Bratříček Karel

• Polsko Braciszek Karel (více)

Karel Kryl polskýma očima. Nový pohled na legendárního písničkáře, který se stal symbolem Pražského jara, přináší ve svém portrétu režisérka Krystyna Krauze. (Artcam Films)

Recenze (70)

Skuby47

Kvalitní dokument mapující naděje i zklamání této zásadové buřičské osobnosti. Narodil se tady v sousedství, ale překonal svoje smutné vzpomínky na dětství a vystoupil na jednom ze svých koncertů i v našem městě. Jsem ráda, že jsem tam tehdy byla. Myslím, že ho lidé u nás neznali, jen jeho písničky byly populární. Už na svém vystoupení dával najevo rozčarování z polistopadového vývoje. Bylo vidět, že jeho očekávání budoucnosti byla větší než dobová realita. Výborný snímek, jen škoda nebo spíš ostuda, že polský. Současným politickým elitám kritický tón jeho nových písní zřejmě nevyhovoval. Velmi nadčasové. ()

Padme_Anakin

První, co mě napadlo, bylo, že Krystyna Krauze má stejné iniciály jako Karel Kryl a po odkoukání životního příběhu našeho talentovaného básníka, úžasného textaře, zpěváka s nezaměnitelným hlasem je spřízněnost těch dvou tvůrčích duší potvrzena. Já se k nim mohu jen těžko vyjádřit, na to nejsou/nemám slova, snad jen svým hodnocením mohu dát najevo, co cítím nebo co si myslím... ()

ghatos

Skrz na skrz smutný příběh jednoho života, kde hořkost defacto zabila velký umělecký talent. Dokument není sám o sobě ničím zvláštní, ovšem (nedostatečně) naznačená krátká etapa porevoluční vývoje je dle mého stěžejní. Míra oprávněné zahořklosti a absolutní znechucení vývojem ve společnosti se těžkým způsobem podepsala na Karlu Krylovi. Je pochopitelné, že po roce 1989 společnost hleděla jiným směrem a osmašedesátník Kryl lidi moc nezajímal, ale i tak to byla velká škoda. Jen málo lidí v sobě kombinovalo takovým způsobem dobrý charakter, umělecké nadání a zájem o politiku. Karel Kryl byl neprávem nevyužit v devadesátých letech a byl by velmi potřeba i teď v roce 2018, kdy se opět otevírají vrátka... . 72%. ()

sportovec

Výstižná Radkova slova poněkud dost smývají řadu falešných idylizací normalizace; nejen dodavatelskoodběratelské vztahy dávaly té době tu žluklou chuť-pachuť, která devastovala i původní ideály komunistického hnutí, jak je vyjadřovala např. Rosa Luxemburgová. Zaparátničtění ideálu i jeho polistopadové pokračování a jeho odrazy-rezonance - asi právě v tom je Krylovo nadčasové poselství. ()

Zagros

Dokument Bratříček Karel jsem viděl bez sentimentu a bez vzpomínek k té době a k jeho postavě. Jsem přeci jen mladší ročník a můžu tak hodnotit s odstupem. To je dost podstatné. Mám pocit, že se v hodnocení často objevují vzpomínky na nelehkou dobu a na postavu samotného Karla Kryla. Se vším respektem k němu, o tom by hodnocení být nemělo. Karel Kryl je bezesporu velká osobnost a zaslouží si uznání. Dokument mi ale nijak skvělý nepřišel. Chybělo mi především hlubší ponoření do jeho osobnosti. Naopak bylo až mnoho obrázků a poznatků o době samé. Ano, ta ho (zčásti) formovala, ale o něm jsem se moc nedozvěděl. Byl to věčný rebel, který se v roli rebela našel a nechtěl ji nakonec opustit ani po revoluci. Rád bych více pohledů do jeho soukromí…. jak žil, jak tvořil, … apod. Také mě zarazilo, že dokument o něm natočili Poláci. Z dokumentu je patrné, že k nim měl blízko a oni jej měli rádi. Ten počáteční důvod mi asi unikl. Přesto mi přijde trochu ostuda, že si podobný dokument neumíme udělat sami. Možná by to bylo lepší, možná horší… tohle je pro mě průměr. ()