Režie:
Enrique UrbizuKamera:
Unax MendíaHudba:
Mario de BenitoHrají:
José Coronado, Rodolfo Sancho, Carlos Olalla, Helena Miquel, Nadia Casado, Juan Pablo Shuk, Miguel Guardiola, Pedro Mari Sánchez, Cristhian Esquivel (více)Obsahy(1)
Santos Trinidad, zkorumpovaný policajt, pije dlouho do noci na baru. Když mu v prázdném nočním klubu odmítnou více nalít, Santos zabije majitele podniku, barmanku a další personál. Jakmile zjistí, že na místě byl svědek, který unikl, vydává se Santos najít a odstranit nepohodlného. Ve stejné chvíli začínají soudkyně Chacón a detektiv Leiva vyšetřování trojnásobné vraždy. Brzy odhalují, že to, co se zdálo jako jednoduchý drogový případ, skrývá nebezpečí islámského terorismu… (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (58)
Na atmosférický neo-noir to není dostatečně sevřené a soustředěné na hlavního (anti)hrdinu, kriminálka by měla trochu organizovaněji pracovat s informacemi, které předkládá svému divákovi, do thrilleru tomu zase schází napětí, protože tady se jede přes pomalu budovanou atmosféru bez výrazných vrcholů a pádů. Vlastně velké zklamání z filmu, který mohl být v mnoha směrech naprosto brilantní žánrovkou, ale ve výsledku postrádá ucelenou strukturu a záměrným matením diváka maximálně znechutí. 45 % ()
Náročný a zložitý film, ktorý treba sledovať pozorne a možno aj dvakrát, keďže nie všetko môže na prvýkrát sedieť. Zároveň je to film pomerne tichý, dialógov je tu strašne málo. Spočiatku sa zdá, že ide o obyčajnú vyvražďovačku. Máme tu troch mŕtvych a svedka. Je to jasné. Lenže tá jasnosť sa poriadne skomplikuje. Máme tu hneď niekoľko otázok a ich riešenie nie je vždy jednoduché. Podľa mňa inteligentný a pritom nenápadný film. ()
Čo zo zaujímavého začiatku a záveru, keď je medzi nimi hodina a pol neprehľadného filmového trápenia. Psychicky nevyrovnaný policajt vystrieľa bar a potom pátra po nepríjemnom svedkovi. Zdanlivo jednoduchý dej sa postupne mení na niečo celkom iné, ale to prevedenie mi bolo proti srsti. Monotónne odriekané dialógy by možno napravil dabing, ale s titulkami to bolo neznesiteľné, a hlavný hrdina s podivným výzorom a konaním ničomu nepomohol. ()
Absolútne chápem, že je tento film v modrých číslach a mnohým ľuďom nesadol. Tento policajný triler nie je okrem začiatku a konca vôbec akčný a obsahuje na prvý pohľad zdanlivo veľa hluchých miest. Na druhej strane tak vytvára špecifické napätie, ukryté v bežnom veľkomestskom každodennom živote, čo sa potvrdí záverečnou sériou záberov. Z jednej strany pocta žánru (určite si vieme predstaviť, že v 70. rokoch by na takýto scenár reagovali Belmondo, Delon a ďalší), z tej druhej komentár k súčasným sociologickým problémom, akými sú terorizmus a obrovská neprehľadná celosvetová sieť drog. Môžeme ich vnímať ako svoje ekvivalenty, voči ktorým je polícia a špeciálne zložky vždy aspoň sčasti bezbranné. Potešia detaily ako telefonát sudkyne so svojim dieťaťom, ktorý v závere nadobudne svoj konotačný význam. Toľko aj k tým zdanlivo bezvýznamným a hluchým miestam. ()
Santos Trinidad je drsný chlapík, o které by dnešní feministé prohlásili, že je skrz naskrz prolezlý toxickou maskulinitou. U policejních nadřízených se mísí respekt z jeho zkušeností a zarputilosti s obavami z chování nezřízené střely. V jeho minulosti neradno šťourat, mise v Latinské Americe totiž skončila krvavým skandálem, kolem něhož se dosud chodí po špičkách. Když mu jednoho pozdního večera nasáklého alkoholem zkříží cestu muž, s nímž má nevyřízené účty, začnou se dít věci. Trinidad je charakter, který typově navazuje na tvrdé muže z amerických a francouzských kriminálek 70. let. I policejní metody, jakkoli účinné, mají pramálo společného s dobou internetu a umělé inteligence. Thriller je silně ovlivněný žánrem noir, pro který mám slabost. Navíc se mi líbí, že režisér a scénárista nedávají divákovi nic zadarmo, nutí ho přemýšlet o činech, postavách i motivacích a udržují ho dávkováním informací v neustálém napětí. Na druhou stranu, nic nepochopitelného, natož záhadného, v příběhu není. Snímek dává bystrému pozorovateli jasnou odpověď, co je Santos Trinidad zač a jestli se vyplatí mít takovou existenci (nejen) v policejním sboru. Film jde v určitých ohledech proti zaběhlým žánrovým zvyklostem, a tudíž proti očekávání (především popkornových) diváků, což je u mě jasné plus. Já si tu cestu za naplněním vlastní definice spravedlnosti nadmíru užil. Celkový dojem: 90 %. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (4)
- Tvorcovia filmu sa nechali voľne inšpirovať teroristickým útokom na madridskej stanici v roku 2004. (MikaelSVK)
- Film v roce 2012 získal 6 ocenění Goya za nejlepší film, nejlepší režii, nejlepší původní scénář, nejlepší střih, nejlepší zvuk a nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli. Obdržel 5 cen CEC Award (Cinema Writers Circle Awards) téměř ve všech hlavních kategoriích a navíc získal katalánskou národní filmovou cenu Gaudí Award a byl vyhlášen nejlepším evropským filmem roku 2012. (Zdroj: Film Europe)
- Filmovanie snímky prebiehalo v španielskom Madride a známych filmových štúdiách Ciudad de la Luz v meste Alicante. (MikaelSVK)
Reklama