Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Príbeh sa odohráva na periférii našej krajiny -- "na východ od raja". Ľudsky hrdý i zbabelý Hrdina, potrestaný nedobrovoľným väzením, sa vracia cez neslávne známu rómsku "rezerváciu", bary, pokútne zákutia mesta pomstiť ukradnutú rodinu a mladosť. V prázdnych rukách iba pevne zovretý vlastný, neodvratne mŕtvy život. Nekompromisne sledovaný s na päty prilepeným Osudom, ktorý je stále pripravený na nečakané finále...
Príbeh sa odohráva v Košiciach a okolí a na sídlisku Luník IX. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (33)

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Venované Jean Paul Belmondovi - ale asi len tomu, čo bol na konci s dychom... Máloktorému súčasnému slovenskému literárnemu dielu je dopriate byť prevedené do filmovej formy, ta k tomu prvá poznámka. A je to skoro doslovný, presný prepis - takže pre čitateľov prekvapivo celkom nuda. Painov literárny jazyk je brilantný, s príbehmi a výstavbou deja už je to slabšie. A vo filme mizne aj ten jazyk a forma nie je ničím zaujímavá, ak nevnímame ako kvalitu neohrozene nasnímané košické interiéry a exteriéry, vrátane legendárneho Luníka IX. Tvári sa to moderne, akoby inak než sa obvykle u nás robia filmy, ale v čom to ide v najväčšej tradícií slovenskej kinematografie je to, že ešte aj moderná drsná gangsterka je skrz-naskrz pomalá a melancholická, fatalistická a bez štipky humoru. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nepřijde mi to až tak špatné, jak se dle zdejšího hodnocení zdá. Ano, příběh byl slabý a jen kopírkou filmů z USA, nenašel jsem si tu jedinou sympatickou postavu a než jsem se o nějakou vůbec začal zajímat, taky to celkem trvalo, takže to nic dokonalého ani bůhvíjak povedeného rozhodně není. Jenže na druhou stranu musím uznat, že jsem tenhle slovenský pokus o akční gangsterku dokázal brát vážně a už jenom to je velký úspěch. Když odbočím k naší české kinematografii, tam je jakýkoli pokus o něco odlišného vždy vzácný a když už se o něj někdo pokusí, často ta drsnost působí směšně ať už použitím profláknutých herců nebo kvůli neumětelství vše správně podat. Jak to mají Slováci sice nevím, jejich filmy tak moc nastudované nemám, ale předpokládám, že žádný velký rozdíl v tom nebude, možná to i bude ještě horší. Proto mě mile překvapilo, že Babie leto v tomhle směru funguje solidně - má slušnou kameru i nadprůměrné herecké výkony, docela i podmanivou atmosféru (byť se to místy trošku táhne) a když už přijde s nějakou drsnější scénou, neměl jsem vůbec problém jí nevěřit. Nedostavil se u mě ten pocit trapnosti z nepovedené snahy, který jsem měl třeba u Prvního akčního hrdiny, to právě naopak, tohle v tomhle ohledu šlapalo fakt dobře. Škoda jen, že se to nedá říct i o tom ostatním, protože pak bych ty tři hvězdičky měl určitě jistější. Takhle to na ně vyšlo jen tak tak, ale stejně si myslím, že si jen ten film zaslouží. Navíc i ty Košice jsem tu opravdu viděl (i když ne tolik jak bych chtěl a něco málo se natáčelo i v tom slavném Luníku IX), tak jsem trošku nostalgicky zavzpomínal na to, jak jsem tam v létě byl, byť jsem z nich rozhodně neměl pocit nějakého druhého Smíchova nebo Ústí nad Labem a popravdě mi to město přišlo bezpečnější než Praha. Tady se Košice krapet démonizují, ale těžko do příběhu s takovými postavami nějak zapojit někoho normálního, že... Slabé 3* ()

Reklama

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Existuje na svete väčšia nepríjemnosť než cesta nočným vlakom na Slovensku? Ale áno, no a je to spišská borovička. Tu sa obidva elementy objavili už v úvodnej scéne a tak si vravím, ta ňe, to budze kvalitka... A o čo tu vlastne ide? Ta neviem. Oproti svojim štýlovým zahraničným vzorom sú slovenskí "mafiáni" fakt len prefajčení a upotení pózerskí sráči. Zato exotické Košice nesklamali atraktívnymi lokáciami, Luník IX nevynímajúc. Jedna hviezda navyše je za podrezané hrdlo neonácka Rastislava Rogela. ()

HareS 

všechny recenze uživatele

Dadaizmus by Slovenský súčasný film vydávajúci sa za gangsterku. Skôr sa to nesie na vlne exploitation subkategórie rape and revenge, kde akt znásilnenia (väzenský trest) nie je ukázaný, sledujeme len proces pomsty ako reakciu naň. Všetko sa deje skrz násilie, sex, krvou sa netroškári, teda prvky príznačné exploatácii, nejde o žiadny organizovaný zločin či mafiánsky epos s rozmanitým panoptikom charakterov typu Godfather, Miller’s Crossing etc., v Košiciach jestvuje vlastne len zlo, žiadna jeho relativizácia. Čekovského klavír je permanentný, hranične nadužívaný, pokiaľ teda dianie na plátne neilustruje rádoby hrdinská, návodne dramatizujúca hudba. Drsňáckosť a rešpekt Bieleho sa vytvára len na základe nasadenej kapucňe, neustáleho pľuvania a ksichtenia sa, skrátka vonkajšími znakmi. Chcieť od tvorcov vykresliť skazenosť jeho charakteru, zanesenosť prenikajúcu z obhnitého vnútra by bolo priveľa. Ostatní sú len figuríny bez života, pózujúci, strojene necitliví a neokrôchaní, nútene fuckujúci machovia s hromadou nabubrelých rečí, prípadne echt-patetická, frázujúca Norika ("Život je kolotoč“ - WTF?). Chlapáckosť sa dá budovať aj iným spôsobom, Bárta však nie je Charles Bronson a jeho súperi si môžu podať ruky s tými z Mafstory. Z Košíc je jeden veľký lunapark, v ktorom sú krvavá pomsta a groteskní gangstri všadeprítomnou atrakciou. Syžet opisujúci udalosti pár hodín jedného dňa je zmätený a nezámerne neprehľadný, paralelná montáž nefunguje, čas silne hapruje, postavy sa vyslovene zjavujú na scéne kedy sa im zachce. Hlavný (anti)hrdina s príznačnou prezývkou Biely je nezraniteľný nikým a ničím, je to tvrďák, len Rómovia ho môžu uniesť a zbiť do krvi. Luník IX. neplní v rozprávaní žiadnu funkciu, nič iné ako číry stereotyp vo vykreslení metropoly východu v tom nie je (naviac to exotizovanie rómskeho etnika skrz kapelu hrajúcu uprostred tohto sídliska je čistá komédia). Babie leto je dramaturgické fiasko storočia, strácajú sa v ňom motivácie kohokoľvek a sami seba sa pýtate a hovoríte si približne to isté, čo postavy filmu ("Toto nie je film“; "Vysvetlí mi už konečne niekto, o čo tu ide?“...). Týmito sebauvedomelými prvkami je film nechcene samozhadzujúci, uprednostniť však myšlienku, že ide o „premyslený postmoderný koncept“ pred „nedomysleným prznením žánru“ je na facku. ()

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Keďže my (S)lováci v rámci kinematografie neoplývame potrebným komediálnym nadaním či patričným nadhľadom a na nakrútenie nejakého blockbusteru logicky nemáme potrebné financie a režisérske/herecké persóny, je takýto typ ponurého kriminálne ladeného thrilleru, situovaného do prostredia periféria, rádoby podsvetia a spoločenského odpadu v podstate správnou cestou. Babie leto síce miestami pôsobilo naivne a nelogicky, no kupodivu nie otravne či nudne a môžem povedať, že vo viacerých ohľadoch prevýšilo moje skromné očakávania. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (16)

  • V čase 0:50:03 se za sedícím Bielym (Alexander Bárta) v čínském bistru objeví člen štábu, který zbystří kameru a urychleně se schová. (Arnyfe)
  • Na začiatku prichádza Biely (Alexander Bárta) do Košíc Rýchlikom 1613 Ružín (podľa hlásenia staničného rozhlasu), vonku je však deň. V čase natáčania i uvedenia filmu chodil tento rýchlik iba v piatok poobede z Bratislavy o 17:53 ako posilový, do Košíc prichádzal 23:45, teda vždy za tmy. (De Large)
  • Herec Alexander Bárta pochádza z rodiny, ktorá bola počas fašistickej diktatúry v časoch 2. svetovej vojny kruto poznačená holokaustom a prenasledovaním. Filmovú scénu, v ktorej hlavný hrdina surovo zavraždí postavu mafiána Krivého v podaní známeho slovenského neonacistu Rastislava Rogela, preto Bárta vnímal ako satisfakciu a jasnú demonštráciu svojho nekompromisného postoja k nacizmu. (Karioke)

Reklama

Reklama