Režie:
Sam MendesKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Thomas NewmanHrají:
Daniel Craig, Christoph Waltz, Léa Seydoux, Ralph Fiennes, Monica Bellucci, Ben Whishaw, Naomie Harris, Dave Bautista, Andrew Scott, Rory Kinnear (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Bond dostane záhadný odkaz z minulosti, který ho přivede na stopu známé zločinecké organizace. Postupně rozplétá složitou pavučinu lží, aby nakonec odhalil děsivou pravdu o SPECTRE. (Forum Film CZ)
Videa (14)
Recenze (1 449)
Nejslabší bondovka a co víc, bohužel i Mendesův film všeobecně. Atmosféra se Skyfallu ani nepřibližuje, Monicy je tu pohříchu málo, angažování Christopha Waltze coby (hlavního!) padoucha absolutně nevyužité a 24 hodin po zhlédnutí si nejsem schopen vybavit ani jednu zajímavou akční scénu. Odešla spolu s "M" z bondovek i veškerá kreativita ? 55%. ()
Další babylonské zmatení žánrů, ó bóže. Mexiko bylo docela svůdné a navnazující, ale to, co přišlo potom, jako by byl úplně jiný film od o několik tříd horšího štábu. Včetně písňo-titulkové sekvence, z jejíž nevkusnosti mi bylo vysloveně trapně. Ale předně: Jestli ještě jednou uvidím film se starými špiony, který je o tom, že jsou staří a někdo jim vyčítá, že jsou staří a zbyteční, a oni jdou a dokážou, že nejsou, tak už něco vážně rozkopu. Další věc: Kdo to psal? Kdo to stříhal? Tempo je velmi antiklimaktické a dramatický oblouk neexistující. Když pominu fakt, že to, o co tam má jít, je strašně prázdné, recyklované a nepřekvapivé, tak je tam taková spousta balastu, který není ani sexy, ani efektní, ani efektivní, nic. Kdo potřebuje vidět dvacet vteřin chůze nějakou chodbou, než se někam dojde, kde se zase nic nestane? Já ne. Kdo potřebuje vidět honičku, ve které se ani nijak zvlášť nenahánějí, jenom prostě dělají smyky v prázdném Římě? Závěrečná "bitka" mezi C a M je tak zoufale amatérská, že mě ani nenapadají vhodně urážlivá přirovnání. Jakékoliv napojení mezi Craigem a Léou je za A. papírově chtěné (a fyzicky nepřítomné) a za B. vnitřně logicky nefunkční. Všechny ženské postavy jsou tak ploché a nelogické, že se mi ani nechce uvěřit, že si na ten film víc nestěžují feministky na Tumblr. Christoph Waltz je pro mě osobně jedním z nejpřeceňovanějších mužů Hollywoodu a tímhle Blofeldem mi to jenom dál potvrzuje. Koho to zajímá, že si hrál zamlada s Bondem na písečku, charismatického adversária přece nelze vytvořit pomocí tří nezáživných monologických scén a prohlášení, že vlastně může za všechno, co se dělo v minulých filmech, aniž by tyto doopravdy působily tak provázaně a promyšleně. Další šustění papírem, až mi z toho v uších zvoní. Ale největší tragédii vidím prostě v tom, jak se tvůrci snaží s vlastní domnělou archaičností bojovat zoufalým zmoderňováním a zrealističťováním všech věcí, na kterých vlastně nezáleží, ale strukturálně zůstávají u padesát let starých vyprávěcích struktur, které po takovém žánrovém obratu působí jako pěst na oko. V nerealistickém, nadsazeném špion-žánru let šedesátých může fungovat, že přiznaný agent dobrovolně přijede za hlavním záporákem, nechá se ubytovat u něj doma, obleče se do jeho šatů, napije se jeho chlastu a konverzuje o jeho soškách nebo meteoritech, kterými si řečený záporák rozhodl dané sídlo vyzdobit, a teprve potom si oba pokusí nafackovat raketama, ale v tomhle "ultrarealistickém" pojetí to působí směšně a neuměle. Produkce se systematicky zbavuje všeho, co bylo na Bondovi osobité, nenahrazuje to ničím nově rozpoznatelným a ani ten moderní kabátek neumí udělat tak kvalitně jako konkurenční špionské frančízy. A ještě mám potřebu na závěr zdůraznit, že Skyfall se mi líbil, v porovnáním s tímhle vlastně docela dost líbil. ()
O Spectre som stratil záujem v momente, keď bol obsadený Christopher Waltz. Neviem, či poznám ešte nudnejšieho herca. A samotný film? Od začiatku je to prehliadka zbytočne vysokého rozpočtu. Jasné, bondovky sa nikdy nedržali pri zemi, to od nich nikto nielenže nečaká, ale ani nechce (hoci by bolo akiste zaujímavé pozrieť si experimentálnu čierno-biely underground bondovku, hahaha) . Ale toto bolo už príliš. Ako keby chceli adrenalínovo a vysokorozpočtovo natočiť aj kúpu hotdogu, čo je už až smiešne. Akcia žiadny zázrak (samozrejme béčko to nie je), avšak čo je ešte horšie: dobrý nie je ani scenár. Ten sa (značne ťažkopádne) snaží prepojiť Spectre s Casinom Royale, Quantum of Solace so Skyfallom a Skyfall so Spectre. Tvári sa, že udalosti z predchádzajúcich bondoviek boli súčasťou čohosi veľkolepého. No... lenže neboli. Proste vznikli v takom poradí, v akom vznikli. Bola to náhoda, nie dopredu plánovaný smer á la Avengers, ku ktorým smerovalo X filmov. Bondovky spolu nijako nesúviseli (až na detaily). A zrazu príde Spectre a tvrdí, že v skutočnosti súviseli. Len sme si to nevšimli. Aha. Super. Scenár stojí za vyžmýkanú, starú handru na umývanie podlahy (polovica postáv zbytočná, Q sa trepal až do Rakúska len aby Bonda poprosil, aby sa vrátil?). Viaceré postavy evidentne nerozmýšľajú (kebyže na konci napochodujem na miesto činu a policajtovi poviem „som Mallory, sekcia 00“, aj mne by uveril? Radoví policajti v UK poznajú meno Mallory?). Bonusom sú absurdné hlášky a kuriózne dialógy ("Ste drak, vznášajúci sa v hurikáne.“). Príšerne pozliepane pôsobí aj množstvo ďalších momentov. Napr. fenomenálne odstrelenie vrtuľníka. Letiaceho. Z člna. Pohybujúceho sa. V noci. Škoda, že Mendes po famóznom Skyfalle neodolal a nechal sa prehovoriť na návrat. Ak by sa nenechal, mohli sme si predstavovať, ako by to dopadlo, ak by natočil ešte jednu bondovku. Takto si to žiaľ predstavovať nemusíme. Čudne pôsobí aj Dave Bautista, s ktorým by som v ringu vydržal jednu sekundu, aj to len vďaka tomu, že by som mu do tváre hodil mačku, ale v samotnom filme vôbec nie je štylizovaný ako nezastaviteľný obor, ale skôr ako týpek v dobrej čapici, čo ma zaskočilo a nepochopil som to. ()
Orgastický opening a celkové príjemné výpravné poňatie, podporené odvážnou stopážou, ktorá mi nevadila - naopak filmu dodávala veľkofilmovú rozmáchlosť (Hoytema a Mendes si sadli). Potešilo ma prepojenie s ostatnými Craigovými bondovkami, akčné scény a maličkosti ako drsné prekvapenie vo vlaku či čakanie na nádraží v púšti (pripomienka Hitchovho North by Northwest). Vďaka nim odpúšťam aj sympatického komika v roli rádoby alfa záporáka (WTF?!), lenivo vykradnuté darkknightovské finále (akoby tej inšpirácie Nolanom nebolo dosť) i to, že sa Bond spustil s vráskatou MILFkou (zatiaľ čo jedinú naozaj krásnu ženu filmu nechal v openingu ležať na posteli oblečenú). ()
Mendes to ve Spectre zkouší úplně jinak. Bondovské trademarky a vzorce tu vypadají spíš jako "to do list", kde si režisér jen odškrtává jednotlivé položky a dále ho "nezajímají". Můžeme se například jen domnívat, jak spolu jednotlivé lokace souvisí, jaká je mezi nimi kauzální návaznost v rámci vyprávění, aniž bychom si mysleli, že jich je tam tolik jen, protože je to prostě bondovka, ke které to patří. Ony jsou craigovské bondovky sice docela specifické v tom, že na sebe navazují a souvisí spolu, takže se tvůrci mohou zaměřit na vývoj hlavní postavy a další věci. Nejrůznějších obměn a ozvláštnění je ve Spectre ale už přeci jenom moc. ()
Galerie (186)
Zajímavosti (58)
- V hoteli si Madeleine Swann (Léa Seydoux) ľahne do postele oblečená v šatách a zaspí. V ďalšej scéne, keď sa prebudí, ma už na sebe nočnú košeľu. (Jayem)
- Monica Bellucci (Lucia) se v době uvedení filmu stala nejstarší "bond girl". (AnčaRambo)
- James Bond (Daniel Craig) používá telefon od společnosti Sony, konkrétně model Sony Xperia Z5. (SONY_)
Reklama