VOD (2)
Série(4) / Epizody(40)
Obsahy(1)
Berlín v bouřlivých dvacátých letech minulého století – metropole lidí s talentem a ctižádostí, těch, kteří se činí. Pod nablýskaným povrchem však chudý lid usiluje o lepší život. Je to doba organizovaného zločinu a politického extremismu. (HBO Max)
Videa (13)
Recenze (156)
Opravdu nevim, nad čím tady všichni tak nadšeně výskají. Přiznávám, že atmosféra prvního dílu je skvělá. No a pak už to jde postupně všechno do řiti až po závěrečné dva díly na hranici mezi trapností a groteskou. Nechtěnou groteskou. Tykwer už dávno není zárukou kvality. Ty *** jsou prostě zprůměrované hodnoty 5 a 1. ()
Na jaře 1929 prožívá Výmarská republika období rozkvětu a stability - poslední ve své krátké existenci. Pravda, ne pro každého a nikoliv stále. První máj se v Berlíně stává šokujícím krvavým divadlem a hýřivou bezstarostnost návštěvníků dekadentních kabaretních představení určitě nesdílí obyvatelé rozsáhlých chudinských čtvrtí. Každopádně je ale Berlín oné éry vzrušujícím místem k životu, kde se odehrává spousta napínavých lidských dramat a pozoruhodných příběhů. Babylon Berlin v sobě spojuje množství prvků, které zvyšují jeho atraktivitu a které divák tradičně oceňuje: nejednoznačné, neustále překvapující postavy, rafinovaný scénář, který umně proplétá několik linií vyprávění a chytře pracuje s několikanásobným tajemstvím. Jen pomalu, postupně odhalujete motivy a záměry aktérů téhle komplikované hry. Najdete tu vášeň, lásku, zradu, zločin i nenávist, intriky a spiknutí, vysoké politické hry i malicherné pletichy. Na evropskou produkci má Babylon Berlin i velmi slušný rozpočet. Jako podívaná sice nedosahuje a ani nemůže dosahovat působivosti toho nejvýpravnějšího, co jsou schopna vyrobit zámořská studia, ale i tak je obrázek Berlína 20. let minulého století přesvědčivý a přitažlivý. Hledali jsme seriál, který bychom mohli sledovat jako rodina a v souboji s oceňovanými Sedmilhářkami vyšel u všech zúčastněných jako vítěz Babylon Berlin. Takže zkuste dát šanci hubenému policejnímu vyšetřovateli s neklidným spánkem a nepříjemnou válečnou minulostí a vydejte se po stopách vlaku směřujícího z Ruska do Berlína, který za sebou nechává mrtvoly a zmařené naděje. Celkový dojem: 90 %. Sním o tom, že takový typ seriálu bude jednou produkovat i Česká televize. ()
Němci ukazují své nejlepší já a předvádí, že i oni patří mezi seriálové velmoci. Téma meziválečného Berlína rozhodně stojí za zpracování. Jenom škoda, že tvůrci nezvolili trochu jednodušší cestu a rozvíjeli řadu pro děj ne až tak důležitých linií. Přesto se jedná o kvalitní zážitek, který hlavně s druhou sérií začíná pořádně gradovat. Celkově podařené krimi v oldschoolovém kabátku s řadou moderních a hlavně fungujících prvků. Super. ()
Hutná detektivka a politický thriller podepřený super hereckými výkony (hlavně Volker Bruch, Peter Kurth a Liv Lisa Fries) precizním scénářem, skvělou muzikou, režií a kostýmy. Cenné je především propojení detektivní zápletky s politickou situací v tehdejším době. Zároveň chudoba a špína. Plné překvapivých zvratů a nebojí se i zásadních drsných momentů. Autoři strávili mnoho času pečlivým studiem historie a reálií Berlína a jeho kriminální a politické scény té doby. Možná, že poslední dva díly budou někomu připadat nevěrohodné a přitažené za vlasy. Mám na mysli tu zázračnou záchranu z auta pod vodou a ten "bondovský" souboj o vlak, jedoucí do Sovětského svazu. Přesto za poslední dobu určitě velký seriálový zážitek. Za případné pokračování bych se ovšem nezlobil. ()
Volker Kutscher je takový "jakože německý James Ellroy". Stejně jako on buduje (neo)noirovou kriminálku jakožto nepřikrášlený obraz doby skrze zdánlivou kakofonii poválečného rozčarování, proletářských nálad, kabaretní zhýralosti, mravnostních deliktů, dekadentnosti, směsice ideologií a mnoho dalšího. Zdánlivě nesourodé linie proplétá a nahlíží na ně pohledem od spodiny po elity; přesto mu v centru dění vždy stojí hlavně a především rozhárané nejednoznačné charaktery. Záběr to není malý a někdy se až zapomíná na případ samotný. Na zadaptování celkem oříšek, ovšem Babylon Berlín dostal péči, kterou si zaslouží. A tak měřítko, epičnost, výprava, technická stránka (ta speciálně Tykwerův vliv nezapře) i mnoho dalšího, nad tím vším nezbývá než uznale a obdivně pokyvovat hlavou. Obsazení je přesné, je to omamné, nedělá se z diváka debil, kterému je neustále třeba vše vysvětlovat, tu a tam se urodí scéna, kterou prostě nedostanete z hlavy (ano, tou první je hypnotická kabaretní Zu Asche, Zu Staub). Přesto všechno to však trestuhodně dojíždí na jeden aspekt, který se těžko skousává a zcela zvyknout si na něj nejde ani po několika sériích. Odehrává se to sice v Berlíně, přesto se osudy oněch dvou tuctů postav neustále protínají. Oproti předloze to však není tak umně provedeno; ono se to od sebe ostatně dost zásadně liší, společné jsou pouze styčné body, není to ani tak adaptace jako spíše velmi volně na motivy. V seriálu to není opodstatněno "dějově" díky pečlivě připravené půdě, ale prostě jen tak na náhodu neustále zas a znovu. Na ploše několika mála (tý)dnů se opakovaně jeden každý aktér (a zdaleka nejen ti ústřední) "jen tak mimochodem" (ne)přímo střetává s jiným. Ohlušujícím způsobem z toho šustí papír. Je to tak přepáleně "lostovské", nadužívané (to není jednou za pár epizod, ale bezmála scénu od scény), že by to působilo směšně a nevěrohodně i na vesnici, kde žije pouhá padesátka obyvatel a všichni se navzájem znají. Natož v živelné tepající přelidněné kosmopolitní metropoli. Grrr. O druhé sérii to platí také, ale tam je to aspoň o chlup méně časté. | S1: 4/5 | S2: 4/5 | ()
Galerie (545)
Zajímavosti (19)
- Když se vládní rada Wendt (Benno Fürmann) sklání pro zraněnou Marie-Louise Seegers (Saskia Rosendahl), drží svou pušku v ruce, zatímco druhá puška leží na zemi. V následujícím záběru má však obě zbraně na zádech. (pavelvojta)
- Sídlo rodiny Nyssen je ve skutečnosti zámek Drachenburg na skále Drachenfels v Königstwinter, v blízkosti města Bonn. (tom969)
- K roku 2018 se jedná o nejdražší neanglicky hovořící drama všech dob. (raininface)
Reklama