Režie:
Randall WallaceScénář:
Randall WallaceKamera:
Dean SemlerHudba:
Nick Glennie-SmithHrají:
Mel Gibson, Madeleine Stowe, Greg Kinnear, Sam Elliott, Chris Klein, Keri Russell, Barry Pepper, Ryan Hurst, Robert Bagnell, Marc Blucas, Jsu Garcia (více)Obsahy(2)
V neděli 14. listopadu 1965 se ve vietnamském údolí Ia Drang poprvé střetli Američané s nepřáteli z komunistického severního Vietnamu. Tři sta devadesát pět amerických vojáků mělo proti sobě desetinásobný počet nepřátel, kteří navíc byli na svém území. Následné třídenní boje vstoupily do historie jako počátek vietnamské války... Film scenáristy a režiséra Randalla Wallace zachycuje nejen pekelnou bitvu, která se v "údolí stínů" rozpoutala, ale též pocity lidí, kteří se jí účastnili. Nebyli to jen američtí a vietnamští vojáci - dramatické události totiž prožívali na dálku i jejich nejbližší, zejména manželky. Nicméně hlavním hrdinou je plukovník Hal Moore (Mel Gibson), upřímně věřící katolík a otec pěti dětí, ale především vynikající voják a stratég, který se neobává ani těch nejnebezpečnějších situací. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (480)
Randall Wallace se od svého debutu podstatně zlepšil, příběh sice obsahuje až zbytečně moc patosu, ale je dostatečně silný, aby to tolik nevadilo. Mel Gibson, Sam Elliott a spol. jsou dostatečně drsní vojáci, Madeleine Stowe dokazuje, že ani manželky to doma neměly lehké. A o čem že to vlastně je? O tom, že Američané se nikdy nepoučí. Po Koreji vpadnou stejně „připravení“ do Vietnamu, pak zas do Iráku... ()
Neuvěřitelně slabý film z Vietnamu. válka tu působí téměř idylicky, je to takové učesané, nikdo nemluví sprostě, všichni mají doma své blízké, kteří na ně myslí, jak konají svou povinnost tam daleko ve Vietnamu za Americkou svobodu, celkově je to o ničem, ježto americký patriotismus nepovažuju za obsah. Jeden z filmů, které jsem prostě nedokázal zkouknout v celku, ale musel jsem použít posuv. ()
M.GIBSON v roli, ve kterých mi sedí. Tedy v roli vůdce, který nám cpe myšlenku, že když (už) jít do války, tak né s plukovníkem AČR, ale s plukovníkem HAL MOOREM !! Dál je to klasika: 1.) napalm je humáč 2.) když nakládají většinu z roty ,,C" a je třeba je nahradit, rozhodně se tím nemyslí, že rota ,,C" hromadně odjela na dovolenou 3.) řekne-li umírající voják ,,jsem rád, že jsem mohl položit život za vlast", pousmějeme se asi my, pro který je položit život za vlast podobný, jako položit věnce na hrob neznámého vojína. Dobrý americký válečný film, ve kterým se hraje na city i tam, kde jste to ještě neviděli. A taky, že k národní hrdosti se prostě dá vychovat (nebo si o tom můžeme myslet svoje) a že se američani furt snaží pochopit (jedno a to samý) - Vietnam. (A bohužel se zněj nikdy nepoučí)!!! ()
Nevadí, že to vlastně nebyl žádný pořádný příběh, jen jedna velká dlouhá efektně nasnímaná bitva, nevadí, že to bylo až po strop narvané patetickým vlastenectvím a náboženskou agitkou, užil jsem si to s pocitem téměř úplné spokojenosti. Měl jsem chuť na pořádnou válečnou řež a tu jsem dostal. Nemyslím však, že bych se k tomu někdy chtěl vrátil nebo si z toho za pár týdnů něco pamatoval. Možná tak scénu Halova rozhovoru s malou dcerkou. ()
Tento film nahradil a našiel presne tú štrbinu, ktorá chýbala medzi vojnovými filmami. Ukážka akcie a vojnových scén bola priam ukážková, rovnako ako aj taktický scenár boja. Strihy medzi bojiskom a úmrtnými oznámeniami boli premyslene načasované a vôbec celý nápad, spraviť film aj z pohľadu tŕpnucich rodín bol veľmi efektný. Trošku obrať na zase raz prehnanom amerikanizme a bolo by to ešte lepšie. 80%. ()
Galerie (88)
Photo © 2002 Paramount Pictures
Zajímavosti (28)
- Vrtulníky, které dopravují jednotky 1. kavalerie na bojiště, jsou UH-1 Iroquois, které dokázaly přepravit až 10 vojáků. (Steewe)
- Celkem bylo natočeno 150 hodin filmového materiálu. Tvůrcům trvalo 6 celých dní jen tento materiál zhlédnout. (ČSFD)
- Ačkoli se jména většiny vojáků nedozvíme, tak pro každého opravdového vojáka, který se v roce 1965 účastnil bitvy, byl určen konkrétní herec. Štáb dbal i na to, aby herci byli svým předobrazům podobní. (ČSFD)
Reklama