Reklama

Reklama

„Pane, vy jste vdova!“

  • angličtina You Are a Widow, Sir
TV spot
Československo, 1970, 97 min

Kamera:

Václav Hanuš

Hrají:

Iva Janžurová, Olga Schoberová, Eduard Cupák, Jiří Sovák, František Filipovský, Čestmír Řanda st., Jan Libíček, Otto Šimánek, Luděk Kopřiva, Vladimír Menšík (více)
(další profese)

VOD (1)

Panovník sousedního státu přijíždí na státní návštěvu. Incident, který má za následek vážné poranění vzácného hosta, přiměje druhého krále zrušit neschopnou armádu. Generálové se ovšem okamžitě spiknou a chystají se vladaře odstranit... Bláznivá česká komedie (TV Prima)

Videa (1)

TV spot

Recenze (428)

woody 

všechny recenze uživatele

Podívejte se na ten film, jako já, několikrát po sobě. Je to naprostá vzácnost. Useklá ruka, výměny mozků, sériová vražedkyně, neusmrtitelný astrolog Stuart, useklá hlava, podřezané mrtvoly, vybuchující žena, telecí maso, zakopaná manželka. Tohle není český film. Vdova se na všechny české filmy dívá zvysoka, z piedestálu světových klasik. Všechno je na ní dokonalé. Písnička, hudba, herecké výkony a mistovsky vybroušený scénář. A jakousi pofidérní anketu o nejlepší komedii vyhraje Dovolená s Andělem. FUJ, radši bych před Stubovou zavřel oči. Samozřejmě ji Češi mají rádi, citují z ní (Abych z vás neudělal nezaměstnaného), ale bohužel neustálým opakováním zapomněli co na ní je tak krystalicky čistého a řadí ji vedle takových chujovin jako jsou Slunce seno. FUJ, už jenom to, že se o nich zmiňuji. Hned bych si vidličku bodl do stehna! A ten kdo řekl, že to normalizační komedie, tomu museli místo Hamplova mozku dát veverčí... ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Tothle je snad nejbláznivější komedie ze všech, kde se nikdo nevyzná kdo je kdo. Výborný herecký koncert Ivy Janžurové v roli herečky Evelyn Kelettiové a umělé ženy nejdříve s mozkem astrologa Hampla a později vražedkyně Štubové. Co vše se rozjede, když se král Rosebud IV. (krásně sarkastický Jiří Sovák) rozhodne zrušit armádu. To se samozřejmě nelíbí armádním špičkám a tak úkolu na odstranění krále je pověřen plukovník Steiner (výborný Eduard Cupák). Děj filmu je neustále v pohybu, nikdy se nezastaví, ale přímo kvete radostí ze života, bublá a klokotá, gejzíry vtipných nápadů přímo tryskají ven. I když je někdo mrtev, neznamená, že nemůže oživnout v někom jiném a tak se nemůžeme divit, že si astrolog Stuart Hampl (koktající Jiří Hrzán) vezme za manželku nejen půvabnou herečku Molly (Olga Schoberová), ale také jejího snoubence, plukovníka Steinera, když se předtím z něj stává dvojnásobná vdova. Další vynikající role: bratranec Rosebuda, král Oscar XV. (František Filipovský), generál Omar Otis a zároveň premiér (Čestmír Řanda), bývalý voják, nešťastník a kuchař Bobo (Jan Libíček), továrník Keletti (Otto Šimánek), jeho prohnaný sekretář (Lubomír Kostelka), kriminálník Koko Bluhm (Vladimír Menšík), profesor Sommer (Miloš Kopecký), vražednike Štubová (Helena Růžičková) a herec Gugenheim (JIří Lír). Nádherně zurčivá bláznivá komedie, která se se svým vtipem nikdy nezastaví. ()

Reklama

Praxis 

všechny recenze uživatele

Absolutně zřešťěná crazy komedie plná bláznivých převleků a šílených dějových zvratů parodující bondovky všeho druhu. Herecký koncert Janžurové, celá plejáda hereckých es. Dosytosti jsem se nasmál černému humoru, naprosto flegmatickému králi Sovákovi. Vorlíček dokázal, že i v roce 1970, se nemusely točit fimy podřadné režimu... Zavři oči brouku .. ;) ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Pomalu začínám rozumět pořadí „nejlepších filmů“ na čsfd. Začínám tušit kánon, měřítko kvality. Až to někdo bude chtít probádat, měl by začít studiem komentářů a hodnocení Pane vy jste vdova, pointu ale prozradím už teď: opulence. Abych citoval jen ty nejbodovatější: „Film tak neuvěřitelně skvělý...Nejlepší český film v historii...“ (Oskar) „Tohle není český film. Vdova se na všechny české filmy dívá zvysoka, z piedestálu světových klasik. Všechno je na ní dokonalé.“ (woody). Podobně by se dalo pokračovat dlouho. Tento film skutečně připomíná např. o něco starší hýřivé, slavné a pitomoučké komedie francouzské (mimo jiné žalostnou logikou děje a jednání postav), u nichž si vždy připadám jako šíleně smutná princezna, kterou někdo nutí, aby se tomu smála. Celkem je ale z Pane vy jste vdova mnohem lepší dojem než z těchto, přičemž se obejde bez základní superkomické postavy, na níž by to viselo. (Zde musím doplnit ještě citát z Aiaxe, který netuší, jak pravdivě to vystihl: „I v kontextu celosvětové kinematografie se jen zřídkakdy vidí tak vypilovaná kombinace...“.) Chválím třemi hvězdičkami, ježto místy jsem se bavil velmi dobře, nudil po celou dobu jen lehce a i to lze přičíst na vrub mému už letitě nedostatečnému naladění pro podobnou tvorbu. Ano, ouha: Scénky jako úporné pižlání podvazku nožíkem, provázené rozhovorem (A: „Trochu masochistka, že?“ B: „Máte rád telecí?“ (...) A: „Popovídáme si až potom, ano? Něco tak vzrušujícího jsem už léta nezažil, milostivá paní.“) mě velmi pobavily, ale nerozesmály. Hleděl jsem s uznáním na opracovanost a křišťálovost jejich humornosti a nic. Jakkoli jeden z nejlepších svého druhu, zůstává tento film přece jen filmem svého druhu, totiž macourkovsko-vorlíčkovskou komedií, a tedy filmem bez jakékoli přidané hodnoty (snad vyjma těch několik právem kultovních momentů). Jako asi nic z dílny M+V, nemůže ani tento film obstát ve srovnání nejen třeba s parodiemi dvojice Brdečka+Lipský, ale ani např. s dnes už málo známými komediemi režiséra Hobla. Pokud jde o logičnost, myslím je dobře patrné, že Macourkovi nejlépe hoví formát řekněme Bornem ilustrovaných Macha a Šebestové, kde takové starosti vem čert (neodvažuji se ale konečného soudu, protože třeba Arabelu nebo Čestmíra jsem od dětství neviděl). Daly by se prominout takové drobnosti, jako že major Štajner ukazuje lejstro strážnému u katru chodby ve vězeňské nemocnici a při tom oznamuje divákovi: „Povolení ke vstupu do vězeňské nemocnice“. Ale co třeba v Janžurčině podobě omylem znovuzrozený Hample, každým projevem prozrazující, že není Stubová a – nic? Proč se tomu ale divit, když domnělou Stubovou Štajner tajně ubytoval přímo v sousedství vily dublované herečky (a pak se rozčiluje, že má otevřené okno vedoucí do její zahrady)? Na rozpacích jsem i z dospělého muže, který neví, že podprsenka se obléká pod šaty, nikoli na ně. Přitom by nemělo chybu, kdyby se tvůrci byli spokojili s jeho problémy s předlouhými korálovými náhrdelníky (které Janžurová nosí coby Kelétiová naprosto samozřejmě, coby Hample tak, že se zdá skutečně nemožné s něčím takovým chodit). Nebo král reagující na informaci o spiknutí tím, že o tom řekne veliteli armády, již hodlá zrušit. Jestli snad jsou ty nelogičnosti záměrné, tak je špatně něco jiného, protože filmům jako je tento podobné věci nemohu věřit. V parodii budiž, ale na to se Vorlíčkova komedie příliš zhlíží sama v sobě. Bláznivé střele se musím smát, protože je to Bláznivá střela, Mr. Beanovi, protože je to Mr. Bean, Přednostovi stanice, protože je to Přednosta stanice. Ale drtivá většina existujících komedií musí přesvědčit buď alespoň základní uvěřitelností volby stávajících alternativ, které děj předpokládá, nebo odůvodněním volby jiné, nebo rámcem, v němž to není třeba, protože platí zákonitosti zcela jiného typu. Komedie M+V jsou z těch, které si s tím nevědí rady, potácejíce se ani ryba, ani rak. Tady máme dva naivisticky postavené sci-fi pilíře: astrolog čtoucí budoucnost osob („atentát, něco s výtahem, čtvrté patro“) a chirurg transplantující mozky do cizích těl. Z toho se udělá zápletka, vymyslí scénky legrando grando a ten dějový posun už nějak uplácáme. Ukazuje se, že to nestačí, aspoň mně ne. Svoje kvality však Pane vy jste vdova nesporně má. Různé kapitloly z politické geografie působivě smíchány do nereálného, leč provokativně kvazireálného tvaru. Úvodní scéna na letišti je okouzlující v každém ohledu, finále v divadle kolosální. Mezi tím spousta podařených hlášek a velkoryse vystavěný film. Už jen ten od okamžiku useknuté královské ruky nekončící, sympaticky stylizovaný seriál zločinu, vražd a skandálů. Lze konstatovat dokonalé využití některých okrajových postav, třeba omdlévající přítelkyně nebo (coby šokující protipól Stubové) řezník – Hamplův kat (jestli je v Pane vy jste vdova nějaké poselství pro nás humanisty, tak ho nese právě tato postava). Ke kvalitám filmu zajisté patří úderné řazení scén (a střihy mezi nimi), jehož promyšlenost je patrná už na první zhlédnutí. No a samozřejmě osobité podání špičkových populárních českých komiků té doby, z nichž si všimnu alespoň některých: Především Janžurová hrající postupně sebe, Hrzána a Růžičkovou, to je položka, kterou by si milovník českých komedií neměl nechat ujít. I Cupák je coby Hrzán přesvědčivý. Hrzán samotný, jehož titulní postava (která v titulu oslovuje sebe samu) je skoro furt na scéně, si chudák trochu zahrál jen v několika scénách od 7. do 16. minuty (v prvním záběru sahá po flašce s rumem, v posledním odevzdaně čeká ránu palicí). Růžičkové ovšem k jedné z nejlepších kreací kariéry stačí jediná krátká scéna, během níž neopustí nemocniční lůžko. Menšík ve své typické poloze tentokrát skvěle padnoucí. O Filipovském zde platí „vyjde na scénu a aplaus“, to když se v kadáfiovské uniformě (k níž neodmyslitelně patří sluneční brýle) objeví na schůdcích letadla jakožto všemi očekávaný Oscar XV. Poněkud jsem si nevěděl rady se sympatickým králem v roli suchého glosátora, ač jeho představitel Sovák tomu hověl dobře a zrovna tento motiv bych moc rád ocenil – nemám jak. Divadelní kritici Svěrák se Smoljakem přerozkošní, jako ostatně vždy, když ztvárňují marginální postavy v ne svých filmech (tady mají dohromady pět slov). (Spolu s Růžičkové Stubovou je považuji za nejcenější perly celého filmu, ač nejsou ani v titulcích.) Též ostatní velmi příjemní, nepřehlédnutelný je např. Kopřiva. Sdostatek přesvědčivá je netalentovaná herečka v podání andělské Olgy Goodman Schoberové (v titulcích „Olinka Bérová“). Pokud jde o komentáře, ty od Oskara a woodyho (z nichž cituji v úvodu) jsou mi sice pohoršením, ale uprostřed toho všeobecného vrkání oni něco vyjadřují a mohu je tedy doporučit. Sám však upřednostňuji komentář phobie, k níž bych se asi určitě nechal pozvat na bramborový salát. Trochu statistiky: Ve filmu končícím slovy „Počkej, mrcho, já tě roztrhnu!“ zemře celkem sedm lidí, z toho tři účastníci spiknutí, jedna sériová vražedkyně (ta dvakrát), jeden soukromý vrah vlastní manželky a dvě nevinné oběti (Kelétiová, dirigent). Nepočítám zemřelého, ale přeživšího Hampla; ani Goga, který snad zahynul také, což ale zpochybněno jeho pronesením posledních slov celého filmu. V různých interiérech (královský palác, Steinerův byt, Kelétiho dům, Somrova klinika) dominují na pozadí ženské akty. Na závěr něco nesouvislých výtěžků pro milovníky spikleneckých teorií: Ve scéně s Růžičkovou čte Gogo Štajnerovo jméno nahlas z navštívenky, ale po chvilce ho oslovuje „pane Štraus“, kterážto chyba není nijak reflektována (a na rozdíl od Šestého pěšího z Ivančic je dosti nenápadná). Strauss i Steiner jsou (také) židovská jména a je to právě Steiner, kdo provede volbu (scénářem i režií silně zdůrazněnou, ač jde o zcela zbytný motiv) mezi telecím a vepřovým. Stuart Hample byl v té době známý americký židovský kreslíř – humorista, královo anglické jméno Rosebud má názvuk německých židovských magnátských příjmení (ale jiná možná inspirace zde: http://en.wikipedia.org/wiki/Citizen_Kane). Záhadné je Omar Otis (přičemž manželka je Mary), roztomilé etymologizace slyšíme u jmen Kuckenheim a Steuerwerk (generál, co se ženil v ponorce). Sanitku dvanáctsettrojku, nad níž se Radek99 pozastavuje jako nad jediným nedopatřením v jinak dokonalé aranži, budeme vnímat úplně jinak, všimneme-li si pražské SPZ na voze uhlířů (AB 74 74) ve scéně, v níž se lumpenproletář Menšík hrabe v odpadkovém koši. (Jinak se čs. espézetky dají vidět jen při zastavování obrazu na bezvýznamných automobilech, kdežto vozy „hrající“ mají SPZ ve formátu na první pohled smyšleném.) Velmi působivé je podání (a ochotné přijetí) smrtící pilulky na zlaťáčku (Steiner, Stubová). Už zmíněnou volbu telecího vidíme v záhadném světle toho, co bezprostředně následuje: Prof. Somr (Sommer = „Léto“, letní měsíc je např. srpen) se stopkami v ruce vymačká na ovládacím panelu číslo 68 (rok uvedení filmu je 1970) a zmáčknutím zvláštního tlačítka zavře sarkofág s korpusem z telecího, jenž po chvíli otevřen a hle, spící kráska uvnitř. Jiný motiv z novodobých čs. dějin viz v komentáři Amirgal. Král si v lóži divadla čte jako program cosi s podivně vyvedeným nápisem Recital – snad dobový kulturní časopisek, jehož totožnost by bylo záhodno vyšetřit. Hra začíná slovy „Modleme se k Bohu přátelé. Jsme ztraceni.“ Později zazní: „Chcete nás obětovat svému božstvu? Vzpamatujte se.“ a replika Stubové/Keletiové („keleti" = „východní“): „Za vaši krev nám sešle déšť, kterej svlaží naši věčně vyprahlou zem“, do čehož sněží za zvuku rolniček nějaké ruské trojky. Což komentováno tímto dialogem v královské lóži: Král: „Já jsem se domníval, že se to odehrává v Egyptě.“ Generál: „Možná, že tím chtěl režisér něco vyjádřit.“ Král: „Těžko.“ Že by tím chtěl režisér opravdu něco vyjádřit? Těžko. () (méně) (více)

BoPo 

všechny recenze uživatele

Slovné spojenie crazy komédia vzniklo práve pre takéto filmy. Vorlíček si tentoraz vrchovatou mierou užil sklon ku kombinatorike a mal k tomu k dispozícii celkom slušný ansámbl. Janžurová (skvelá v každej zo svojich podôb), Kopecký, Menšík, československý sex symbol Schoberová, najmenej gayský gay Cupák, a veľa ďalších. Príjemne a hlavne totálne nenudne strávený čas, ktorý disponuje kvalitnou zápletkou. Jedna z najlepších českých (československých) komédií. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (46)

  • Když si Evelyna Kelettiová (Iva Janžurová) připichuje zavíracím špendlíkem punčochu ke stehnu, má na noze dokonale vymodelované latexové pouzdro. (alonsanfan)
  • V jednu chvíli zastavuje na chodbě divadla major Steiner (Eduard Cupák) recidivistu Blooma (Vladimír Menšík). Ten se měl dle scénáře ohlásit příslušností k vojenskému útvaru slovy: "Osmá dělostřelecká rota", ve filmu však zazní replika "Šestý pěší z Ivančic", jež vzešla z Menšíkovy improvizace - herec se totiž právě v jihomoravských Ivančicích narodil. (Dr. Hawkeye)

Reklama

Reklama