Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Itálie roku 1600. Michelangelo Merisi – známý spíš jako Caravaggio – je geniální umělec, který se odmítá podřídit přísným pravidlům Tridentského koncilu, upravujícího zobrazování sakrálních námětů. Když se papež Pavel V. dozví, že Caravaggio používá pro své sakrální obrazy jako modely prostitutky, zloděje a tuláky, pověří tajného vatikánského agenta, aby provedl důkladné šetření. Agent má rozhodnout, zda bude malíři udělena milost, o kterou požádal, když byl odsouzen k trestu smrti za to, že zabil v souboji jednoho ze svých soků v lásce. „Stín“ začíná v utajení vyšetřovat malíře, který svým životem i uměním fascinuje, zneklidňuje, rozvrací... a má v rukou nad osudem génia absolutní moc. Michele Placido – scenárista, režisér i herec tohoto filmu – přichází po padesáti letech kariéry a čtyřech letech práce na tomto projektu se svým čtrnáctým režijním filmem. Film zobrazuje složitý a dobrodružný život Michelangela Merisiho alias Caravaggia a odhaluje jeho složité vnitřní rozpory a hluboká temná muka. Vzpurný a nepokojný, zbožný a pobuřující, nezávislý a společenské hranice překračující Caravaggio, jak ho Placido zobrazuje, je prokletý umělec s absolutním talentem, ale především rocková hvězda v době, kdy ještě žádné nebyly, rebel bez příčiny, který musí čelit znepokojivým důsledkům svého bezohledného života – se všemi svými ženami a vnitřními démony –, v němž vedle sebe stojí genialita a nezkrotnost. Placido nám tak Caravaggia představuje jako nadčasovou postavu, naprosto fascinující a univerzální ikonu. (Film Europe)

(více)

Videa (10)

Trailer 1

Recenze (23)

blondboss 

všechny recenze uživatele

"Chobotničiar" Placido sa rozhodol uctiť si pamiatku jedného z najvýznamnejších talianskych barokových maliarov a natočil vcelku pútavo a výživne tie najdôležitejšie okamihy jeho životnej púte. Téma ma až natoľko neoslovila, nakoľko nie som veľký fanúšik výtvarného umenia, ale minimálne bolo zaujímavé sledovať životné pohnútky, myšlienky, ale aj pády umelca. Placido zrejme nemal dostatočný budget najať Javiera Bardema, tak najal jeho talianskeho dvojníka. Z dobového pohľadu veľmi pekný film, ktorý ale z obsahového hľadiska nezaujme každého. 65 % ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Výpravně a vizuálně skvostné, obsahově plytké, fádní, načančané prázdno, představitel Caravaggia mi herecky seděl na minutku až v závěrečném rozhovoru se Stínem, jinak z něj udělali všechno možné, jen ne to, co o si o Caravaggiovi myslím já, a mám to od lidí, kteří jej pečlivě studovali. Stín mě taky nepřesvědčil, takže slabá režie. Povrchní. Přes veškerou syrovost, špínu a násilí, působí vyobrazení Caravaggia i jeho pronásledovatele/lů uhlazeně, absence divokosti/ zápalu/ ryzí nenávisti zavání amatérskou neschopností. Malíř, který byl v reále démonický asociál, pouliční rváč, ochlasta, nekonvenční sexuální požitkář a neohrožený autor geniálních portrétů padlých či mrtvých, s fenomenalním pozorovacím a uměleckým talentem, je tady vyobrazen jako ukňouraný sebelítostný trouba s imrvere ztrápeným pohledem francouzského buldočka, který loudí vanilkový rohlíček. Veskrze křehký a laskavý tvor, bez jiskry a schopnosti diváka nahnat před jeho obrazy do muzea nebo ke knihovně. Nic moc! Natočit takto technicky nádhernou věc a podělat ji sterilním vyobrazením postav, tož tak to už chce kus packala. Tři hvězdy za caravaggiovský vizuál, za nádhernou kameru, výpravu a scénografii. Hodnotit pouze zbytek, nadělím jeden pohlavek. Za nápad natočit něco o jednom z mých nejoblíbenějších mistrovských, dekadentních malířů- prý tenistů, vůbec. V KHM ve Vídni visí ve stále expozici nejedna jeho absolutní šleha, v Uffizi další- brutálně krásná Medusa- je třeba tohle vidět, aspoň jednou za život. ()

Reklama

Aleister 

všechny recenze uživatele

Italsky emočně přepálený, patetický, staromilsky dialogový i syrově přímočarý, brutální a vášnivý portrét historické postavy i její doby možná v něčem trochu připomíná temný historický román Kámen a bolest Karla Schulze. Věčný konflikt mezi jedincem a ideologií zarámovaný do kriminálního vyšetřování/náboženského filmu se klaní zbožštělému vyvrhelovi a průkopníkovi, který sebedestruktivně naráží na mantinely totalitní moci sedmnáctého století oblečené v kněžském rouše. ()

arinečka 

všechny recenze uživatele

Začátek jsem kvuli unave a gintoniku trochu prospala Škoda Jo,tak trochu patos. Dialogy pronášené jak film o Šebestiánovi u Trošky. Patrně jsem byla trochu rozmrzelá. Krásný Stín. Opravdu. Bože, kdo to je? A obraz filmu vypadal,jak kdyby tohle točil zmrtvýchvstalý Caravaggio. Jsem natvrdlá nebo tam režisérovi trochu prosvítalo srovnání Michela a Ježíše?  A Jidáš byl markýzin synek. Režisér hraje kardinála.  Taky tam hrála Isabelle Huppert To je taky plus See it or not Who cares ()

moviebuff42 

všechny recenze uživatele

Neuveřitelný. Takhle se mají dělat historické filmy. Ta kamera, ty obrazy.. Film , který se mnou dlouhou dobu zůstane v mysli. Strukturou je to vlastně Mannův Nelítostný souboj, kdy Stín (Louis Garrel) vyšetřuje hříchy a co jiného páchá Michelangelo Merisi alá Caravaggio. Jestli skonal Caravaggio tak jak je naznačeno ve filmu je možné, nebo je to jak píšou historici jen otrava. Otázka je jestli vyhrála tento boj Římsko-katolickí církev či ne? Ne. Caravaggio je dodnes nesmrtelný a ovlivňuje svými obrazy tisíce lidí , což je neěco co si tehdy církev nepřála. Jeho obrazy dodnes visí v kostelech. I když tomu tehdy nechtěli věřit tak jeho víra, je také víra, nezaslepená. Caravaggio miloval co dělal, a miloval lidi. Je důležité bojovat proti systému, proti jakémukoliv odporu, Vystoupit z davu, být svůj, mít odvahu říct 'ne'.   Amor vincit Omnia ()

Galerie (37)

Související novinky

XI. ročník MittelCinemaFest

XI. ročník MittelCinemaFest

01.12.2023

V Praze se opět zvedá opona MittelCinemaFestu, středoevropského festivalu současné italské kinematografie, který se v České republice koná již pojedenácté a jehož projekce probíhají od 30. listopadu… (více)

Reklama

Reklama