Režie:
Don SiegelScénář:
Richard TuggleKamera:
Bruce SurteesHudba:
Jerry FieldingHrají:
Clint Eastwood, Patrick McGoohan, Roberts Blossom, Jack Thibeau, Fred Ward, Paul Benjamin, Larry Hankin, Bruce M. Fischer, Frank Ronzio, Fred Stuthman (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Clint Eastwood na útěku z nejstřeženějšího a nejnebezpečnějšího vězení na světě. Doživotně odsouzenému bankovnímu lupiči Franku Morrisovi (Clint Eastwood) se v minulosti podařilo uniknout z několika nápravných zařízení, a proto je přemístěn do nejobávanějšího amerického vězení, na Alcatraz. Ocitá se v nedobytné skalnaté pevnosti obklopené mořem a zjišťuje, že tentokrát to s útěkem nebude tak jednoduché. Ve věznici panuje tvrdý režim, pravidelné sčítání vězňů a nikomu se odsud zatím nepodařilo uniknout. Frank se postupně seznamuje s dalšími spoluvězni a začíná spřádat plán na útěk z vězení. K jeho plánu se připojí další tři vězni a po důkladné přípravě se vydávají na cestu za svobodou. Příběh snímku vychází ze skutečné události, ke které došlo v červnu roku 1962, kdy se třem trestancům skutečně podařilo opustit zdi obávaného Alcatrazu. Napínavý kriminální snímek bývá řazen mezi nejlepší snímky odehrávající se ve vězeňském prostředí a završuje dlouholetou spolupráci amerického režiséra Dona Siegela s hollywoodskou hvězdou Clintem Eastwoodem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (443)
Vězeňské drama aneb předchůdce Shawshanku v něm nezanechalo pouze mnoho podobností jako úlisného ředitele, sympatického hrdinu a pečlivě střežené vězení, ale velmi silně mu svou kvalitou i konkuruje. Výborná volba Eastwooda do hlavní role opět zapříčinila paradox, neboť jsem vězňům fandil při jejich útěku. Díky povedeně zvolenému typu chronologického posunu děje v podobě oddělení jednotlivých scén západem či východem slunce a poslední půlhodince, kde se atmosféra díky drobným chybám a všudypřítomných dozorců dala krájet tedy nemohu jinak, než s příjemným pocitem z dobrého snímku udělit pět hvězd. 90% ()
Nejzajímavější jsem na filmu shledal jednu jedinou věc, totiž efekt, který byl způsoben tím, že jsem před tímto viděl všechny ostatní filmy o útěcích z vězení, které tu ukradli scénku, tu záběr, tu nápad a podobně. Bylo zvláštní sledovat film, který položil základy všem těm dalším filmům a seriálům. Takovej táta všech. Ale jeho děti byly docela svižné a nápadité snímky. S tátou je nuda jako s gumovým prsem. Samozřejmě chápu, že je to dobou vzniku filmu, opisováním skutečné události a filmařským stylem dané doby (žádná hudba, žádné rychlé nebo dramatické prostřihy apod.), ale i tak, kvůli pověsti kultu jsem čekal od tohoto snímku trochu víc. Takový Motýlek, který je mnohem starší a v podstatě je také podle skutečné události, resp. líčí zážitky samotného Henriho Charrièra, jako film je co do nějakého útěku z míst, odkud je to nemožné, mnohem atmosféričtější, napínavější a asi i kultovnější. Nedovedu však posuzovat kultovnost. Útěk z Alcatrazu vůbec neukazuje Alcatraz jako totálně děsivé místo, odkud není úniku, neukazuje strhané vězně, ani těžké soužití s nimi, vlastně je podle tohoto filmu Alcatraz docela příjemný krim, kde si stihnete namalovat i autoportrét. Ředitel je trochu svině, ale spíše hloupé dobračisko. Je tu jen jeden agresivní gej, negři jsou kámoši, prostě pohoda. Kdo by chtěl utéct a riskovat, no kdo? V podstatě nechápu, proč je tomuto snímku přisuzovaná ta kultovnost. Víc mě sebral obyčejný televizní film Jsem uprchlý trestanec s Valem Kilmerem. Ačkoliv je třeba uznat, že v Alcatrazu je Clint Eastwood opravdu dobrej, to jo. ()
"Když nedodržuješ zákony společnosti, pošlou tě do vězení. Když nedodržuješ vězeňské předpisy, pošlou tě k nám." A jelikož si Frank Morris, vězeň číslo AZ 1441, kromě práva mluvit a pracovat, udělil ještě právo na vycházku, tak je o zábavu postaráno. Pro mne to byl tedy náročný film. Já jsem do toho totiž šel s Frankem, takže jsem mu pomáhal vymýšlet plán útěku, kontroloval jsem pohyb strážných, škrábal jsem lžící železobeton a přitom jsem se pokoušel neohnout ve sprše pro mýdlo. Jak říkám, bylo to náročné, ale pak jsem si uvědomil, že někde je chyba. Nebo opravdu v Alcatrazu seděli převážně sympatičtí smolaři a hlídali je výhradně sadističtí psychopati? ()
Clint Eastwood pokouší své schopnosti, nálady filmového diváka a nepřestává překvapovat. Když si ho každý spojil s nesmiřitelným a nemluvným samotářem, vlétl do ulic San Francisca, aby se z něj stal nekonvenční polda, pak to zase mnohdy zkusil v lehce komicky laděných látkách, pak mnohé překvapil, jak suverénně se stavěl za kameru. Tohle vězeňské drama je hlavně a především sakra napínavé a přímočaré. Diváka udržuje v až trýznivé nejistotě, je inteligentní i uvěřitelné, nabízí ryzí charisma i solidní atmosféru. A je jedno, jestli sledujeme domluvu vězňů v jídelně nebo scény, jak si kopou díru za postelí ve vlastní cele. Don Siegel (který tímhle kouskem uzavírá úspěšnou spolupráci právě s Eastwoodem) točí podle autentického případu, kdy se z vězeňského ostrova povedlo pláchnout trojici mužů. A dělá to sakra dobře. ()
"Útěk z Alcatrazu" je čistokrevným předchůdcem "Vykoupení z věznice Shawshank", to prostě bije do očí, najde se spousta shodných prvků. A pokud jsem "Shawshanku" dala 5* a řadím jej ke svým nejoblíbenějším filmům, bylo by spravedlivé stejně ohodnotit i jeho staršího bráchu. Jenže tenhle film na mě prostě neudělal takový výrazný dojem, nevyvolal tolik emocí a postavy mi tolik nepřirostly k srdci, nezanechal ani mnoho scén, jaké bych si pamatovala i dlouho po letech... To vím, pač jsem si včera při sledování uvědomila, že tohle už jsem určitě před několika lety viděla. Sečteno a podtrženo: velmi dobře koukatelné, zaujalo, nenudilo, obsažená klišé a předvídatelnost, podobně jako výpadky logiky (fakt podle skutečné události?), ráda odpouštím, vždyť ve své době musel být "Útěk z Alcatrazu" špičkový divácký zážitek a ani dnes to není o mnoho horší. 79% EDIT (+mírný SPOILER): trošku jsem v závěru postrádala informaci, jak dopadl Charlie Butts... ()
Galerie (64)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (38)
- Herci a štáb poznamenali, že produkcia tohto filmu bola obzvlášť drsná a nepríjemná kvôli fyzickému prostrediu a obmedzeniam natáčania. Počasie bolo často daždivé, veterné a drsné a herci a štáb museli znášať krutú zimu bez akéhokoľvek zdroja tepla. (westerns)
- Postava Angličana (Paul Benjamin) bola založená na väzňovi Alcatrazu Clarence Carnesovi. V skutočnom živote bol Carnes Indián z kmeňa Choctaw tmavej pleti, nie černoch. (Arsenal83)
- Jedna z najčastejších otázok, ktoré sprievodcovia väznice Alcatraz dostali od návštevníkov: „Ktorá bola cela Clinta Eastwooda?“ (westerns)
Reklama