Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Marně přemýšlím, zda-li jsem viděl lepší film, kde je hlavním námětem loupež. Asi ne. A vlastní scénu provedení loupeže určitě ne. Metodický postup, beze slov, s minimem hluku, s jednoduchými, dostupnými a přece účinnými nástroji a přitom je na všech lupičích vidět, pod jakým jsou tlakem. Nicméně všechny části filmu jsou výborné - na počátku jsme velmi zručně a nenásilně seznámeni se všemi aktéry, takže člověka v pozdějších fázích filmu nepřekvapí nějaký deus ex machina - žádná scéna není vatou - tímto vzdávám hold scénáristovi. A režie pak dala tomuhle scénáři skvělé tempo - ani odskočit jsem si nemohl (a to jsem potřeboval). Jasná pětihvězdičková volba. ()

L_O_U_S 

všechny recenze uživatele

Poctivá gangsterka ze staré školy, která umí partičku lumpů vykreslit jako sympaťáky a jejímž vrcholem je bezesporu scéna „tiché“ loupeže, při které divák sedí jako zařezaný a bojí se, aby nějakým hlasitějším zvukem nespustil alarm v klenotnictví na obrazovce. Rififi jsem měl v merku už hezkých pár let na základě zmínky v Kinoboxu nebo kdeže. Potěší také mladý Robert Hossein, kterého má české publikum zafixováno jako Joffreyho Peyraca z Angeliky. (1 293.) ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Dle názvu, země původu a roku výroby možná film pro hrstku staromilských intelektuálů, ve skutečnosti inteligentní zábava pro všechny. Čtyři muži, jeden perfekcionistický plán, sejf plný šperků. Heist movie par excellence. Dle nejlepších tradic žánru, který nemalou měrou sám ovlivnil, režíruje Jules Dassin film vynikající precizností bankovního lupiče a přímočarostí vystřelené kulky. Tři kroky vedoucí k pohádkovému bohatství jsou prosté: vymyslet plán, zrealizovat jej a pokud možno přežít. Právě prostřední část, samotná loupež, ani po letech nepřestává udivovat mistrnou dramatickou výstavbou. Téměř třicet minut bez jediného slova, bez jediného hlasitějšího zvuku. Nedýchal jsem. Ze strachu, že JE prozradím. Dassin režíruje úsporně, kvůli malému rozpočtu MUSEL režírovat úsporně a buďme za to rádi. Hudbu používá jenom zřídkakdy coby náhražku za dialogy (tyhle rychleji stříhané sekvence ženou film úžasným tempem kupředu a těžko si bez nich představit kterýkoliv moderní „heist movie“). Hrdinům nevěnuje přespříliš prostoru, leč dost, aby z nich učinil věrohodné postavy s pochopitelnými motivacemi. Ač parchanti, byli to sympaťáci. Jejich práci bych však dělat nechtěl. Příliš stresující. Pouze v závěru tohoto exkluzivně temného, bohužel zbytečně dlouhého krimi, se Dassinova sevřená režie trochu tříští a moc nepotěší ani finále, v němž zbytečně nadužívá expresivních prostředků. Apendix: Stejně strhující, v globále ještě lepší noirový pamlsek obdobného ražení měl v Americe premiéru o den později než Rififi. Zabíjení. 85% ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Francouzské kriminálky patřily vždy k tomu nejlepšímu v daném žánru a nakonec se jedna z nich stala i klasikou žánru Noir. Jednoduchý příběh, který je zasazen do brilantního scénáře plného skvělých dialogů. Z celého filmu mi v hlavě nejvíce uvízla ona 25 minutová část bez jediného slova a hudby. To je naprostý vrchol Rififi a vůbec jedna z nejzdařilejších loupeží, která se kdy ocitla na filmovém plátnu. Jules Dassin - muž, kterému můžeme nejvíc ze všech poděkovat za tenhle snímek. Nejen, že zvládl svou postavu Ceasera, ale ještě k tomu usedl na režisérskou židličku a podílel se na scénáři. Všichni ostatní herci zahráli famózně a nemá cenu se rozepisovat o jejich výkonech, raději si Rififi někde sežentě, neboť se opravdu jedná o klasiku podobně jako třeba Kubrickovo Zabíjení..... ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Čakal som iba dobrý gangsterský film, ale dostal som doslova špičku a určite film, ktorý podobné zlodejské a gangsterské filmy v mnohých smeroch ovplyvnil. Občas som mal pocit, že sledujem takú staršiu verziu filmu Heat, známy kult s Al Pacinom a De Nirom. Celá scéna vyrabovania banky je úplne geniálna a pritom tak zdanlivo jednoduchá a skromná. Všetko sa robí v absolútnej tichosti, v celej asi 15-20 min. scéne sa takmer vôbec neprehovorí a napätie by sa dalo krájať. Pri prebíjaní stropu som ani nedýchal a oceňujem i šikovné použitie obyčajného dáždnika. Po úspešnom lupe samozrejme film zďaleka nekončí a pravá gangsterská dráma ešte len začína. Šťastný koniec nečakajte. Dúfam, že to potencionálnych záujemcov o tento film skôr navnadí ako odradí. Herecky dobre obsadené i zahrané. Nemám , čo by som vytkol. Veľmi kvalitná a neprávom zabudnutá gangsterka. Chystá sa remake, čo ma na jednej strane teší, no na druhej mám veľké obavy. 100%. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (39)

  • Film byl natočen s velmi malým rozpočtem. (Kulmon)
  • V roku 1956 bol film distribuovaný v USA, najprv s titulkami, neskôr nadabovaný pod názvom Rififi... Means Trouble! Kvôli výhradám katolíckej Ligy slušnosti boli urobené tri úpravy v stopáži a pridaný biblický citát v úvode. (Biopler)

Související novinky

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

Noir Film Festival 2015 startuje již 20. 8.!

11.08.2015

4 dny, 5 míst, 47 projekcí... Unikátní přehlídka filmů noir na hradě Křivoklát se blíží mílovými kroky! Třetí ročník festivalu, věnující se širšímu pojetí noirového fenoménu, startuje ve čtvrtek 20.… (více)

Al Pacino zlodejom šperkov

Al Pacino zlodejom šperkov

19.08.2005

Režisér Harold Becker si v pripravovanom kriminálnom thrilleri RIFIFI potretíkrát zopakuje spoluprácu s Al Pacinom (na obr.). Pôjde o remake francúzskej noir klasiky z roku 1955 o zlodejovi šperkov,… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno