Režie:
James William GuercioScénář:
Robert BorisKamera:
Conrad L. HallHudba:
James William GuercioHrají:
Robert Blake, Billy Green Bush, Mitchell Ryan, Jeannine Riley, Elisha Cook Jr., Royal Dano, Hawk Wolinski, Peter Cetera, Terry Kath, Nick Nolte (více)Obsahy(1)
Jediný film Jamese Williama Guercia, držitele Grammy za eponymní album Blood, Sweat and Tears a dlouholetého producenta kapely Chicago (zpěvák Peter Cetera hraje pašeráka drog Zemca a ve filmu se objeví i další její členové), byl natočen podle skutečné události: v květnu 1969 zastřelili dva dlouhovlasí mladíci z mikrobusu značky Volkswagen na arizonské silnici policistu na motorce. John Wintergreen (Robert Blake) je policista, který se svým partnerem Zipperem (Billy Green" Bush) hlídkuje na silnici protínající Monument Valley. Tento vietnamský veterán sympatizuje s hippies, současně se ale snaží být dobrým policistou. Svoji práci dělá poctivě. Na všechny řidiče se snaží brát stejný metr: je spravedlivý a neúprosný. Stále ale sní o tom, že jednou odloží svůj Harley Davidson a přilbu a stane se detektivem. Proto se chopí příležitosti, když k poslednímu případu povolaný detektiv Poole potvrdí jeho podezření, že se nejednalo o sebevraždu, ale o vraždu. Po počátečním nadšení ale díky Pooleovu chování a metodám přichází rychlé rozčarování a pochybnosti o povolání policisty a smyslu vlastního života vůbec.
Guercio vyrůstal na filmech, které promítal v kině jeho otec, nadšený obdivovatel Johna Forda, a je to na jeho díle znát. A nejen proto, že se natáčelo v Monument Valley v Utahu a že za kamerou stál známý Conrad L. Hall (držitel Oscara za filmy Butch Cassidy a Sundance Kid, Road to Perdition a Americká krása). Závěrečný záběr patří k nezapomenutelným. Film byl uveden v soutěži na MFF Cannes 1973 a o rok později byl Robert Blake nominován na Zlatý glóbus pro nejlepšího herce v dramatu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (83)
Láska na prvý pohľad, rešpekt na druhý a teším sa na ten tretí a ďalší a ďalší... chvíľami som zauvažoval, či je inak "asi najkomplexnejšia filmová reflexia" hippie obdobia Easy Rider úplná bez Electry Glide. Ten film sa ma dotkol na riadne citlivom mieste - mám totiž veľmi rád pohľady z inej perspektívy, pravdivo ľudské príbehy, nekompromisných filmárov a hercov, ktorí nehrajú, ale stanú sa svojimi postavami. A tiež mám rád konce, ktoré neprestávajú rezonovať aj niekoľko týždňov. Ten posledný záber chcem, zachytený v istej veľmi konkrétnej chvíli a v čo najväčšom formáte, na stenu. Celý svet v jedinom takomto obraze! ()
Osobně tento film považuju za hlubší, filosofičtější a lepší než Easy Rider. Jako hrdina filmu je tady člen establishmentu, ještě navíc policajt, kterej díky svojí opravdovosti a soucitu hranice establishmentu překračuje a nakonec i díky tomu zemře. V Easy Rider máme jedince, kteří se vzepřeli zaběhnutýmu řádu společnosti, společnost je nepřijala a nakonec zlikvidovala. Zato v Electra Glide máme jedince sloužícího společnosti na místě celej establishment symbolizujícím, držícího se svých ideálů a snažícího se skutečně poctivě sloužit spravedlnosti a svobodě druhých. A narazí s tim úplně stejně jako hipíci v Easy Rider. Film působí trochu jako protiklad Easy Rider, přesto je o tom samým a jak jsem již napsal, jde v uvažování hlouběji. Kdo viděl např. skvělej Two-lane Blacktop, tak ten víc rezonuje s filosoficko-exicteciálním podtextem Electry Glide. Co dál? Úúúúžasná kamera a scenérie, fakt. Dále pocta filmům Johna Forda, odehrává se v Monument Valley a je to malinko takovej western na motorkách. Potom vynikající hudba, režisér filmu byl normálně hudebním producentem, produkoval první desky Blood, Sweat and Tears a Chicaga, dokonce dva členové Chicaga ve filmu hrajou. A na závěr skvělej výkon představitele hlavní role, Roberta Blakea a též některých "vedlejšáků" (Green). ()
Shlédnutí filmu 35 let po jeho vytvoření no to bych ani nečekal. Název se tak nějak vžil ale k filmu jsem dostal až letos (2008). Nebudu opakovat předhodnotile a tak několik vlastních postřehů. Výborně zahraný blázen Willie Elishou Cookem, Fantastické koncertní vystoupení skupiny Madura+výborné zpracování doprovodné hudby včetně závěrečného opusu jenž ladí s krásnými snímky Monument Valley za jejichž stínu film končí, hlavní hrdina Robert Blake pak již dlouho nemohl najít obstojnou roli až jej našel casting Davida Lynche a obsadil jej do Lost Highway, Kdo vlastně byl vrah Willie, Zipper nebo Zemco? ()
„Zeleninárov” úprimne neznášam, som na nich alergický, a to ich povestné motto : „Pomáhať a Chrániť” , nech si radšej schovajú za klobúk, všetkých by som ich hodil do jedného, veľkého vreca s nápisom : “BANDA” . Pravdaže sa nájdu i výnimky, ale koľko by ich bolo, že by som sotva na piatich prstoch svojej ruky napočítal čestných a neskorumpovaných. K tejto druhej mini - skupinke by som zaradil policajta na motorke Jána Zimazeleného, ktorý túži po kariére detektíva, ale namiesto toho hliadkuje so svojim kolegom Zipperom na Monument Valley, kde tento rajón určite veľmi dobre pozná legendárny westernový kráľ John Ford. Sny sa občas stanú skutočnými, a tak sa predsa stane na okamih civilným vyšetrovateľom kriminálnych prípadov, len bohužiaľ spolupracuje s Harveyom Pooleom, ktorý si nekladie servítku pred ústa, a to ho odrádza, keď napríklad sekíruje „deti kvetov“ . Onedlho vymení štvoro kolies za svoje „obľúbené” dve a v mimoriadnom záverečnom zábere, sekvencii mi doslova vyráža dych z pľúc. Ani nie on sám, ale blížiaca sa udalosť, ktorá skrátka už dlho visela na vlásku. Bob Blake je unikátny, tak isto, ako kamera Conrada Halla, tak tieto dve zložky vynášam do nebies nebeských. ()
Pravděpodobně jako mnozí přirovnám Modrou Electru Glide k policejní Bezstarostné jízdě. Ovšem pohodová atmosféra je zaměněna za policejní práci a sen stát se detektivem, který se z části splní, ale všechno není tak jednoduché a trpké konce jsou hodně ošklivé. ()
Galerie (54)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (16)
- Představitel hlavní role Robert Blake v rozhovorech uváděl, že film ve skutečnosti většinou režíroval on sám ve spolupráci s kameramanem Hallem, protože Guercia jako debutant neměl potřebné zkušenosti. (Morien)
- Debutující režisér James William Guercio si velmi přál získat na post kamemaramana legendu tohoto řemesla Conrada L. Halla (kamera např. k filmům Chladnokrevně, Frajer Luke, Butch Cassidy a Sundance Kid, Den kobylek), ale Hallův obvyklý plat byl větší, než kolik měl Guercio v rozpočtu na kameru vyhrazeno. Raději tedy snížil svůj vlastní plat na jeden dolar, aby mohl s kameramanem spolupracovat. (Morien)
- Scéna honičky na motorkách se natáčela přes pět dní v městě Victorville v Kalifornii několik měsíců potom, co byla již většina ostatních záběrů pro film dokončena. (Morien)
Reklama