VOD (2)
Série(4) / Epizody(40)
Obsahy(1)
Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)
Videa (13)
Recenze (156)
Magnificentní, úžasný, strhující seriál z prostředí poválečného Německa. Takzvaná Goldene Zwanziger atmosféra tehdejšího Berlínu je zde propracovaná na jedničku. Není zde jediná postava, která by během šestnácti episod nějak překážela, či naopak dostávala málo prostoru. Tento seriál si člověk s vervou do detektivek prostě zamiluje! Pro mě zdaleka nejlepší počin z dílny německých seriálů. No a Liv Lisa Fries (Charlotte) je zjevení z nebe. :) ()
Některé věci jsou zde parádní. Celková atmosféra, hrozba komunismu, špioni, politika, německý militarismus. Ta doba je chycená docela pěkně. Jenže celý film umírá na to, jestli to je detektivka, politika, love story nebo jenom špinavá gangsterka. A celou dobu taky nevíme komu fandit, jelikož hlavní hrdina je ale hodně bezbarvý. K závěru série se to ještě více "rozplizává", takže s velikou lítostí musím dát jen 60%. ()
Vynikající německý seriál-noir, v němž jsou naprosto všichni infikováni dekadentní dobou a místem, vzešlým jednak z velké hospodářské krize, druhak z ideového i ideologického kvasu období mezi dvěma světovými válkami. Motivace většiny postav je velmi nečitelná a jejich charaktery a dějové linie jsou opravdu rafinovaně vymyšlené a napsané (literární předlohou byl vynikající román Volkera Kutschera Mokrá ryba). Stejně jako postižení kvasu a klokotu tak specifického velkoměsta, jakým byl (a je) Berlín přelomu 20. a 30. let, Berlín coby megapole i centrum Výmarské republiky, zmítané inflací, korupcí, nezaměstnaností, sociálními problémy a nepokoji...a na to napojeným ideologickým bujením. (Berlín roku 1929 už mimochodem jednou nanejvýše umělecky zpodobněn byl a tvůrci na to evidentně skrytě navazují - myslím tím patrně nejvýznamnější román německé literární moderny Berlin, Alexanderplatz z pera Alfreda Döblina, stejně jako několik jeho filmových adaptací v čele s legendárním seriálem Rainera Wernera Fassbindera). Babylon Berlin je ovšem postmoderně dál, synkreticky spojuje mnoho neslučitelných vlivů a motivů, je to dílo neuvěřitelně znepokojující, pod jehož povrchem se skrývá vše špatné, co zplodilo 20. století v Evropě, komunismus i nacismus, německý (a v pozadí i francouzský a ruský) militarismus, imperialismus, demokracii pokroucenou korupcí a pošlapáváním lidských práv... Brilantně natočený, neuvěřitelně precizní dobová výprava, strhující děj...a všudypřítomná dekadence... Tohle je neoddiskutovatelná seriálová událost sezony! Série 1: 100%, Série 2: 95%, Série 3: 90%, Série 4: 90% ()
Volker Kutscher je takový "jakože německý James Ellroy". Stejně jako on buduje (neo)noirovou kriminálku jakožto nepřikrášlený obraz doby skrze zdánlivou kakofonii poválečného rozčarování, proletářských nálad, kabaretní zhýralosti, mravnostních deliktů, dekadentnosti, směsice ideologií a mnoho dalšího. Zdánlivě nesourodé linie proplétá a nahlíží na ně pohledem od spodiny po elity; přesto mu v centru dění vždy stojí hlavně a především rozhárané nejednoznačné charaktery. Záběr to není malý a někdy se až zapomíná na případ samotný. Na zadaptování celkem oříšek, ovšem Babylon Berlín dostal péči, kterou si zaslouží. A tak měřítko, epičnost, výprava, technická stránka (ta speciálně Tykwerův vliv nezapře) i mnoho dalšího, nad tím vším nezbývá než uznale a obdivně pokyvovat hlavou. Obsazení je přesné, je to omamné, nedělá se z diváka debil, kterému je neustále třeba vše vysvětlovat, tu a tam se urodí scéna, kterou prostě nedostanete z hlavy (ano, tou první je hypnotická kabaretní Zu Asche, Zu Staub). Přesto všechno to však trestuhodně dojíždí na jeden aspekt, který se těžko skousává a zcela zvyknout si na něj nejde ani po několika sériích. Odehrává se to sice v Berlíně, přesto se osudy oněch dvou tuctů postav neustále protínají. Oproti předloze to však není tak umně provedeno; ono se to od sebe ostatně dost zásadně liší, společné jsou pouze styčné body, není to ani tak adaptace jako spíše velmi volně na motivy. V seriálu to není opodstatněno "dějově" díky pečlivě připravené půdě, ale prostě jen tak na náhodu neustále zas a znovu. Na ploše několika mála (tý)dnů se opakovaně jeden každý aktér (a zdaleka nejen ti ústřední) "jen tak mimochodem" (ne)přímo střetává s jiným. Ohlušujícím způsobem z toho šustí papír. Je to tak přepáleně "lostovské", nadužívané (to není jednou za pár epizod, ale bezmála scénu od scény), že by to působilo směšně a nevěrohodně i na vesnici, kde žije pouhá padesátka obyvatel a všichni se navzájem znají. Natož v živelné tepající přelidněné kosmopolitní metropoli. Grrr. O druhé sérii to platí také, ale tam je to aspoň o chlup méně časté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | ()
Němci ukazují své nejlepší já a předvádí, že i oni patří mezi seriálové velmoci. Téma meziválečného Berlína rozhodně stojí za zpracování. Jenom škoda, že tvůrci nezvolili trochu jednodušší cestu a rozvíjeli řadu pro děj ne až tak důležitých linií. Přesto se jedná o kvalitní zážitek, který hlavně s druhou sérií začíná pořádně gradovat. Celkově podařené krimi v oldschoolovém kabátku s řadou moderních a hlavně fungujících prvků. Super. ()
Galerie (545)
Zajímavosti (19)
- Když se vládní rada Wendt (Benno Fürmann) sklání pro zraněnou Marie-Louise Seegers (Saskia Rosendahl), drží svou pušku v ruce, zatímco druhá puška leží na zemi. V následujícím záběru má však obě zbraně na zádech. (pavelvojta)
- Rath (Volker Bruch) a Gräf (Christian Friedel) odlétají fotografovat tajnou německou základnu v sovětském Lipecku na palubě letounu Junkers Ju 52/ 3M. Tento typ byl po celou 2. světovou válku páteří německého dopravního letectva. (Necrotongue)
- Roli Emila Engelse ztvárnil populární německý zpěvák Max Raabe, jenž je spolu s hudební producentkou a zpěvačkou Annette Humpe i skutečným autorem seriálového hitu „Ein Tag wie Gold“. (pavelvojta)
Reklama