Režie:
Sidney LumetKamera:
Arthur J. OrnitzHudba:
Mikis TheodorakisHrají:
Al Pacino, John Randolph, Biff McGuire, Jack Kehoe, Barbara Eda-Young, Cornelia Sharpe, Tony Roberts, John Medici, Allan Rich, Norman Ornellas, Edward Grover (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Největší nebezpečí pro newyorské ochránce zákona - neúplatný policista... Kriminální drama Serpico vzniklo podle stejnojmenné knížky newyorského novináře Petera Maase, jenž v ní vylíčil skutečné osudy policisty Franka Serpica, který byl dlouholetým členem newyorského policejního sboru a v roce 1971 svědčil v rozsáhlém případu korupce proti svým kolegům. Režisér Sidney Lumet (nar. 1924) začínal v padesátých letech v televizi a patří k předním hollywoodským tvůrcům druhé poloviny minulého století (Dvanáct rozhněvaných mužů, Zastavárník, Pahorek, Televizní společnost, Rozsudek a další tituly). V době tzv. Nového Hollywoodu na počátku sedmdesátých let režíroval dva kriminální příběhy na motivy skutečných událostí, Serpico (1973) a Psí odpoledne (1975), jejichž dalším společným jmenovatelem byl hlavní představitel Al Pacino (nar. 1940). Policejní důstojník Serpico, který neváhá ani na okamžik a postaví se vlastním druhům, i když velmi dobře ví, že bude terčem jejich pomsty, patří k nejlepším Pacinovým hereckým kreacím (znamenal pro něho druhou v dlouhé řadě osmi oscarových nominací). Jeho neokázalé herectví, založené na hlubokém vnitřním prožitku v souladu se Stanislavského hereckou metodou, působí přirozeně v souboru vesměs málo známých představitelů podobného založení (mezi nimi se např. mihne i budoucí hvězda F. Murray Abraham) a rovněž souzní s realistickým režijním pojetím... Lumet ve filmu využil více než stovku newyorských lokací a ukázal s výjimkou Staten Islandu prakticky všechny newyorské městské části. Kladný divácký ohlas filmu měl za následek vznik stejnojmenného televizního seriálu (1976-77), na němž se však nikdo z původních tvůrců nepodílel. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (460)
Čekal jsem od toho teda určitě víc. Námět o muži bojujícím na vlastní pěst proti všudypřítomné policejní korupci je sice nesmírně lákavý, ale Sydney Lumet se ho rozhodl zpracovat způsobem, který mě vůbec neoslovil. Po filmařské stránce se tomu asi nic moc vyčítat nedá a možná bych Serpicovi i dokázal odpustit, že staví úplně do ústraní napětí, nějakou akci nebo vyšetřovací metody na úkor Pacinovy postavy, která se skoro nehne z placu a vše se točí jen okolo ní. Co jsem už ale nepřekousl bylo, že příběh v pohodě stlačitelný do 100 minut byl natažen na víc jak dvě hodiny. To pak ani výborné Pacinovo herectví nedokáže zcela zastínit fakt, že jsem se hodně nudil a že ta psychologická a morální tvář filmu na mě nezapůsobila zdaleka takovým dojmem, jak bylo asi zamýšleno.. ()
Famóznímu, úchvatnému a charismatickému rebelovi Al Pacinovi se zde dostává dostatek prostoru pro prvotřídní hereckou exhibici a pro rozjetí nefalšovaného one man show - bohužel, jen o tom by film zdaleka být neměl. Postavičky kolem Serpica jsou dost očividně určeny k nenávisti ze straně diváka, svět korupce a špinavých policajtů se zdá příliš černobílý a byť možná vyspělý v porovnání s konkurencí raných 70. let, z dnešního pohledu už ne tolik přesvědčivý. Náboj Serpica už z větší části zhynul, je to film ze své doby, o své době a pro svou dobu, dnes už to zkrátka není ono, nic víc, nic míň... 6/10 ()
Frank Serpico je takový policista, jakého si každý poctivý občan přeje mít. Poctivý, spravedlivý a hlavně neúplatný. Což vyžaduje obrovské morální zásady a statečnost, protože všichni jsou proti němu. Dokonce i jeho ženy ho opouštějí a on stále bojuje svůj osamocený boj. Velmi realistický snímek s mladičkým a už tehdy výborným Al Pacinem. ()
Netradiční policejní film o korupci v jejich řadách. Pacino jako samotářský polda je samozřejmě vynikající. Další herci už jsou podstatně méně výraznější. Děj nijak nenudí, ale taky mě nijak zvlášť nepřekvapil. Uvítala bych ucelenější příběh. Některé jeho linie se mi zdály, jako by se rozplunyly do prázdna a chybělo jim pořádnější ukončení. Ale to je možná jen můj dojem. Přesto chápu, proč má film takovou pověst. ()
Dávno před kvanty policejních filmů, ve kterých se spravedliví a čestní strážci zákona potýkají se svými zkorumpovanými kolegy (naposledy např. Hrdost a sláva) tu bylo Serpico. Nebo vlastně "byl", protože stejně jako snímek se jmenuje hlavní hrdina-policajt v podání výborného Al Pacina. Film má podobný bezútěšný podtón, se kterým se lze setkat v nepříjemné realitě - nemohl jsem si pomoci, aby se mi během stopáže několikrát nevybavil zoufalý boj proti systému v nadnárodních korporacích a megalomanských firmách, které si se svými zaměstnanci dělají v podstatě co chtějí. Že to nemá nic společného s korupcí? Možná ne zase tolik, ale několik důležitých styčných bodů zde lze najít... Al Pacino pak v tomto působivém dramatu bojuje proti zkaženému systému tak urputně a bez ubývajících sil, že mu v dnešní době může jeho filmovou houževnatost závidět nejeden kravaťák... Bravurní. ()
Galerie (95)
Zajímavosti (17)
- Film měl původně režírovat John G. Avildsen, ale odstoupil kvůli neshodám s producentem. (don corleone)
- Když se Al Pacino rozhodl pro natáčení filmu, pozval k sobě skutečného Franka Serpica, aby s ním krátký čas bydlel a mohl ho zpovídat a pozorovat. (don corleone)
Reklama