Režie:
Aki KaurismäkiScénář:
Aki KaurismäkiKamera:
Timo SalminenHrají:
Sherwan Haji, Sakari Kuosmanen, Tommi Korpela, Janne Hyytiäinen, Ilkka Koivula, Kaija Pakarinen, Nuppu Koivu, Tuomari Nurmio, Ville Virtanen, Sulevi Peltola (více)Obsahy(1)
Stárnoucí podomní obchodník s košilemi Wikström dělá velké rozhodnutí: opustit svoji ženu alkoholičku i uvadající živnost. Po epizodní kariéře pokerového hráče zakoupí nevýdělečnou restauraci na zapomenutém helsinském dvorku. Brzy se ukáže, že nepřístupná slupka málomluvného hrdiny skrývá veliké srdce – to když Wikström nabídne práci o poznání mladšímu muži, který se dílem osudu nachází ve zdánlivě bezvýchodné situaci. Jak bývá u filmů Akiho Kaurismäkiho zvykem, lidskost, přátelství a smysl pro humor probleskují ponurostí a dodávají této hořkosladké komedii příchuť optimismu. (Aerofilms)
(více)Videa (6)
Recenze (114)
[MFFKV - 2017] Nový počin Ariho Kaurismäkiho jsme si ve Varech nemohli nechat ujít a ačkoliv to bylo mé první setkání s Arim, tak očekávání byla vyšroubována na maximum. Také se nedá říci, že by vyloženě zklamal, jen je prostě potřeba očekávat něco jiného a také je zapotřebí chvilku vstřebávat Kaurismäkiho osobitý styl, který svou stylizací a absurditou některých dialogů připomíná především Wese Andersona. Suchý finský humor a oldschool stylizace, to jsou rysy, které Druhou stranu naděje oddělují od zbytku žánrově podobných komediálních dramat, které se zabývají uprchlickou tématikou. Té se v letošních Varech opravdu nedalo uniknout. Ari zaujal, ale nedokázal strhnout. ()
Nějak jsem si nevšiml těch komediálních prvků. Jo, asi dvakrát jsem se usmál, ale zbytek byla nudná sračka, která opět vyzdvihuje arabáče jako moc hodné a přizpůsobivé lidi, kteří tady chtějí pracovat a bezvýhradně se začlenit. Píčovina. Obsah filmu je absolutně lživý a já měl velké problémy to vůbec dokoukat. 30% ()
Nejnovější Kaurismaki opět nezklamal. Na aktuální téma, které v poslední době rezonuje společností i filmovými ateliéry, natočil (stejně jako v Le Havre) svým osobitým a nezaměnitelným způsobem velice působivý snímek. Zajímavé herecké výkony a dialogy, působivá hudba a to, co osciluje mezi dramatem a tragikomedií, znázornil svým nezaměnitelným způsobem, tak, že divák, který už zná jeho režisérský rukopis, se ani na chvilku nenudí. Přiznám se, že Le Havre se mi líbilo ještě o trošku více, ale může to být také tím, že jsem ho viděl opakovaně a třeba po dalším shlédnutí tohoto snímku své srovnání přehodnotím. S přimhouřením oka lze jako tématicky podobný brát i "Terminál" s Tomem Hanksem, kde obdobný popis osudů lidí v nesnázích je zase zobrazen po spielbergovsku. ()
Komediálně laděný snímek, který Vás se svou lehkou hravostí a vybalancovaným dramatem zcela strhne. Režisér Aki Kaurismäki zde rovněž velmi osobitým stylem vykreslil hlavní postavy a postavičky, pročež se s nimi velmi rychle sžijete a film si užijete o to více. Jen škoda té dlouhé stopáže, která nabízí několik hluchých míst. Až na tento detail je snímek Toivon tuolla puolen dalším povedeným severským kinematografickým "zářezem" do té správné pažby. Skvělá práce! ()
Aki Kaurismäki a všechny jeho trademarky jsou zpět v příběhu z aktuální imigrační krize. Už od úvodního manželského rozchodu je vidět, že si Aki stále vystačí bez dialogů a s humorem podává i věci, které vlastně vůbec nejsou k smíchu. Syrský uprchlík kromě evropské byrokracie bude muset čelit i absurdnímu světu Akiho Kaurismäkiho... :-) ()
Galerie (33)
Photo © B-Plan Distribution
Zajímavosti (2)
- Wikström (Sakari Kuosmanen) jezdí ve voze Checker Marathon sedan vyráběném v letech 1961–1982 firmou Checker Motors Corporation. Jedná se o ikonický vůz, protože byl používán v mnoha městech USA jako taxi. (sator)
- Film je věnován Peteru von Bagh, finskému filmovému historikovi a režisérovi. (sator)
Reklama