Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHrají:
Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil ml., Marek Daniel, Tatiana Dyková, Petra Špalková, Alena Mihulová, Tadeáš Kalcovský, Luboš Veselý (více)Obsahy(1)
Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, Václav Neužil), snach (Petra Špalková, Tatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (499)
Bohdan Sláma je svůj a je to velice dobře. Netočí filmy pro masové publikum a díky tomu jsou ve většině případů výjimečné. Stejně tak Bába z ledu, která určitě není pro příznivce standardní české kinematografie (Špindl a spol.) a ne každý bude chtít koukat na nahou Zuzanu Kronerovou. Na druhou stranu její herectví je dokonalé a i díky ní je Bába z ledu tak dobrý film. K tomu jí ještě dopomáhá výborný Pavel Nový a jako vždy civilní Slámova režie. Víc takových film u nás. ()
Neviem z akého dôvodu je tento film stále v modrých číslach, lebo podľa mňa je to určite jeden z tých naozaj dobrých a kvalitných filmov, akých paradoxne v Čechách v poslednej dobe nevzniká zas tak veľa,napriek tomu, že sa tam točí množstvo filmov. Najsilnejšia zbraň tohoto filmu je jednoznačne jeho civilnosť a reálnosť, fakt to trochu pripomína tie kvalitné severské filmy z poslednej doby v ktorých povie pohľad viac než 10 slov. Z. Krónerová jednoznačne kraľuje a s O. Novým si výborne sadli. Sex. scéna o ktorej sa pomerne veľa hovorilo je dosť odvážna vzhľadom na ich vek, ale režisér to podal celkom stráviteľne, navyše ju okorenil humorom. Olivový olej vždy dobre padne. Rodinné scény a vzájomné vzťahy boli veľmi dobré, ale mohlo sa na nich ešte viac zapracovať, čo je u mňa jediné mínus. Myslím, že Český lev je v správnych rukách. 80%. ()
Pojetí lidského domova v mnoha jejích podobách. Je v tom samozřejmě dosti životních pravd. Tedy jakých se odehrává denně hodně. Dějová linie se nijak nepodbízí lacinou líbivostí. V každém případě se jedná o film, které psal život. Způsob, jakým je Bába z ledu natočená, jak už výše bylo řečeno, je přinejmenším podle mě to lepší ze současné české tvorby. ()
Civilní a velmi čistý lidský film. Je pravdou, že k porozumění je potřeba si něco odžít a nabýt životních zkušeností. Každý má přesně TO, co potřebuje k tomu,, aby pochopil, prozřel a doplaval právě TAM, kam má. Chlad a nejen ten z ledové vody nás provází celou dobu a pokud ho dokážeme přijmout, nakonec naplní celou naši duši teplem přijetí a láskou. Vždyť cesta již je cílem. Poděkování všem za velmi intimní zážitek. ()
Bába z ledu je možná nejkonvenčnější Slámův film, který se třeba divácky oblíbeným filmům dua Hřebejk - Jarchovský blíží zejména přesunem důrazu z vyprávění obrazem na herecký projev a dialogy. Ostatně, podobně jako v hřebejkovinách tu k řadě konfrontací mezi postavami dochází u jídelního stolu. _______ A v nich právě vynikne jeden zásadní problém: Postavy jsou až příliš typizované na to, aby mohly být vnímány jako realistické obrazy skutečných lidí a zároveň je nelze považovat ani za trefné karikatury, protože ztělesňují spíše lidové předsudky a klišé, než reálné charaktery. Paradoxně je tak Bába z ledu mnohem méně výstižná, než třeba neprávem přehlížený Instalatér z Tuchlovic (2016), jehož tvůrce Tomáš Vorel jinak rád sahá pro karikatuře a grotesknosti._______Tak třeba jeden z Haniných synů (Marek Daniel) si hraje na ušlechtilého intelektuála, který okázale pohrdá plebsem, ale jinak je to spíš budižkničemu, jenž se stížnostmi na morální zkaženost doby snaží na něco svést svou neschopnost materiálně zajistit vlastní rodinu. Jeho bratr (Václav Neužil) slouží jako šablonovitý protipól a je tedy bohatým podnikatelem, co si u jídla stěžuje na „nemakčenka“ ve státní sféře, nicméně v jeho životě schází – ó, jak originální - opravdu vřelé citové vztahy. A to jak k jeho přecitlivělé manželce (Tatiana Vilhelmová), která jí jen bio potraviny a tiše pohrdá lidmi, co nemají její vybrané způsoby, tak k malému synovi Ivánkovi, jehož citová odcizenost je ve filmu demonstrována tím, že neustále hraje videohry vydávající iritující „počítačové“ zvuky. _______Zatímco ambiciózní evropské filmy sbírající pozitivní ohlasy na festivalech se buď odráží od životných, bravurně odpozorovaných postav, jež sledují ve zcela přirozených situacích (např. celé rumunská nová vlna) nebo hledají originální, stylizovaný způsob, jak nahlížet na klasická témata (např. Saulův syn), Bába z ledu uvízla v nepříliš podnětném fikčním mezisvětě, který je v principu všední, ale zároveň zřetelně umělý a vykonstruovaný. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (21)
- Scéna s hořícím autobusem byla natočená před barokní sýpkou Týnice mezi obcemi Vykání a Kounicemi na Nymbursku. (Mijagi)
- Zuzana Kronerová trénovala otužilectví půl roku před natáčením. (M.B)
- Film podpořil Státní fond kinematografie. (SONY_)
Reklama