Režie:
Jan KomasaScénář:
Mateusz PacewiczKamera:
Piotr Sobociński Jr.Hrají:
Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Ziętek, Barbara Jonak, Leszek Lichota, Zdzisław Wardejn, Łukasz Simlat, Anna Biernacik (více)Obsahy(1)
Dvacetiletý Daniel projde v nápravném zařízení pro mladistvé duchovní proměnou. Chtěl by se stát knězem, s jeho trestním rejstříkem na to ovšem nemůže ani pomyslet. Když je propuštěn a má začít pracovat v truhlárně na malém městě, převlékne se po příjezdu do kněžského a díky náhodě se ujímá péče o místní farnost. Příchod mladého charismatického pastýře rozčeří stojaté vody a místní komunita, krutě zasažená tragédií, k níž tu došlo, může s jeho pomocí začít pomalu léčit své rány. Uspěje Daniel ve svém poslání? A za jakou cenu? (AČFK)
(více)Videa (2)
Recenze (200)
Čtu v komentářích něco o obrácení k Bohu. Jaké obrácení? Myslím, že hlavní aktér Daniel nebyl ani tak blbý a ani nebyl natolik neznalý, aby nechápal, že páchá strašlivou svatokrádež! Je to smutný film o smutném hrdinovi se smutným koncem. A co se toho konce týče: Jaký je vlastně konec? Asi jsem nechápavá, ale opravdu nevím, co tím chtěl autor říci. Spíš si myslím, že od toho tak trochu utekl. Urob si sám - vylož si to každý, jak chceš. (A ještě taková malá poznámečka na závěr: Tohle je možné jen a jen v NOMu, v pokoncilní mši, v níž je vše dovoleno, vše je chápáno jako "kreativita", "originalita" apod.) (Jinak nic proti filmařské práci - je to veskrze dobře udělané. Ale je možné chválit něco špatného jen proto, že je to dobře provedené? Není to ve výsledku o to horší?!) ()
Zdůraznění reálné přítomnosti Ježíše Krista jako Boha, lidově řečeno Boží čelo. A pak je tu ještě víra, odpuštění a vykoupení. Mladej Rutger Hauer křížený Akselem Henniem umí tyhle věci dopřát i bez mandátu, protože kutna dělá mnicha a krunýř rytíře.. Polská variace na Pale Ridera. Bez střílení a nečekaně neortodoxní.. ()
Skvělý film! Drsný, upřímný, nesmlouvaný... Určitým způsobem připomíná Michálkovo Zapomenuté světlo. Naopak podobnost s Farářovým koncem je pouze zcela vnějšková. Jádrem filmu přece ani trochu není kritika společnosti ale spíše zápas se sebou samým. S otázkami po vlastní odpovědnosti, vině a hříchu, odpuštění, milování bližního... Vlastně nevím, jestli tohle může pochopit nevěřící člověk... Jde o vědomí že jsme všichni zhřešili a navzdory tomu tvoříme tělo Kristovo. Navzdory tomu jsme Bohem milováni. Vůbec nás to ale nechrání před zlými věcmi. „Denně jsme pro tebe vydáváni na smrt, jsme jako ovce určené na porážku.“ (Římanům 8,36) Samozřejmě je to i film o naději, která překoná smrt. "Ale v tom ve všem slavně vítězíme mocí toho, který si nás zamiloval." (Římanům 8,37)... Celkový dojem: 90% ()
Pro mě jistě zajímavé kulturní okénko, neboť poláky znám ostudně omezeně málo - jako Bohem vymytý národ a jako ty nejsmradlavější sráče z benzinek a letních festivalů. Což oboje mi v podstatě potvrzuje tento film :D Ale humor stranou, byť pro mě moc arthouse, rozhodně jsem těch dvou hodin nelitoval, nevšední a dobře obsazený. ()
Hlavní kluk sice káže jak pán, ale jen těžko může udělit rozhřešení té omšelé příběhové kostře o protagonistovi, co dorazí do uzavřené komunity, aby ji proměnil, a na konci ji zase dramaticky opustil. Tohle léto s gentlemanem z nenávistně bohabojné vesničky má navíc dost zaměnitelnou, těžkopádnou tvář, které nepomáhá úplně mrtvá kamera, která se prostě někam postaví a pak tam je. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (4)
- Ve filmu se dva kněží baví mezi sebou o tom, kde studovali církevní školu. Daniel (Bartosz Bielenia) zmíní školu v Praze. Nemyslí tím však české hlavní město, ale čtvrť v polském hlavním městě Varšava, které je pojmenováno po svém českém protějšku. (vyfuk)
- Když se herec Bartosz Bielenia (Daniel) ptal režiséra Jana Komasy, proč si do role vybral právě jeho, režisér to odůvodnil, že si stovku uchazečů rozřadil na ty, kteří hráli dobře kněze a špatně kriminálníky a naopak. Bielenia údajně byl tak špatný v obou rolích, že v něm režisér viděl potenciál. (vyfuk)
- Natáčanie filmu prebiehalo v dedine Jaśliska, ktorá sa nachádza na juhovýchode Poľska, neďaleko Dukly resp. hraničného prechodu so Slovenskom. Časť natáčania, konkrétne akcia v bare na starej lodi, sa natáčala v dedinke Tabaszowa v Malopoľsku. (MikaelSVK)
Reklama