Režie:
Bud YorkinScénář:
Frank WaldmanKamera:
Arthur IbbetsonHudba:
Ken ThorneHrají:
Alan Arkin, Frank Finlay, Barry Foster, Richard Pearson, David Bauer, Michael Ripper, Geoffrey Bayldon, Jiří Pravda, Beryl Reid, Delia Boccardo, John Bindon (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Zjistit, že banda zlotřilců chystá největší loupež všech dob, to není tak těžké. Ovšem proniknout do spletité zločinecké sítě, odhalit a usvědčit její jednotlivé aktéry, překazit akci v samém zárodku, na to jsou ve Scotland Yardu krátcí. Žádný div, že požádali o přátelskou výpomoc francouzskou Sureté, která má tu čest být domovskou organizací nejgeniálnějšího detektiva světa! A Jacques Clouseau nezaváhá ani na okamžik, neboť boj se zločinem je pro něj svatá věc. Před i za Kanálem. Zdá se však, že britská půda jeho genialitě zrovna dvakrát nesvědčí. Ba dokonce by se dalo říct, že přes všechnu svou snahu prohrává jednu bitvu za druhou. Ovšem co je do jednotlivých bitev, že! Důležité je vyhrát válku. A o tomto výsledku Clouseau nepochybuje ani na vteřinu.
V pořadí třetí "panteří" komedie (z roku 1968) je dílem jiného tvůrčího i hereckého týmu než předcházející dvě. Režie se (namísto B. Edwardse) ujal Bud Yorkin, který do role geniálního poplety Clouseaua obsadil Američana Alana Arkina (Čekej do tmy, Srdce je osamělý lovec, Hlava 22, Havana atd.). V roli jeho protihráče Weavera se představí jeden z nejobsazovanějších britských herců Frank Finlay, dobře známý našim divákům např. jako Porthos ze slavných Tří mušketýrů Richarda Lestera. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (34)
Když si studio MGM usmyslí, že chce natočit film, tak z toho neustoupí i když hlavní roli nevezme již jednou ozkoušený Peter Sellers. Bohůžel i takové jsou politiky velkých filmových studií. Pár vtípků se tam sice objeví, ale Alan Arkin prostě nemá na to, aby se mohl s pravým inspektorem Clouseau srovnávat a troufám si tvrdit, že i Steve Martin v roli inspektora je lepší než Alan Arkin. ()
Jak měl policejní inspektor Clouseau účinně pomoci londýnským kolegům v boji proti nebezpečným bankovním lupičům a jak svým nemalým dílem přispěl k všeobecnému chaosu. Já osobně si Alana Arkina vážím více než Petera Sellerse a tady opět prokazuje svoji hereckou universalitu - nejen on a solidní Yorkinova režie tak z tohoto filmu dělají slušnou komedii hodnou Clouseauovy ságy. ()
„Už o tom kreténovi nechcem nič počuť.“ Úplne zúfalé. V rámci univerza série Ružový panter nám začínajú prvé (a rozhodne nie posledné) zmätky. Kým iné populárne série sa k chaosu zvyknú dopracovať až niekde okolo piateho, šiesteho pokračovania, Ružový panter to stihol už v trojke. Toto je ona. To treba zdôrazniť: TOTO je trojka. Niekto totiž za trojku považuje Návrat Ružového pantera z r. 1975, ale nie je to pravda. Oficiálna trojka je toto, či sa nám to páči alebo nie. Vysvetlím. Po úspechu jednotky (Ružový panter, 1963) prišla dvojka (Komisár Clouseau na stope, 1964), ktorá je síce de facto skôr spin-off Clouseaua (písať také priezvisko je fakt za trest), ktorý bol v jednotke ako všetci dobre vieme len vedľajšou postavou, ale OK, vnímajme Komisára Clouseaua na stope ako dvojku. Trojka prišla v r. 1968 a nielenže ju nerežíroval Blake Edwards (tvorca prvých dvoch hitov), ale, a teraz sa držte, Clouseaua v nej nehral nezameniteľný Peter Sellers, ale Alan Arkin. Arkin je samozrejme skvelý herec (aj keď osobne som ho mal rád až keď zostarol, ako mladý mi až tak nesadol), ale je to ako keby hral Mr. Beana Alan Rickman (ako to skvele prirovnal užívateľ bloom). Dá sa to, ale je to tragédia napriek tomu, že je to vynikajúci charakterový herec. K pre-obsadeniu kultovej postavy došlo kvôli nepríjemným zákulisným ťahaniciam: Edwards a Sellers sa približne v dobe dvojky rozkmotrili, no štúdio chcelo trojku, lež zrejme nemalo chuť stať sa rozhodcom medzi nepredvídateľným hercom a tvrdohlavým režisérom a tak skrátka oboch pánov pohodlne hodilo cez palubu a na upotenú, právom zabudnutú trojku najalo „nijakého“ režiséra Buda Yorkina a spomínaného Arkina. Ten sa do úlohy zúfalo nehodí až do takej miery, že by som o ňom pokojne vravel ako o jednom z najhorších hereckých pre-obsadení v histórii kinematografie. Samo štúdio pochopilo, že tadeto cesta nevedie a tak sa 7 rokov po zúfalej trojke do štvorky vrátila osvedčená (a už v rámci možností udobrená) dvojka Edwards/Sellers s hitom Návrat Ružového pantera. Film sa vydáva úplne absurdným smerom, všetky postavy z jednotky a dvojky až na Clouseaua sú zabudnuté, Clouseau opúšťa svoju rodnú krajinu, aby vyšetril zločin v cudzej a dokonca nechýbajú bondovské vychytávky, čo pôsobí ozaj obzvlášť čudne, zle, ba až zúfalo. ()
Za tohle měl jít někdo sedět! Kdysi jsem se na to zkusil podívat a moc dlouho jsem to nevydržel. Je to ještě horší než remake se Stevem Martinem, které jsem aspoň dokoukal do konce a dvakrát jsem se zasmál - i když druhý díl už si taky nechám ujít. Tvůrci všech těhle debilit by si měli uvědomit, že je naprostý nesmysl něco takového točit bez člověka, díky kterému měly tyto filmy úspěch - myslím, že ho nemusím jmenovat. ()
Tohle není Clouseau. Tohle je britská blbost, která se snaží tvářit jako Clouseau, ale vůbec jí to nejde. Smál jsme se opravdu, ale na místech, kde to autoři nechtěli a tam kde bylo tolik trapní a tolik nezábavní sem plakal a proklínal autory. Ne díky, ale tuhle jednohubku bych raději spláchl do záchoda než znovu shlédl. ()
Galerie (7)
Photo © United Artists
Zajímavosti (8)
- Clouseau-ov (Alan Arkin) kabát a klobúk v tomto filme sa stali neoddeliteľnou súčasťou výzoru inšpektora aj do ďalších častí. (Sao Saoi)
- Kniha, ktorú číta Clouseau (Alan Arkin) vo vlaku, je "Zločin a trest" od Fiodora Michajloviča Dostojevského. (Sao Saoi)
- Ako v jednom z mála filmov o Inšpektorovi Clouseauovi nezaznie typická znelka Ružového pantera od Henryho Manciniho. (Sao Saoi)
Reklama