Reklama

Reklama

Nebe a peklo

  • Japonsko Tengoku to džigoku (více)
Trailer

Obsahy(1)

Kurosawa tentokrát svůj filmový příběh zasadil do období poválečné ekonomické revoluce v Japonsku. Kingo Gondo, úspěšný manažer v obuvním průmyslu se na vrcholu své kariéry stane obětí vydírání. Když zjistí, že únosci místo jeho syna zajali jiného chlapce, ocitá se v nelehké situaci... Musí se rozhodnout, zda obětuje práci, která je pro něj smyslem života nebo dá všanc svoji čest a dobré jméno. (Filmhouse)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (105)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,POKIAĽ VIEM KLOBÚKY SA NOSIA NA HLAVE, ALE TOPÁNKY NESÚ CELÚ VÁHU TELA." __ To, že Kurosawa nakrútil zaujímavú japonskú alternatívu na vtedy panujúceho Hitchcocka je jasné. ,,Nebo a peklo" je dielom perfektne vystavaným vo všetkých filmových zložkách a nad to všetko pyšniace sa vynikajúco napísaným scenárom. Z pohľadu slovenského diváka zohráva v ňom ešte významnú úlohu úžasný dabing vytvorený niekedy na prelome 60.-70. rokov, ktorého skvelo vybrané dabérske prevedenie si cením o to viac, keď ho môžem porovnať s veľmi zlým prvým slovenským dabingom ,,Siedmych statočných" približne z rovnakého obdobia. Istou chybou na kráse predstavuje iba niekoľko minútová záverečná scéna, kedy sa znenazdajky dostane ku slovu pôvodné znenie s titulkami. Daná záležitosť mohla vzniknúť dvojakým spôsobom. Možno bol záver vo veľmi zlej zvukovej kvalite, prípadne - ako už bolo naznačené - súdruhom vadila jasne načrtnutá ,,závisť proletárov nad životom meštiackej spoločnosti". Všetko zlé je však na niečo dobré a táto už zrejme nezmeniteľná skutočnosť mi ponúkla možnosť porovnať dabing s originálnym znením a jednoznačne zhodnotiť, že na základe porovnania hlasov bol Gustáv Valach ako Mifuneho dabér vynikajúcou voľbou. Spoznal som Kurosawu aj z kriminálnej oblasti dielom, ktoré si v budúcnosti ešte určite rád znovu pozrieť a zrejme prehodnotím na maximum. Prípadný dobre spracovaný remake môže byť filmovou udalosťou roka. (864. hodnotenie, 79. komentár k filmu) ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Kam až nezavály příběhy z legendárních McBainovych detektívek... do dílny velkého Akiry Kurosawy. Asi třikrát jsem měl na chvíli pocit, že mne další Kurosawův rozvláčný film nebude příliš bavit: během dlouhých úvodních titulků, když jsem si vzpomněl na zklamání z režisérova Toulavého psa, později, když byla v rámci únosu vykonána klíčová výměna, skončilo rodinné drama a po šťastném konci se film přesunul směrem k čistě policejnímu pátrání... a do třetice když se blížilo chycení pachatele a napjatou atmosféru na pár minut uvolnila šedesátková taneční hudba. Jenomže příběh měl i po všech zásadních zvratech a částkových happyendů stále co nabídnout. Kurosawa se nebojí plynule řecházet z psychologického dramatu do tradiční detektivky i zase zpátky, a po celý čas mu to funguje výtečně! Mravenčí pátrání plné výslechů a pomalé odkrývání stop včetně možných indicí za účasti kriminalistů i svědků bylo v druhé půli hodně napínavé a závěrečný dialog Gonda s pachatelem ve vězení na mne zapůsobil stejně silně jako momenty strachu o unešené dítě v první hodince filmu. Tradičně vynikajícímu Toširó Mufinemu sekundují další zdatní kolegové, hodně mne zaujal i Tacuja Nakadai v roli inspektora – navzdory svému původu na mne coby detektiv v civili působil příjemně "evropsky". Po tomhle filmovém zážitku se můžu směle přidat k těm, kteří zde Nebe a peklo označují za jeden z nejlepších krimi thrillerů vůbec. 90% (dodatečně viděno v rámci "Challenge Tour 2020" – 30 dnů se světovou kinematografií) ()

Reklama

Rocky62 

všechny recenze uživatele

Již od úvodních minut si věhlasný japonský titán získává snadno divákovou pozornost, která sílí s každou nově započatou scénou. Mravním dilematem hlavní postavy počínaje, precizním vyšetřováním konče. Komorní zápletce s chytrou strukturou vyprávění a bezchybnou hereckou plejádou je však bohužel udělena studená sprcha během posledních vlažnějších 20 minut, kvůli kterým nemohu dát plný počet. Přesto se toto dílo může směle řadit mezi pocty japonské kinematografie. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Najlepší Kurosawa. V podstate typický napodobitel hollywoodskej kvalitnej kriminálky s presahom, lenže možno pre ne bol práve tento film inšpiráciou. Dokonalá kombinácia komercie a umenia. Drobná výčitka, ak niekoho unesiem a veziem v aute, zaviažem mu oči. Ale vzhladom k dobe vzniku filmu odpúšťam. Niekolko výborných scén ukazujúcich mravenčiu prácu polície, ako napríklad v Šakalovi. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Ed Mcbaina som čítal za svojich študentských čias a vďaka mojím rodičom, ktorí mali slabosť pre detektívne romány som sa mohol dostať aj k jeho prvotine Kráľovské výkupné. Keď som potom na konci svojich študentských čias natrafil na Kurosawovú adaptáciu tejto knihy bol som na pochybách. Hlavne preto, lebo kniha ma oproti iným príbehom až tak nezaujala. Kurosawa, ale verný svojím témam rozohráva naozaj krásny a pekne vydramatizovaný príbeh zločinu. Podobne ako v Túlavom aj tu sa vyšetruje omyl, ktorý treba napraviť a ten je uspôsobený podmienkám naratívu a Kurosawovej metaforickej fascinácie, kde môže vidieť množstvo protipólov - deň a noc, chudobná štvrť - vila na kopci atď, vypovedajúcich o stave spoločnosti a stave postáv. Nebo a Peklo predstavuje vrchol Kurosawovej detektívno kriminálnej tvorby. Je istejší, v motívoch ucelenejší a v atmosfére všestrannejší. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (4)

  • Scény odehrávající se ve vlaku se točily se skutečnými pasažéry za běžného provozu. (ČSFD)
  • Film není zcela černobílý. Ve scéně s kouřem zbarveným do růžova barvou vloženou do tašek od bankovek je kouř skutečně růžový. (VMa)
  • Poslední část filmu měla původně mnoho dialogů, ale Akira Kurosawa se rozhodl je nepoužít. (Kulmon)

Související novinky

Začíná festival EIGASAI

Začíná festival EIGASAI

22.02.2018

Ve čtvrtek 22. února začíná v pražském kině Lucerna 11. ročník festivalu japonského filmu a kultury EIGASAI 2018. V letošním roce uplyne 20 let od chvíle, kdy se do filmového nebe odebral Akira… (více)

Reklama

Reklama