowy Kadr
Reklama