Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
I po více jak 70 letech tento film stále skvěle funguje. Trošku netradiční trasovači plicního moru musí vyřešit vraždu jednoho ilegálního přistěhovalce, který prý může být i z Čech. Lékař a policejní kapitán mají 48 hodin aby vytrasovali nemoc než bude pozdě. Krom času závodí i s všudypřítomnými čmuchaly od novin a s nezájmem obyvatel pomoci jim. Ačkoliv je zde psáno film Noir, tak se o Noir v pravým slova smyslu nejedná. Je to spíše čistokrevný kriminální thriller, který skvělé utíká a ani na chvíli nenudí. Má spousty zajímavých postav, jejichž chování stále dává smysl. Není to dokonalý film, ale je to poctivé řemeslo, které rozhodně pobaví a i po letech má stále co říci. A film by klidně stále mohl posloužit i jako dokonalá ukázka krajským hygienickým stanicím, jak měli správně trasovat Covid19. 8/10. ()
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Doktor-hygienik běhá po městě, očkuje o sto šest a nařizuje karantény ve snaze zastavit morovou epidemii, přičemž původní šiřitel byl obětí vraždy a chce to urychleně lapit její pachatele. Přiznávám, že Widmark nepatří mezi mé oblíbené hlavní herce, rodinný život jeho postavy mě nezajímal, tím spíš jsem většinu filmu probloumal bez valného zájmu, nějaké to vytržení pouze na začátku a ve finální honičce před zákonem na molu a mezi pytli kafe. Přihrádka se štítkem slabší noir. ()
Na dobu vzniku nezvykle hutná a naturalistická podívaná. Atmosféra přístavních doků, temných uliček a špinavých hospod je velmi uvěřitelná a (nejen) díky černobílé kameře působí velmi sugestivně. Dynamický děj je plný stupňujícího se napětí a herci rovněž odvádějí skvělou práci. Richard Widmark je zde velmi sympatický a Jack Palance působí opravdu hrozivě. I po více než půl století svěží a napínavý thriller. 85%. ()
Atraktivní námět (hrozba vypuknutí epidemie moru v New Orleans) zručně zrežírovaný Kazanem především co se týče důrazu na realistického feeling. Autenticita lokalit - skladištní komplexy, přístaviště (připomene Kazanův majstrštyk V přístavu), druhořadé zaplivané resturace...žádná studiová strojenost. Tohle není jeden z těch noirů (nebo městských kriminálek s noirovým nádechem) působících dojmem odtržení od reality, naopak je v ní pevně zasazen díky vhledu do policejní práce a prostředí nižších (např. dělnických) vrstev. ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
- Jack Palance počas natáčania jednej záverečnej scény sám šplhal po lodnom lane po tom, čo dvaja jeho kaskadéri zlyhali. (westerns)
Reklama