Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Psychologické drama Město šílenců (1997) rozvíjí vděčné téma hollywoodských filmařů, a sice manipulaci veřejného mínění prostřednictvím sdělovacích prostředků. Propuštěný hlídač v muzeu malého kalifornského města Sam Baily (John Travolta) se zoufale snaží dostat zpět svou práci a když nepochodí u ředitelky, stane se řízením různých shod okolností zločincem se skupinou dětských rukojmí. Protřelý reportér, pracující pro místní televizní kanál, Max Brackett (Dustin Hoffman), který je náhodou na místě činu, neváhá a celou situaci začne živě pouštět do éteru. Senzace, jejíž průběh může sám ovlivňovat, a která mu jistě pomůže oživit poněkud skomírající kariéru, je na světě. Prostoduchý hlídač si totiž vůbec neuvědomuje dosah svého počínání a navíc ani neví, jak se má v podobné situaci vlastně chovat... Snímek, jehož děj nápadně připomíná cynickou komedii Billyho Wildera Ace in the Hole (1951, Eso v rukávu), těží ze souhry hereckých hvězd Dustina Hoffmana a Johna Travolty, kteří se spolu v jednom filmu objevují poprvé. V dalších rolích zaujmou Alan Alda (prominentní reportér velké televizní společnosti, který nelibě sleduje sólokapra bývalého kolegy, jehož se zbavil) a Blythe Dannerová (ředitelka muzea), která dnes už většinou stojí ve stínu své známější dcery Gwyneth Paltrowové. Jako režisér je pod snímkem podepsán režisér řeckého původu Costa-Gavras. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (128)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Costa-Gavras určitě netušil jak jeho film bude o 20 let později ještě údernější než tenkrát, protože v současný době je lepší sledovat fakt už jen buď filmy a nebo listy na stromech, zbytek je hon za sledovaností, ohýbaní skutečnosti nebo těžká manipulace s lidmi. Nikdy bych neřekl, že Dustin s Johnem vytvoří tandem postav, kterým to spolu hraje jedna báseň. Film do sebe krásně zašroubal sociální téma jedince, který se ocitl v zoufalé situaci a morálních nebo spíše amorálních hodnot novinářů. Jedna scéna, kdy Dustin seřve svou kolegyni, že pomáhala zraněnému místo toho aby ho natáčela (mimochodem tahle scéna je skvěle vypointovaná v závěru "nestírej si tu krev") mě připoměla, když jsem se ptal jednoho novináře/fotografa jestli by pomohl zraněnému když by se dostal do situace třeba někde v cizině nebo i tady. Odpověď "ne, musím dělat svou práci" a na mou otázku, co by dělal, kdyby byl někde při té práci byl zraněn , odpověděl "samozřejmě bych sháněl pomoc". To jen pro dokreslení k tomu jak uvažují novináři/reportéři a zdaleka ne bulvární. ()

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Z dnešního hlediska bych se nebál označení strhující nadčasový thriller s hvězdným obsazením a Alanem Aldou (Hawkeye z M.A.S.H.e) ve vedlejší roli. Travolta jako takový redneck v kritické situaci a roli muže, který je halt donucen dělat zoufalé činy. Tragičnost jeho jednání umocňuje tradičně výtečný Dustin Hoffman. Nakonec zůstává otázka, kdo je vlastně v této hře tím největším parchantem. SPOILER. Novinářské hyeny, pochopitelně. Na osamělý letní večer skvělý tip. ()

Reklama

aLPaC 

všechny recenze uživatele

Ano, média a zvláště pak TV dokáží z hajzla udělat mučedníka a i z hrdiny padoucha. A právě o tom Město šílenců je. O praktikách komerčních reportérů, kteří se nezastaví před ničím a nic jím není svaté. I když je film zbytečně dlouhý a často postrádá logiku, povinně bych ho doporučil všem studentům žurnalistiky. P.S. Líbí se mi, jak často si Dustin Hoffman vybírá společensky významné scénáře. ()

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Zoufalí lidé dělají zoufalé věci. A tak když jeden ňouma (překvapivě velmi přesvědčivý Travolta) přijde o práci, nenapadne ho nic lepšího, než vzít jako rukojmí skupinku dětí a zabarikádovat se v budově místního muzea. Bena Stillera byste tu ale hledali marně, v tomhle muzeu exponáty neožívají. Zato je tu shodou náhod jeden reportér (tradičně výborný Hoffman), který už nějaký ten pátek marně vyhlíží sólokapra, který by mu dopomohl zpátky ke korýtku… Costa-Gavras nahlíží na novináře podobnýma očima jako Miloš Zeman. Jen místo peprné rétoriky volí vyprávěnku o jednom troskoidním prosťáčkovi, na kterém si mediální hyeny nehezky smlsnou při vytváření „objektivního zpravodajství“. Doporučuji zejména těm, kteří den co den o půl osmé dychtivě usedají před obrazovku a pokorně se oddávají černé kronice s názvem Televizní noviny. ()

prezdivaka 

všechny recenze uživatele

Schematický příběh, který se snaží velmi trapně a uboze líčit zločinnou práci médií a vytváření veřejného mínění jejich prostřednictvím. Je ovšem uvěřitelný tak pro školáka. Veřejné mínění je na straně teroristy věznícího s puškou a taškou výbušnin hromadu dětí. Ty místo aby se normálně bály a byly vystrašené, unavené, hladové a třeba i ubrečené, se smějí a poslouchají jeho vyprávění. Veřejnost je, díky televizi, kde slyší, že byl dobrý chlap, na jeho straně, protože měl kdysi psa. Je to vážně nebetyčná kravina a stráta času. Od pádu na dno film zachraňují výkony herců a řemeslná kvalita. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (1)

  • Tržby v USA za první víkend: 4 649 742 dolarů (2194 kin). Náklady na výrobu: 50 milionů dolarů. (CrypzzXD)

Reklama

Reklama