Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 2022 a do odlehlé trestanecké kolonie, řízené špičkovou elektronikou a psychopatickým ředitelem, právě přivezli nebezpečného vězně. Bývalý kapitán Robbins dává od počátku najevo, že s tímhle systémem nehodlá spolupracovat ! Se zvlášť vzpurnými chovanci hraje sadistický ředitel speciální hru, kterou jen málokdo přežije. A tak je provokující Robbins vyhozen z vrtulníku do elektronicky monitorované džungle, v níž již číhají smrtelně nebezpeční Outsideři, vedení chladnokrevným zabijákem Markem. Ale Robbins se dokáže probít až do pobřežní osady mírumilovných Insiderů, kteří vedou s barbarských Markovým kmenem krvavou válku o přežití. Na ostrově Absolom se schyluje k poslednímu střetnutí a ředitel dělá osudnou chybu, když nastupuje do helikoptéry, aby osobně zkontroloval situaci. Kapitán Robbins byl totiž kdysi velitelem vrtulníku a toto je příležitost, na kterou dlouho čekal... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (136)

lennyd 

všechny recenze uživatele

Do trestanecké kolonie na opuštěné planetě přivezli nového vězně - kapitána J.T. Robbinse (Ray Liotta). Už při prvním setkání s ředitelem věznice je jasné, že se tito dva nijak mít rádi nebudou - a tak se rozhodne ředitel udělit mu trest nejvyšší. Vysadí jej uprostřed džungle, kde kromě jiných nebezpečí také zuří válka mezi podobně "potrestanými" Outsidery s sadistickým Markem a Insidery, vedenými mírumilovným Otcem (Lance Henriksen). Protože se Robbins nerad někomu přizpůsobuje, podaří se mu naštvat Marka, a nakonec se spojí s Insidery, a pokusí se jim pomoct vyhrát téměř beznadějnou válku ... Průměrné béčko, které v dnešní době nemůže nikoho uspokojit (a tak nějak předpokládám, že tomu i v roce 1994 nebylo). To, že jeden jedinec dokáže fungující systém na planetě rozvrátit bych ještě zkousl, ale stupiditu obou rozválčených klanů, kdy jedna polovička si hraje na barbary a druhá na středověkou vesničku už moc ne a nepomůže tomu ani Lance Henriksen v krásném bílém rouchu (asi se jim podařilo vyrobit i Ariel). Naštěstí se Michael Campbel z tohoto filmu poučil a tak s klidným srdcem můžeme na Útěk z Absolomu zapomenout ... ()

Likan7 

všechny recenze uživatele

Jen potvrzení, že Martin Campbell natočil sice nejlepší bondovku širokodaleko, ale v dalších svých filmech, ať už před Casinem nebo po něm, jen ukázal, že moc dobrý režisér není. Útěk z Absolomu se sice tváří jako akční sci-fi se sociálním přesahem, ale ve skutečnosti to je jen šílená nuda nedávající vůbec smysl. Není akční ani zábavný, je ale šíleně dlouhý. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele

"Věznice budoucnosti" má jako subžánr vězeňského filmu dvě odnože - mužskou a ženskou. Zatímco v ženské (výlučně trashové) věznici budoucnosti jde pouze o erotické polechtání nadrženého puberťáctva (zkuste HVĚZDNÝ KRIMINÁL: ÚTĚK), ta mužská na to jde obvykle přes akci a ani ve své nejbéčkovější podobě se nebojí oslovit i starší ročníky. Po ÚTĚKU Z NEW YORKU (1981), který zahájil její slávu, měla svůj vrchol v první polovině 90. let, kdy vznikla svatá trojice futuristických filmových lapáků - OBOJEK (1991) s Rutgerem Hauerem, PEVNOST STRACHU (1993) s Christopherem Lambertem a ÚTĚK Z ABSOLOMU (1994) s Rayem Liottou (a v roce 1996 k nim přibyl ÚTĚK Z L.A.). Ani jeden ze zmíněných snímků nijak zvlášť (pokud vůbec) neposouvá žánr sci-fi a fantastično pouze dodává východisko a exotickou patinu klasickému schématu vězeňských filmů s jeho klišé a archetypálními postavami. ÚTĚK Z ABSOLOMU výše uvedeným titulům jednoznačně dominuje, jak po režijní, scenáristické a technické stránce, tak i rozpočtem, výpravou a hereckým obsazením. Martin Campbell tu rok před vynikajícím ZLATÝM OKEM poprvé přičichl k akční látce a hned vystřihl prvotřídní akční film, čímž nemyslím pouze solidní akční scény, ale především celkovou dynamiku vyprávění. Ray Liotta je jako elitní armádní zabiják s temnou minulostí perfektní a i když o něj při jeho schopnostech nemáte ani na chvíli strach, nedržíte mu palce o nic méně. Podobně jako u Ernieho Hudsona a jeho dalšího drsného, ale dobráckého černocha nebo Lance Henriksena, který si po Bishopovi připsal dalšího charizmatického sympaťáka (rok předtím si zase skvěle zazáporařil v ŽIVÉM TERČI a RYTÍŘÍCH). Jediné nad čím bych se snad pozastavil je záporný postoj vězňů z Absolomu. Způsob jakým s nimi ředitel manipuluje je sice zvrhlý, ale na druhé straně, kdo by nevyměnil celu o několika metrech čtverečních a bez okénka za tropický ostrov? ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Pozoruhodný !! Takhle jsem si to nepředstavoval, ale bylo to.. pozoruhodný !!" ;) No, musím říct, že lépe než slovy Stuarta Wilsona coby Waltera Mareka bych svoje rozporuplné pocity z Útěku z Absolomu snad ani nevyjádřil, protože tahle dystopická záležitost působí tak nesmírně nevyrovnaně, až to bolí !! Co se týká podobně laděných kousků pohrávajících si s motivem věznice nepříliš radostné budoucnosti, které snad ani nelze natočit jinak než v ryze béčkové akční stylizaci, nejsilněji mi tedy No Escape asociuje mladší Andersonův film s Kurtem Russelem, který si s těmi futuristickými Útěky, ať už z New Yorku či odjinud, potykal asi nejvíce, Žoldák: Legie zkázy, především dík jisté podobnosti jejich postav traumatizovaných hrdinů.. Zde si tedy hlavní part opravdu užíval ještě hodně věrohodný Ray Liotta jako kapitán Robbins, který sice byl odsouzen za vraždu, ale ty jeho motivace nakonec samozřejmě víceméně odpovídají představám archetypu ryze kladného hrdiny, vedle něj se jistě musí líbit i Taťka Lance Henriksena či Casey Kevina Dillona.. Největší potíž však jednoznačně spočívá v naprosto zhovadilém scénáři dua upocených pisálků Gaylin, Gross, kteří směrem k báječnému spíše filozofickému literárnímu předobrazu Richarda Herleye The Penal Colony, bohužel si nejsem jist, zda byl vůbec kdy přeložen a distribuován pro českého čtenáře, naprosto bezskrupulózně zdvihají prostředníček a jeho příběhem se opravdu inspirují jen velmi zlehka, k čemuž bych neměl příliš výhrad, pokud by většina změn spíš filmu neškodila, motivace postav i smysluplnost děje zde dostávají řádně na prdel, ačkoliv nejvíce mě uráží zejména ta stupidní hláška s Molotovovým koktejlem, když si nakonec nejsem vůbec jist, zda jen scénáristé spoléhají na (ne)inteligenci amerického diváka či si ji prostě jen nevěda vycucali z prstu.. Mluví se tu totiž o tom, že Molotovův koktejl vymyslel jakýsi Sergej Molotov, což opravdu se skutečností hraje na schovávanou.. To si snad děláte kozy, kluci, ne ?! On totiž Molotovův koktejl, v různých modifikacích používaný už dávno ve starověku a v té dnešní podobě prve použitý ve Španělské občanské válce, kterou spustil generál Franco, odvozuje svůj název skutečně od Molotova, nikoliv však Sergeje, ale Vjačeslava Michajloviče, sovětského komisaře pro zahraničí, který byl ještě méně oblíbený než Stalin, z období zimní války, a jedná se tak vlastně o dost hanlivé označení, kterým se bavili finští vojáci.. No, nicméně všechny zmiňované nedostatky vyvažuje osoba novozélandské režijní jistoty Martina Campbella, který sice sáhne skutečně po jakékoliv látce, nicméně jako nesmírně dynamický vypravěč s velkým citem pro akční scény, čehož budiž důkazem bondovské pecky Zlaté oko či Casino Royale, snad ani nedokáže zklamat, stejně jako jeho souputník Brit Phil Meheux, jehož kamera patří k ozdobám snímku natočeného v nádherných lokacích Nového Jižního Wallesu !! A tak ve výsledku sice Útěk z Absolomu v rámci subžánru určitě nevyčnívá, o nějakém přesahu filmu bez jediné ženské postavy snad nemůže být ani řeči, rozhodně však i dík svižnému soundtracku Greama Revella ani chvíli nenudí, byť tedy ten promrhaný potenciál mě osobně hodně mrzí.. () (méně) (více)

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Ve své době vznikla spousta vězeňských filmů s pokusem o útěk a většinou se vše odehrávalo kdesi v budoucnosti. Nejinak je to i u tohoto snímku, i když prostředí vypadá, jakoby se vše odehrávalo v hluboké minulosti. Vězni tu žijí kdesi v džungli a jakoby svobodně. Dobrodružný příběh, byť přes svou akčnost, moc nezaujme. Jeden kýč střídá druhý a mnohdy je v ději takový podivný zmatek, že pomalu není poznat, o co že tam vlastně jde. Všichni se chovají jak divoši, mají své vlastní zákony a kdyby mě někdo tvrdil, že jsou to všichni vězni, nevěřil bych mu ani za mák. A tak vlastně ani nevím, co měl tento příběh přinést. Mě nepřinesl nic. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (2)

  • Ve filmu se neobjeví ani jedna žena. (pornogrind)
  • Natáčení filmu probíhalo od května do srpna 1993. Točilo se v Austrálii (Queensland, Sydney, Gold Coast) a USA (Havaj). (GASTON73)

Reklama

Reklama