VOD (1)
Série(3) / Epizody(13)
Obsahy(2)
V době, kdy Netflix ještě neexistoval ani jako půjčovna DVD, natočil režisér Lars von Trier televizní sérii Království, odehrávající se v útrobách kodaňského špitálu postaveného na místě, kde kdysi byly jen mokřiny a stará bělidla. Lékaři zde dennodenně zápolí s limity medicíny i vlastními kolegy, Švédové tu proklínají Dány a záhady a hrůzy se zde mísí s nadsázkou a humorem. Televizní série, proslavená svými sépiové tóny a chóry umývačů nádobí, se postupem času stala kultovní a zařadila se mezi nejvýznamnější díla quality TV. (KVIFF.TV)
(více)Videa (4)
Recenze (243)
No nevím, k nepochopení toho v seriálu moc není. Spíš vás fascinuje, jak umně dokáže Lars von Trier spojit všechny ty žánry. Nerozpadly se mu pod rukama, divák vnímá tajemno, doktořinu i humor a nic nepřečnívá (zásluhu na tom má i rozumná stopáž). (Chtěný?) otevřený konec nenaštve a ten, komu by to bylo málo, má u závěrečných titulků možnost nechat si panem režisérem vše vysvětlit. 90%. ()
Něco takového může mít na svědomí jen Lars von Trier. Žánry, jakými jsou drama, horor, mysteriózní a komedie, jde velmi těžko smíchat tak, aby dávaly smysl. V tomto případě se to povedlo ještě lépe, než bylo možné. Vzniklo děsivé dílo, které se místy prezentuje jako parodie na sebe sama. Nevíte jestli se smát, bát nebo jen tupě zírat s otevřenou pusou. Co takhle jako místo dění zvolit nemocnici? Nemocnice je nechutným místem sama o sobě, tak proč jí nedodat další temnou stránku v podobě děsivé minulosti, které se promítá do přítomnosti? A to nejlepší na tom je, že nejděsivější jsou celou dobu vlastně lidi. Charaktery jsou spíše bezcharakterní a propletenost jejich osudů je až kouzelná. Na širokém poli stupidních seriálů, které vůbec nevyvíjí, ale spíš jsou loutkou, která jde s dobou, jde o naprosto skvělý počin, který je srovnatelný jedině s Lynchovo Twin Peaks - je to nevšední podívaná silně tažená rukou zkušeného scénáristy a režiséra, který to nemá v hlavně v pořádku a umí to využít ve svůj prospěch. ()
IMHO nejlepší "doktorský" seriál (jděte se bodnout s Housem, Pohotovosti, Chicago Hope a nevím, čím ještě) a kdyby neexistoval mistr Lynch a jeho majstrštyk Městečko Twin Peaks, tak i nejatmosféričtější seriál vůbec - což je zajímavé, jelikož Riget i TP mohou v různých segmentech asociovat soap opery, dle mnohých nejpokleslejší seriálový žánr, i když je pravda že jsou tyto prvky v obou zmíněných dílech parodické. Dá se říct, že se nemohu dočkat druhé série, opravdu se těším až popáté navštívím Dánskou Královskou nemocnicí a opět uzřím záchvěv spiritualismu a okultismu či na znovusetkání se s nejbizarnějšími doktory (ten Stig Helmer je polobůh!, takový cynik se jen tak nevidí), jenž kdy brázdili po naších obrazovkách, nelze se tedy divit, že jsem opět musel reformovat mou seriálovou desítku. 95% EDIT 12.11.2012 Druhá série je snad ještě lepší než první, tady prostě nemohu jinak než že celé hodnocení zaokrouhlím na úžasných 100 procent, Riget opravdu nelze nedoporučit, škoda jen, že nemohla vzniknout třetí sezona. To je skoro stejná škoda jako nevzniknutí třetí řady Twin Peaks. 100% Oblíbené postavy: Stig Helmer, přerostlé mimino - bratříček, dvojice umývačů nádobí, Lars von Trier a jeho konečné rekapitulující monology ()
Smím-li říct můj prožitek a nějak vám ho příblížit, tak asi takhle: když posloucháte vyprávění lidí, kteří říkají, že některé věci dokáží v člověku vyvolat takový pocit děsu, že zanedlouho zešediví, divíte se tomu. Pochybovat o lidský příčetnosti to jo, ale abychom se dostali do fáze, kdy za pochodu šedivíme, dost diskutabilní. Lars von Trier mi zatnul tipec. A to dost razantně. Nepamatuji si horor (a že jsem jich viděl), kdy bych se vyloženě bál. Jakože fakt jdu v noci po chodbě s rukama napřaženýma, hledám ten zatracenej vypínač a snad se i krčím. Bojím se, že je tam ta malá holka, která mě celý seriál děsila svou mlčenlivostí a tím odporně opředeným tajemnem kolem ní. Bojím se, že ta atmosféra Království mě nějak psychicky zbičovala, vyflusla a nechala napospas normálnímu životu s poučením: "Tak si vyděl, jak můžeš dopadnout, zvažuj svoje činy". Z počátku netušíte, jak moc to s váma zamává, protože na první pohled se jeví tenhle klenot jako něco nepodstatnýho a ve vašem životě nijak omračujícího. Lars ale tahá trumfy každou minutou, stupňuje divákovu horečku, aby ho následně uzemnil rozuzlením tak šokujícím, že to nezvládnete absorbovat. Prostě a jednoduše emotivně vybouchnete. Neříkám, že ten seriál je dokonalej, někdy na vás padne stín nudy, ale lidi, když máte problém dojít zamknout v noci barák, aniž byste si na to posvítili, značí to unikátnost tohoto seriálu v tý největší možný míře. Vivat Trier!!!! ()
Lars si znova robí prdel z diváka a tento po všetkých smeroch zaujímavý a pútavý žánrový guláš mu šlape ako úchylné švajčiarske hodinky (hoc zozačiatku mi robila kamera problém), i keď priznávam že mi ostáva záhadou čo chcel autor uleteným príbehom naznačiť (dáva viac otázok ako odpovedí). A záver už potom bol jedno veľké (a príjemné) WTF. Teším sa na druhú sériu a zbožňujem postavy umývačov riadu. PS: Keby takto vypadala ordinácia v ružovej záhrade, pozerával by som ju. ()
Galerie (53)
Zajímavosti (12)
- Ernst-Hugo Järegård nikdy nevlastnil řidičský průkaz, pouze během natáčení řídil auto. (TomikZlesa)
- Pro německy mluvící trh byl Riget přeložen jako Hospital der Geister - The Kingdom, doslovný překlad by totiž byl Das Reich (Říše). Z celkem logického důvodu nemohl být tento název použit. (TomikZlesa)
- Údajne sa plánovala i tretia séria seriálu, plány však narušila predčasná smrť niektorých hlavných hercov. (misterz)
Reklama