Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stáhnou vás s sebou až na dno orlické přehrady! V roce 2005 byl tento film uveden v českých kinech. Inspirován skutečnými událostmi zdál se být reflexí své doby. V hlavní roli s Michalem Dlouhým a Janem Dolanským natočil Sametové vrahy režisér Jiří Svoboda. Mezi aktéry filmu uvidíme i další známé tváře, např. Alici Bendovou, Lucii Benešovou, Jana Vondráčka, Richarda Krajča, Dušana Urbana aj. Režisér Jiří Svoboda o práci na tomto díle napsal: „Události, které se nám staly bezprostřední inspirací pro námět našeho filmu, mají časové ohraničení let 1990–1995. Jsou fascinující a strhující nejen objemem zla (nebo možná přesněji: úplnou absencí čehokoli, co souvisí s dobrem a vědomím hodnot), nýbrž i objemem banality, kterou prorůstá jako živel fantaskní grotesknost. A právě tím jsou osudy orlických vrahů v jejich autentické podobě tak dráždivé a inspirativní. Přírodní skutečnost je mnohorozměrná a ve své přirozené podstatě se vymyká kategoriím dobra a zla, kterými člověk přírodní děje poměřuje v nutkavém pokušení je pochopit." Orlické vraždy, následný soudní proces a další osudy pachatelů, z nichž dnes už někteří nežijí, vyvolaly svého času řetězce mediálních reakcí. Jejich filmová podoba rozkrývá motivace aktérů rozsáhlé trestné činnosti, jejich soukromí a provázanost se společenskými strukturami. V další linii vyprávění se odehrává policejní vyšetřování až směrem k zadržení všech pachatelů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (453)

movie odpad!

všechny recenze uživatele

Ten odpad! myslím naprosto vážně. Tohle je fakt hrozný. Herecký výkony trapný až otřesný a nepřesvědčivý. Jediný kdo svoji roli zvládá je Krajčo, ale moc si nezahraje. Režie Jiřího Svobody je zmatená a neucelená, je v tom strašnej bordel, zvuk strašně řezavej a hudba zase až moc protivná. No a scénář už je kapitola sama pro sebe, totální blbost, která snad nemůže dávat ani smysl kriminalistům, kteří se případem orlických vražd zabývali. Navíc je to neskutečně dlouhý, ale díky tomu, že se tam buď za a) často souloží, b) často přerušuje soulož, c) často se říkájí slova "kurva, kurva, kurva" a d) vraždí, je to alespoň čas od času nečím naředěný. Ale jinak děs běs, nomen omen ... Prostě v Čechách patří kamera do ruky jen málokomu !!!! ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

V dobách kdy film Kájínek okupoval česká kina, jsem se rozhodl, že si ho na internetu koupím. Své vyprávění zkrátím. Nějakým nedopatředním jsem si místo Kájínka koupil toto, neb jeden človíček měl smysl pro humor. Podoba Míše Dlouhýho a Jůry Kajínka je mnohem vyšší, než podobnost Jůry Kajínka a Kostě Lavroněnka. Trvalo mi docela dlouho, než jsem si uvědomil, že tohle příběh o Jurovi asi nebude. Nebyl. No, už jsem to dokoukal. Brzy hlavní hrdinové začali plnit sudy žíravého obsahu lidmi. Sudy se následně šly seznámit s Orlíkem. Psal jsem sice brzy, ale o nic brzkého se nejednalo. Vlastně si divák musí pořádně dlouho počkat, než se něco koukatelného začne dít. Době čekání nechť odpovídá moje hodnocení. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Případ Orlických vrahů patří mezi nejznámější zločiny spáchané na našem území od sametové revoluce, který otřásl společností. Případ Orlických vrahů ostatně (velmi kvalitně) zpracovává čerstvý seriál Devadesátky, v něm jde ovšem spíše o pohled z druhé strany barikády, tedy z policejního vyšetřování. V roce 2005 ovšem vznikl Sametoví vrazi, který byl natočen na motivy právě Orlických vrahů a režie se chopil Jiří Svoboda, zkušený režisér převážně televizních filmů i předseda KSČM v letech 1990-1993. Právě Sametoví vrazi dokázali víceméně shrnout celý případ Orlických vrahů. A ve finále to vlastně ani není špatný film.   Důležité je zmínit fakt, že i přes to, že se vraždy Orlických vrahů odehrávali v letech 1991-1993 a k jejich dopadení následně došlo až v roce 1995, samotní Sametoví vrazi nejsou do 90. let vyloženě zasazeni, což dokazuje i fakt, že typy aut nebo mobilní telefony odpovídají spíše 21. století. Stejně tak Sametoví vrazi změnili příjmení skutečných postav. Z Karla Kopáče se stal Karel Hrubeš, Z Ludvíka Černého Ludvík Křížek či z Vladimíra Kuny Vladimír Rejsek. Důležité je též zmínit, že klasická celovečerní verze zobrazuje pouze 4 vraždy spáchané Orlickými vrahy (pátá je k vidění alespoň v prodloužené televizní verzi). Případy jsou ovšem jinak zpracované víceméně věrně, Svoboda navíc přišel s nápadem, že kvůli autentičnosti a dokumentárnímu nádechu bude celý film natáčen ruční kamerou. A natočené je to celé velmi slušně.   Karlu Janákovi se v roce 2004 se Snowboarďáky podařilo celkem slušně přenést koncept teenage komedie do Čech, Jiří Svoboda poté celkem slušně dokázal natočit Sametové vrahy jako takovou variaci na zahraniční žánrovky. A po vzoru Janáka u Snowboarďáků to nedopadlo vyloženě špatně. Už tehdy šedesátiletý Svoboda film natočil neskutečně dravě, že byste vlastně těžko věřili tomu, že za kamerou seděl někdo, kdo už na světě strávil šest dekád. Onen nápad s ruční kamerou má ve finále neskutečné kouzlo, mrazivá atmosféra poměrně funguje a sám Svoboda při natáčení nepoužíval storyboard, ale měl celý scénář a pojetí scén v hlavě a celí Sametoví vrazi tak náhle působí dojmem, že jde o film někoho, kdo měl vizi. A fakt ze Sametových vrahů dokáže čpí nádech zahraničních gangsterek.   Svoboda měl navíc štěstí i v castingu. Jan Dolanský dokázal v roli Ludvíka Křížka dostát přezdívce Ludvíka Černého ´´ Pacient ´´, dokáže navíc působit jako skutečný Ludvík Černý. Na první pohled milý, dobrácký a milující člověk, kterému známí přezdívali ´´ Mimísek ´´, pod onou fasádou ovšem skutečně čtverák, kterému by člověk nechtěl zkřížit cestu. Stejně tak se dá chválit Michal Dlouhý v roli Karla Hrubeše, který dokázal zřejmě nejkomplexnější postavu celého filmu též zahrát skvěle.   Problém je tak ve finále v tom, že i přes mrazivou atmosféru Sametoví vrazi vyznívají poměrně chladně, přičemž se ovšem v průběhu rozhodně nedá říct, že by šlo o úmysl. Celovečerní délka přes 2 hodiny navíc ukazuje, že je možná páchání zločinu zajímavý námět na film, jakmile ovšem dojde na jednu osudovou autonehodu, jakoby film ztratil solidní tempo a přišel o to nejzajímavější. V porovnání s aktuálními Devadesátkami se finální vyšetřování jeví jako nejméně zajímavá část filmu. Přitom linka Karla Hrubeše o jisté formě výčitek je sama o sobě nosná, ona chladnost ovšem pořád přetrvává. A právě snaha o nějakou psychologii postav a něco víc než pouhé víceméně věrné zpracování případu Orlických vrahů ve finále tak úplně nefunguje.   Jako poměrně drsná kriminálka přitom Sametoví vrazi skutečně fungují, kamera Martina Šáchy má skutečně v jistých momentech ten ideální výtvarný nádech a Svoboda minimálně dokázal, že i u nás takové kriminálky mohou vzniknout. I přes to, že rozpočet nebyl největší, poznat je to vyloženě málokdy. Důležité je ovšem připomenout fakt, že byl Svoboda skutečně skutečně předsedou KSČM a jakoby se filmem samotným snažil naznačit, že sametová revoluce byla chyba. Z Jiřího Svobody se tak rázem z dnešního pohledu může stát takový menší Oliver Stone, který svou komunistickou ideologii nenápadně a přesto snadno okatě prodírá do svých filmů. A i když je zrovna u Sametových vrahů vlastně snadné nad tímto faktorem přimhouřit oko, pachuť přetrvává.   Sametoví vrazi tak minimálně ukázali, že i u nás může vzniknout solidní krimi, která dokázala případ Orlických vrahů víceméně věrně zpracovat a vyloženým problémem se stává lehce natažená délka, chladnost i ideologie Jiřího Svobody. Zároveň je ovšem skutečně poctivě natočená i funkčně atmosférická. I proto Sametoví vrazi nedokážou vyloženě urazit.......   PS: I když je tříminutový trailer v podstatě jen klipovou koláží záběrů, i díky parádně zvolené muzice a kompilaci záběrů má ovšem neskutečnou atmosféru. Většina současných trailerů na české filmy by se měla učit...... () (méně) (více)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Český film Sametoví vrazi má ambice být více než jen standardní českou kriminálkou s primitivní vizuální stránkou a příznaky naprostého nepochopení pravidel žánru. Snímek šedesátníka Jiřího Svobody je natočen agresivně a současně, využívaje výrazové prostředky zahraničních žánrových snímků, aniž by působil směšně. Stylizované dialogy, barevné filtry, velké detaily, šílení vrazi, sex a brutální násilí v Sametových vrazích nejsou jen „tvrďácké pokusy vytvářet v malém českém rybníčku uhrančivé scény z amerických filmů“, ale stávají se nedílnou součástí mrazivého thrilleru, ve kterém se nejednoznačné postavy stávají oběťmi svých vlastních ambicí. Třebaže Svoboda občas naznačuje, že jeho příběh není ukotven ve stejné době jako ten reálný, dýchá z filmu poněkud děsivá atmosféra nespoutaných počátků devadesátých let. Jiří Svoboda se občas stává otrokem svých formalistních hrátek a místy ve snaze o detailní zachycení událostí sklouzává k přílišné popisnosti, která znepřehledňuje plynutí vyprávění, ale vzhledem k tomu, že se primárně soustředí na trojici vrahů a jejich osudy, divák se ve nepřehledné struktuře filmu ztrácí jen občas. Zásluhu na tom mají především slušní herci, mezi nimiž září brilantní Jan Dolanský coby psychopat Křížek, který věrohodně osciluje mezi polohami „upřímně milujícího manžela“ a „nevypočitatelného zabijáka“. ()

Campbell 

všechny recenze uživatele

Z původních 4* dávám 3*, přeci jenom se mi to zdálo moc dlouhé. Příběhy podle skutečné události mám rád, a tohle je něco co mám velmy rád, ale bohužel mi to přišlo moc dlouhé, a některé scény zbytečně natahované. Dále mi chyběla nějaká lepší hudba, přišla mi děsně nevýrazná. Atmosféra filmu mi přišla optimální co mi ale moc zvedlo náladu, byly výkony herců. Dolánský se pro tuto roli uplně hodil, a přitom ve filmu Všechno nejlepší byl příšernej tak tady ten jeho chlad byl naprosto dokonalej. A o Michalu Dlouhém nemá cenu komunikovat, už jen jeho hlas mě totálně rozsekal, opravdu výbornej hlas. Svoboda je dobrej rejža, ale pro příště buď ať přitlačí víc na pilu(pravda tady je to film podle skutečné události), nebo ať zkrátí stopáž. 3* lepší hvězdy. ()

Galerie (14)

Zajímavosti (29)

  • Film vznikl za 35 natáčecích dnů. (hippyman)
  • Původní měl scénář skoro 300 stran. (hippyman)
  • Ve snaze přiblížit se co možná nejreálnější a nejautentičtější výpovědi a vykreslit příběh co nejsyrověji zvolil režisér snímání ruční filmovou kamerou. (hippyman)

Reklama

Reklama