Obsahy(1)
Brutálně syrová freska o cestách, jakými neapolská camorra ovládá všední život lidí. Jsme ve světě, kde jediným zákonem je násilí, jedinou hodnotou moc a jedinou řečí štěkot zbraní. Jde o nadvládu nad trhem s narkotiky, s nebezpečným odpadem a dokonce i s oblékáním. Film vznikl na základě knihy Roberta Saviana, která se v roce 2006 stala rázem bestsellerem. Na nedávném festivalu v Cannes získala Gomorra Velkou cenu. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (187)
Nějak mi nešlo litovat líčené osudy lidí, když si tento způsob života zvolili dobrovolně. Nebo bych snad měl cítit nějaké sympatie ke dvěma pubescentním hejskům, kteří mají jakékoli ambice jen ne vést spořádaný život v mezích zákona či chlapci, kterému ještě teče mléko po bradě, ale už sní o kariéře v rámci mafiánského klanu? Těžko. A že pohybování se v tomto druhu byznysu není žádný med dnes už ví snad každý, takže kvůli tomu nemusel vznikat další film, když krom toho nic jiného nepřináší... 40% ()
Odvazne?Urcite!Zaujimave?Pre niekoho urcite.No pre mna totalne chaoticka nuda, ktora sa snazi previest dokumentaristickozurnalisticky ton Savianovej knihy (ktora ma v podstate tiez nezaujala) do filmovej reci, co jej vsak vobec nevychadza. Film ako taky v mojich ociach absolutne nefunguje a ja ako divak znudene sledujem epizodicke okamihy zo zivota kadejakych gangstrov a wannabegangstrov, ktorych postavy su len vytrhnute z kontextu a som voci nim uplne chladny. Ak by to trvalo o hodinu kratsie a nesnazilo by sa to byt hranym filmom, ale viac hranym dokumentom, vysledok by bol vyrazne lepsi. ()
Autenticita je svatým grálem současné postmoderní kinematografie a Matteo Garrone je jejím veleknězem. Gomorra není ani tak film, jako spíš syrové a absolutně uvěřitelné dokudrama o životě v podzemí neapolské společnosti. Tahle podívaná je tak autentická, že má člověk občas pocit, že Garrone točil skrytou kamerou opravdové mafiány. City of Gods proti ní vypadá jako kašírovaná ochotničina. Nebude to rozhodně vyhovovat všem, není tu žádný příběh, děj, či zápletka, která by stála za řeč, Garrone se v adaptaci slavného Savianova románu zaměřil čistě na vizuál bez nějaké větší snahy o narativ....skoro by pod filmem mohl běžet titulek "Bez komentáře", jako u těch "tichých" pětiminutovek na ČT24. Tahle volně poslepovaná mozaika historek z italského podsvětí je ale pro mě osobně působivá velmi a z hlavy ji hned tak nedostanu. ()
Gomora je skôr freskou,nie klasickým filmom, nie klasickým dokumentom. Veľa ľudí asi od filmu očakávali naškrobených dobrých-zlých mafiánkov, pekne štruktúrovaný dej a štrukturované všetko. Tento film má dej a logiku primerane svetu o ktorom vypovedá. Žiadne stereotypy sa nekonajú a o to viac oceňujem tvorcov Gomorry. Za tú surovosť, neprikrášlenosť, atmosféru, autenticitu, postavy a výpovednú hodnotu... ()
Takto naturálne si predstavujem, že vyzeralo skutočné pozadie organizovaného zločinu všade a vždy. Film ako keby na diváka kašlal a nechal ho pozerať sa skoro dokumentárskymi očami na pýchu a pády tvrdých chlapcov hrajúcich sa na Tonyho Montanu a dopad ich tvrďáckeho správania na "obyčajných" ľudí. Na mňa ako na nie veľmi zdatného kritika to pôsobilo chladne (asi ako bolo aj zámerom), riadne depresívne, ale holt vo vytržení z toho nie som. ()
Galerie (35)
Photo © Rai Cinema
Zajímavosti (10)
- Matteo Garrone se před natáčením nastěhoval na dva měsíce do nechvalně známé neapolské čtvrti, aby "nasál atmosféru". (Karlos80)
- Skladba, která hraje k závěrečným titulkům se jmenuje Herculaneum a složila ji slavná triphopová formace Massive Attack. (Pumiiix)
- Camorra operuje hlavně na území Neapole. Formovala se už v 18. století z menších gangů. Někdy okolo roku 1820 získala podobu jakou má dnes. Mezi její hlavní činnosti patří vydírání, prodej drog a vybírání výpalného. (blackrain)
Reklama