Režie:
Todd PhillipsKamera:
Lawrence SherHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Marc Maron (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Zkrachovalý komediant Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) se dlouho pohybuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím. Jednoho dne se ve svém obleku klauna potuluje po ulicích Gotham City a dostává se do konfliktu s brutálními zloději. Pomalu se roztáčí spirála událostí dosahující hrozivých rozměrů. Všemi opuštěný Fleck se začne čím dál více propadat do hlubin šílenství a postupně se mění v ikonu zločinu, kterou svět brzy bude znát pod jménem Joker. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (3)
Recenze (1 902)
| Rozpočet: 70 miliónov $ | Tržby: 1.07 miliárd $ | Sociálno-psychologické drama o skutečných lidech. V tom se pro mně skrývá skutečná síla filmů, jako takových. Minimum akce, minimum efektů. Tleskám, a jenom doufám, že je to klíčovým zvratným bodem v historii kinematografie a hlavně, Hollywoodu. Komerční úspěch musí být jasným důkazem, že divák má i nadále potřebu objevovat hlubší hodnoty a významy, než nám naznačovali trendy blockbustrů založených na rozmanitosti technologických vymožeností a megalomanství. Tím samozřemě neříkám, že mě nebaví Temný rytíř nebo Avangers, ale to, že i tohle je cesta, a divák vždy ocení kvalitní příbeh s hlubším způsobem sdělování. Pokud za tohle Todd Philips a Joaquin Phoenix nedostanou Oscara, nic se nestane. Akademie pro mě stratila serióznost již v předešlích ročnících hodnocení. Jakkoliv to dopadne, já budu vědět, že se Jokrem položil nový mílnik ve světě filmu. ()
Strhující studie upachtěného snaživce a otloukánka. I když zprvu vystupuje jako „vysmátý” klaun v morálně a sociálně se hroutícím městě. Propast mezi smetánkou a obyčejnými lidmi je hlubší a hlubší. On musí brát podřadné joby, občas mu při čísle mezi dětmi na nemocničním oddělení vyklouzne revolver, byt sdílí se svou nemocnou matkou a živí v sobě jeden velký sen: být bavičem ve vlastní stand-up show. Ulice šedivého Gothamu ho ale od jeho snu vzdalují a zasazují mu jednu ránu za druhou. Stejně jako lidé okolo, kterým je pro smích, přitom se mají jeho vtipům smát. Než se z něj ovšem stane ikonický záporák, dojde k několika zajímavým zvratům, které jej dostanou na naprostý okraj. Ruku v ruce s tím jde skutečnost, že ti mocní a bohatí začali pošlapávat oblast duševního zdraví a problematiku celkově zanedbávají a nehodlají do ní sypat peníze. A náš antihrdina tak ze statusu „ten s psychickou poruchou” přechází na „toho s neléčenou psychickou poruchou”. A pak se stane cosi v metru (výborně mrazivá sekvence) a už není cesty návratu. Obzvlášť když ještě rozpoznává lži v rodinné historii. Režisér Todd Phillips chtěl po několika komediích zkusit něco serióznějšího, nicméně své Týpky a zbraně odvyprávěl hrozně nezajímavě. Joker je naopak trefou do černého (i když některé pasáže jsou zbytečně moc doslovné). Je špinavý, je drsný, psychologický a nesází na velké akční scény. Zdaleka nejde o snadnou podívanou pro typického comicsového diváka. Snímek o zrodu jednoho monstra vyniká nepříjemnou atmosférou, nabízí několik syrových momentů (kupříkladu skvostná scéna v bytě při návštěvě dvou bývalých kolegů) a nápaditých detailů. Phillips nechává prostor divákům na to, aby si sami interpretovali vývoj hlavní postavy. Na ní pak vše stojí. Sledovat Phoenixův herecký výkon je skrz naskrz vyložený požitek. Výrazně zhubnul, jeho nezvladatelné vlny smíchu jsou děsivé, gesta naprosto přesná, zlomenému hrdinovi věříme prakticky každý detail. Herecký Oscar bude ve správných rukou. ()
Ve svém jádru nejnebezpečnější midcult posledních let. Herecky naprosto sebejistý, režijně průměrný (to i ve Starsky a Hutchovi měl Phillips více stylu), scénáristicky pak naprosto podprůměrný, vykrádající své vzory od Taxikáře přes Krále komedie až po Network. Na druhou stranu, současný zeitgest (v USA i v Evropě) to zachytilo velice přesvědčivě. ()
Všechnu špínu, marnost a bolest Gotham City si v sobě nese jediný člověk. A to je na tohoto vyděděnce společnosti i lůzy.. osudem zlomeného klauna příliš… Joaquine Phoenixi... bolelo to! A kdybych vedle sebe neměla svého přítele (který mě obětavě držel za ruku) asi bych to úplně neustála. Víc napíšu později, až... Vlastně, ne.. Povstal nám nový Joker! Ať žije!! ()
10/10. Jistě, v rámci kinematografie nelze mluvit o něčem novém, ale pokud se bavíme o komiksovém žánru, jde o vítanou a velmi živelnou injekci. Phoenix je démonický a právem se zařadí mezi elitu, která titulního padoucha mohla ztvárnit. Tahle one-man show stojí a padá na jeho umu a dává si to s přesvědčivým přehledem. Dramatická nota funguje na jedničku, spolu s dávkou emocí, s jedním fikaně vypointovaným zvratem a přerod zlomeného člověka v psychopatického "magora" je pod taktem Phillipse poutavá, v mnoha ohledech silná a především audiovizuálně opojná podívaná. Jo, sežral jsem jim to i s navijákem. A nestydím se. ()
Galerie (91)
Zajímavosti (87)
- Režisér Todd Phillips přesvědčoval celý rok studio Warner Bros., aby mu poskytlo práva na natočení filmu Joker s přístupností R (v USA od 17 let). Původně chtěl natočit psychologický film o zkažené společnosti, ale díky propojení s populární komiksovou postavou Jokera nápad lépe protlačil mezi producenty. (Kinofil)
- Necelý měsíc po premiéře se stal Joker nejúspěšnějším nepřístupným snímkem všech dob (rating R). Překonal dosud nejúspěšnější nepřístupné filmy Deadpool 2 (2018), Deadpool (2016), Matrix: Reloaded (2003), horor To (2017) a Umučení Krista (2004). (Kinofil)
- Film se odehrává v roce 1981, ale ve scéně, kdy sanitka zasáhne osobní vůz, si můžeme všimnout, že se jedná o sanitku Ford Econoline, která se začala vyrábět až v roce 1992. (Richard.Jezd)
Reklama