Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (302)
Pravdupovediac nechápem celkom hodnotiteľské nadšenie (pôvodne som chcel napísať humbuk alebo hystériu) tejto minisérie. Nemá význam porovnávať ju so Sametovými vrahmi a porovnanie s Prípadmi 1. oddelenia neposkytuje jednoznačný výsledok. Obe série sú zručne nakrútené, dobre obsadené a zahrané, využívajúce potenciál Josefa Mareša a doby, ktorá tieto udalosti priniesla. Ale to je asi tak všetko. Mňa v tejto sérii najviac zaujal Martin Finger. Nedostatky nespomínam, pretože ich nebolo viac, než je obvyklé. Prečo potom "iba" tri hviezdičky? Lebo patria k môjmu najčastejšiemu a najobľúbenejšiemu hodnoteniu, s ktorým je spokojný aj pán Gauss a sú výsledkom zohľadnenia všetkého, čo som videl z filmovej produkcie 20. a pätiny 21. storočia. Takže päť hviezdičiek, ani náhodou. ()
Případy 1. oddělení jsem nikdy nesledoval, takže jejich napojení pro mě nemělo žádnou přidanou hodnotu. Nicméně téhle minisérii jsem neodolal, po všech těch oslavných hodnoceních. Navíc doba devadesátek v čechách, kde všechno bylo možné, je vždycky lákavá. Právě výprava do devadesátek byla špičková. Vytvořit tuhle retro atmosféru, to se jim opravdu podařilo na výbornou a je to největší plus seriálu. Navíc skvěle doladěná dobovou hudbou v závěrech. I když abych pravdu řekl, tak tady toho celkem na vytíkání moc není a nadšené reakce chápu. Akorát u toho Sokola jsem si nemohl zvyknout na vážnou roli, ale to může být jen můj problém. Jinak je to podle mě super dobrá televizní práce a po Orlických vraždách by si klidně dal i pokračování, které se v závěru nastínilo. ()
I mě strhla vlna nostalgie a atmoška Devadesátek, jenže… Tak nějak se to kolem čtvrté epizody láme, a vše se zdá zbytečně zdlouhavé, až nudné. Na minisérii celkem blbý, ne? Takže jsem vlastně rozpolcená, jestli se nechat ukolíbat tím, jak to vypadá parádně nebo se řídit tím, že zas tak wow to není. Mno, i tak bych se podívala na další řadu, protože Plíšek, víme? ()
Narozdil od případů 1. oddělení tu není formát jeden díl = jeden případ. Což je škoda, místy se to úplně zbytečně táhne (třeba půlka dílu je jen o otvírání sudu) nebo odbočuje k nijak dál nerozpracovaným osobám a kauzám (Jonák, Mrázek, Rusové). Určitě je tu hezky zachycená část atmosféry tě doby, aranžemi, kostýmy, hudbou. I herci mi celkem sedli. Upřímně nemyslím, že by Orlické vraždy byly to nejzajímavější, co se v té době stalo, ani že by bylo na to potřeba tolik času (Svoboda to v Sametových vrazích zvládl ve dvou hodinách a myslím i líp). Možná to chtělo jet ty díly delší, třeba po 90 minutách, dát vždy jeden hlavní případ a do toho pár delších, které by se tam zjevovaly průběžně. Jako celek je to myslím na tvorbu ČT nadprůměrné, takže 3 hvězdičky ode mne. Ale ten hype a tuny článků, to je myslím velmi velmi přehnané a nezasloužené. Ale možná je to tím, že část lidi v tom má nostalgii a část těch mladších na to kouká že zájmu, jak to tehdy vypadalo. ()
V rámci kriminálek rozhodně nadprůměr a v podstatě i v tom českém seriálovém rybníčku něco neskutečného. Kam se hrabou všichni ti Specialisté, Odznaky atp. Od režie, po kameru, vedení herců a samotných hereckých výkonů (nerozumím negativní reakci na Sokola, jehož výkon se mi rozhodně líbil) je to na vysoké úrovni. Mám k tomu v zásadě jen 2 výtky. První míří na první dva díly, které v podstatě jsou úplně mimo celou dějovou linku. Jako kdyby tvůrci nevěděli, zda to jet stále ve formátu Případů prvního oddělení nebo udělat jednu uzavřenou sérii. A druhá výtka míří k samotnému celistvému příběhu. Zpracování orlických vražd je dobré, ale zcela nadbytečné. Sametoví vrazi to pojali z pohledu vrahů a bylo to rozhodně dobré. Jeden díl Legend kriminalistiky to podal z pohledu vyšetřování a policistů, což bylo taktéž dobré. Za mě to je pouhé nošení dříví do lesa. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Když v 53. minutě Plíšek (Martin Finger) s Tůmou (Ondřej Sokol) jedou obhlédnout posilovnu „v Podolí“, je v pozadí opakovaně vidět věž Husova sboru ve Vršovicích. (ladyViolet)
- Jednou z lokací, kde probíhalo natačení, byl v 90. letech proslulý Discoland Sylvie. Zde se mísily hvězdy české pop-music s pochybnými živly tehdejší doby. (BorekStav.)
- Ve 36. minutě, když policisté sedí na baru, hraje v pozadí skladba „Právě teď“ od českého zpěváka Janka Ledeckého, která vyšla v roce 1993 na stejnojmenném albu. (Trajektt)
Reklama