Režie:
Jules DassinScénář:
René WheelerKamera:
Philippe AgostiniHudba:
Georges AuricHrají:
Jean Servais, Carl Möhner, Robert Manuel, Jules Dassin, Janine Darcey, Pierre Grasset, Robert Hossein, Marcel Lupovici, Dominique Maurin, Magali Noël (více)Obsahy(1)
Dnes již klasické dílo Rvačka mezi muži patří mezi nejlepší tzv. Film noir nebo-li žánru černého filmu a stal se vzorem pro mnohé filmy natočené v tomto duchu během dalších desetiletí, a to nejen ve Francii. Režisér Jules Dassin nepotřebuje k vyjádření napětí mnoho slov, černobílý obraz dodává dílu nevšední poezii a syrovost zároveň. Dassin vychází z autentického popisu prostředí pařížského podsvětí. O filmu lze směle říci, že je to vloupání zapsané do filmových dějin. Tony se po pěti letech vrací z vězení a pečlivě naplánuje poslední velkou loupež svého života. Samotné vyloupení klenotnictví proběhne podle plánu, ale pak do hry vstoupí náhoda a nepřátelský gang, který se pokusí všemi prostředky kořist ukrást. Neúprosná válka gangů si vyžádá krvavé oběti. Režisér Jules Dassin, který za svůj film získal v Cannes cenu za režii, si sám zahrál jednoho z gangsterů. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (113)
Ciste dve hodiny filmove extaze, alespon pro me tedy. Bezesporu genialni dilo, nevtirave a elegantni jako jeji hlavni hrdina Tony Lapka (Jean Servais). Minuty mlceni a mlceni, protoze mluvi, ale dokonala kamera. Nektrere zabery jsou opravdu na svoji dobu zlomove. Hudba stridma o to pusobivejsi. Jsem nadsen! ()
Klasika filmu noir, kde Francouzi ukazují, že pochopili, o čem tenhle žánr skutečně je, a využili černobílou naprosto jedinečným způsobem. V některých chvílích minimalistické, skoro až prosté, ale celou dobu atmosférické, kdy máte pocit, že se něco musí stát, něco se musí pokazit, někdo musí umřít. Vizuálně krásné. ()
A dál? Pochcípáte všichni, jeden po druhým. Celá ta vaše partička! Vykrádačka klenotnictví je pro mě jednou z nejlepších scén, jaké kdy byly natočeny. Celým filmem se prolíná ponurá atmosféra a napětí, které vás místy donutí nedýchat. Dostat se pomocí výkružníku do sejfu přímo v klenotnictví byl naprosto dokonalý a odvážný nápad. Kolik lidí by na to přišlo a mělo nervy to provést? ()
Čakal som iba dobrý gangsterský film, ale dostal som doslova špičku a určite film, ktorý podobné zlodejské a gangsterské filmy v mnohých smeroch ovplyvnil. Občas som mal pocit, že sledujem takú staršiu verziu filmu Heat, známy kult s Al Pacinom a De Nirom. Celá scéna vyrabovania banky je úplne geniálna a pritom tak zdanlivo jednoduchá a skromná. Všetko sa robí v absolútnej tichosti, v celej asi 15-20 min. scéne sa takmer vôbec neprehovorí a napätie by sa dalo krájať. Pri prebíjaní stropu som ani nedýchal a oceňujem i šikovné použitie obyčajného dáždnika. Po úspešnom lupe samozrejme film zďaleka nekončí a pravá gangsterská dráma ešte len začína. Šťastný koniec nečakajte. Dúfam, že to potencionálnych záujemcov o tento film skôr navnadí ako odradí. Herecky dobre obsadené i zahrané. Nemám , čo by som vytkol. Veľmi kvalitná a neprávom zabudnutá gangsterka. Chystá sa remake, čo ma na jednej strane teší, no na druhej mám veľké obavy. 100%. ()
Jelikož jsem viděl Killing i Rififi ve stejném týdnu, svádí mě to srovnávat. Rififi má v sobě hollywoodské prvky, avšak francouzská produkce udělala své a vznikla evropsky tvrdá krimi, určitě jedna z nejlepších Noirek starého kontinetu. Dassin předvedl perfektní řemeslo._ Killing je zase americkou chloubou doby Noir, Kubrick udělal přesný opak. Zkrátil obsah filmu, vypustil zbytečné scény a vykreslování postav, bylo to svižnější a víc američtější, což v té době znamenalo víc. Když vynechám srovnávání, tak Rvačka mezi muži byla, je a bude tím nejlepším noir, co může Evropa nabídnout. O legendární scéně bez slov a hudby se mluví do dnes. ()
Galerie (24)
Photo © Société Nouvelle Pathé Cinéma
Zajímavosti (39)
- Mexické úřady film stáhly z kin, když se objevila spousta loupeží spáchaných stejnou metodou, která se objevila ve filmu. (Kulmon)
- Význam výrazu rififi je vysvetlený skrz spevácko-tanečné predstavenie Viviane, ktorá ho ako jediná v snímke vysloví. (Biopler)
- Dassinov film bol odvážnejší v zobrazení sexuality ako snímka Asfaltová džungle (1950), s ktorou je častokrát spájaný. Činí tak skrz presvitajúce bradavky Idy (Claude Sylvain) pod nočným negližé, resp. skrz sporé oblečenie počas scény v kúpeľni. Huston až tak nehrotil zobrazenie pedofilného vzťahu Emmericha a mladej milenky Angele, ktorá ho oslovuje „strýčko“. (Biopler)
Reklama