Třicet případů majora Zemana - Série 3 (1978) (série)
Režie:
Jiří Sequens st.Kamera:
Josef HanušHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Vladimír Brabec, František Němec, Ladislav Mrkvička, Vladimír Ráž, Miroslav Zounar, Robert Vrchota, Petr Skála, Libuše Geprtová, Oldřich Velen, Míla Myslíková, Vladimír Bičík, Čestmír Řanda st. (více)Obsahy(1)
Zeman slouží na žižkovském obvodním oddělení VB. Navštíví ho tu Žitný a chce, aby objasnil nevyřešený případ jedné rodinné tragédie. Zeman se soukromě pustí do pátrání, na jeho konci je zdárné vyřešení případu. Za to je znovu jmenován náčelníkem pražské kriminálky a Stejskal je odvolán... Zdroj: Kniha Daniela Růžičky: Major Zeman – propaganda nebo krimi? (oficiální text distributora)
(více)Recenze (59)
Rok 1969. Tento příběh rozpoutal pseudobásník a buřič Daneš, to už je třetí díl, do kterého se vecpal, i když tady už je o něm jen zmínka. On totiž napsal ryze bulvární článek o tom, že starej Brůna byl řidič Jana Masaryka. Honza Zeman byl degradován kamsi na okrsek za přepážku, přijde za ním Žitný se složkou případu, který nevyřešil ani Stejskal. Proč je vlastně Studna asi ten nejznámější a taky nejděsivější díl? No aby taky ne, starej Brůna mě vyděsil už v dětství. Přitom je to vlastně jen příběh o závisti a nenávisti v rodině a zlata za 300tis.. Do rodiny místního teď už bývalého bohatého kulaka se přiženil chudý zedník Brůna a když mu syn dospěl, tak se začaly dít věci. ()
Dost možná nejlepší, ale rozhodně nejkultovnější případ ze seriálu 30PMZ. Nikdy nezapomenu na onu mrazivou atmosféru při prvním sledování této epizody, když chodí policajti po mrtvé zahradě Brůnových a Zeman se ptá, kdo podřezal stromy... P.S. Brůna nebyl nikdy neklidný, což je nějaký národní blud, rozšířený i zde. Byl divně TICHÝ. P.P.S. Pana Brabce jsem znal osobně, protože měl u nás na vsi přes 40 let chalupu. Skvělý chlapík. Jo a nikdy nebyl ve straně. Tak čest! ()
Asi jediný díl, kde se nachází nějaké to zrnko chtěného humoru, o který se stará upovídaný holič. Pravda, nejprve začne poměrně trapným vtipem (dejte si místo jarních 100 km 100 piv!), ovšem pak se rozjíždí (tuhle břitvu jsem zdědil po tátovi, měl řeznictví) až po vrcholný moment, kdy se vzteká, že pán, kterého při holení právě pořezal, je pěkná držgrešle, páč mu nedal tuzér. Zeman zde opět prokazuje své až nadpřirozené vyšetřovací schopnosti, kdy vyřeší záhadný případ prostě a jednoduše tím, že se svědka událostí zeptá, jak to vlastně tenkrát bylo. Dále zde projeví svou další, doposud netušenou nadpřirozenou schopnost, a to vlézt v obleku do studny a vylézt ve stejném stavu ven, nezmuchlaný a čistý. Jinak jako pro mnoho komentátorů zde, i pro mě tento díl znamenal v dětství trauma. Poprvé jsem ho viděl u dědy a babi na vesnici ve staré chalupě, kde jsem to neměl rád, bál jsem se tam přespávat. Zhlédnutí tohoto dílu mi rozhodně nepřidalo, chvíli jsem se pak díval na dědu ostražitě, připraven utíkat kdyby něco. ()
"Trošku toho neklidu bys nekoupil?" Fořti z pražské kriminálky s pátráním ve studně neuspěli, tak musel nastoupit žižkovský obvoďák mjr. Zeman, aby vše vyřešil, objasnil a posadil se zpět do svého křesla, když už ten Dubček padl. Jenže než Honza odhalil osobu divně se kývající osobu se sekerou v ruce, tak si trošku zašikanoval důchodkyni, zašpásoval si s holičem a ještě stačil poděkovat armádám Varšavské smlouvy za internacionální pomoc v roce 1968. Je to zkrátka našlapaný díl, ve kterém mě zejména na konci pobavil mix děsivého vyprávění doktora Brůny a obdivu nových Honzových fanoušků: "Fajnovej chlap. To by byla pomocná stráž VB." ()
,,Ti pánové z tý pražské kriminálky se tvářili náramně důležitě, vyslýchali jenom "přímí svědkové", kdežto vy jdete, jak bych tak řekl, přímo od holiče!" . . . Tož nejen agent FBI Rupert Anderson z (hořící) Mississippi, ale i major Zeman v socialistickém Československu věděl, u kohože se dozví nejdůležitější věci při sbírání informací k vyšetřovanému případu. Samozřejmě, jedině holič! Všechny scény, kde účinkuje právě Robert Vrchota, který se coby holič (stejně jako jeho dědeček-řezník) krve nebojí, nebo doporučuje jarní procházku v hospodě kolem 100 jarních piv, mají v sobě ohromný vtip. Vytvářejí nejen krásné odlehčení, ale zároveň pozoruhodný kontrast k veškerému dění kolem osudné studny a pohořelého domku, kde to má od prvního setkání s detailním popisem případu silný mrazivý tón. Studna je pro mne hlavně povedenou kriminálkou s nádechem hororu, která na čele s legendární retrospektivou kývajícího se otce Brůny se sekyrou dělá nezapomenutelný filmový zážitek. Kromě výborné režie bych vyzdvihl i nápad nechat namluvit vyprávění Brůny mladšího (P. Kubíček) tajemným hlasem Jiřího Zahajského, který spolu s hudbou Zdeňka Lišky umocňuje celkovou atmosféru už jenom na čistě zvukové rovině filmu. Navíc Vladimír Brabec je skoro po celý čas velice sympatickým vyšetřovatelem s výborným čichem na odhalení detailů a se smyslem pro humor. Tedy až na samotný závěr dílu před rozlučkou ve vesnici a v kanceláři jeho bývalého kolegy... nicméně povznáším se nad tím, že film má být také ideologickou paralelou k politickému dění v roce 1968, silně odsuzuje Pražské jaro a nenápadně vyzdvihuje počátek normalizace, a ponechávám Studně plné hodnocení jakožto vynikající kriminálce. 85% ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize / Jaromír Komárek
Zajímavosti (14)
- Když major Zeman (Vladimír Brabec) konfrontuje mladého Brůnu (Josef Kubíček) v domě, říká mu, že kýbl je celý ohořelý, a že musel být v domě. Když ale mladý Brůna vzpomíná, je kýbl vidět na studni. (Wez)
- Jaromír Crha (starý Brůna) chodil spolu s režisérom Jiřím Sequensom do jednej školy na brnenské konzervatórium. (Raccoon.city)
- Herec Josef Kubíček (doktor Drahoslav Brůna) si po natáčaní nechal narásť fúzy, aby si ho ľudia nespájali s postavou samovraha doktora Brůny. (Raccoon.city)
Reklama